0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lösningen är att justera innegivarns placering - jag sänkte den en halvmeter, så får vi se.
Och koppla bort shunten. Den har ju ingen funktion, om vi nu ska köra utan ts.
Även värmen från VP stiger och du kommer att få värma mer innan du når inställt värde, visst du kan sänka börvärde men blir det något bättre av det? Kanske bättre att flytta givare till ett ställe som påverkas mindre av brasorna...Citera Jag tror inte det är ngn lösning att sänka innegivaren...Jo, jag kör utan den OBLIGATORISKA innegivaren, trots att jag borde veta bättre. Jag får ingen balans i mitt värmesystem annars. Källar delen blir för kall eller bostadsdelen för varm , Nä På med termostarer och koppla bort innegivaren när ni eldar... DÅ jobbar bara VP mot utetemperaturen och termostaterna minskar åtgången på värme från VP och den orkar mer!
Jag tror inte det är ngn lösning att sänka innegivaren...Jo, jag kör utan den OBLIGATORISKA innegivaren, trots att jag borde veta bättre. Jag får ingen balans i mitt värmesystem annars. Källar delen blir för kall eller bostadsdelen för varm , Nä På med termostarer och koppla bort innegivaren när ni eldar... DÅ jobbar bara VP mot utetemperaturen och termostaterna minskar åtgången på värme från VP och den orkar mer!
OM skiktingen fungerar borde väl vara rätt snabbt kollat om du stänger av elpatronen i övre delen?De som gjort det anser i alla fall att de i de allra flesta fallen har tillräckligtmycket varmvatten, men visst, det borde finnas fler options där kan man tycka.Det hade ju varit enkelt för CTC att fixa så att den alltid fullkondenserade om övre delen gick under en viss inställd temp.Hur det skulle påverka årsmedel-COP kan jag dock inte bedöma.
Jo, jag kör utan den OBLIGATORISKA innegivaren, trots att jag borde veta bättre. Jag får ingen balans i mitt värmesystem annars. Källar delen blir för kall eller bostadsdelen för varm , Nä På med termostarer och koppla bort innegivaren när ni eldar... DÅ jobbar bara VP mot utetemperaturen och termostaterna minskar åtgången på värme från VP och den orkar mer!
Sensorn i eldelen STYR bara elpatronen och sensorn i "nedre" delen styr kompressorn. borde vara lika i gamla och v3:an
hmm... tänk på hur du skulle få det att funka tror inte att det är en speciellt bra ide.Du lurar VP att tro att den har till gång till varmare vatten än den har... men den lyckas inte att hålla tempen på utgående radiatorvatten....
då den inte känner av att de är förlåg temp i nedredelen och kompressorn startar inte. Och kopplar du in sensorn för nedredelen på inkopplingeplatsen för övredelen, så tror Elpatronen att den skall jobba, vattnet i "övredelen" är förkallt. Fast i verkligheten är det för kallt i nedre delen men det vet inte styret
JA elen har du avslagen, har du den på så får du en eluppvärmning. Har du shuntfördöjning på kopplad så är de enda du åstakommer är att du fördjöjer nör kompressorn startar, det tar tid innan VP börjar ta vatten från den övre varmadelen.Då ka du få temperatur svängningar..... och det är inte det CTC är konstruerad för, utan jämnvärme.
Om man slopar fördröjningen kanske den börjar fungera mer som en "vanlig" vp eller?
Citat från: Heat? skrivet 03 januari 2007, 10:19:08Om man slopar fördröjningen kanske den börjar fungera mer som en "vanlig" vp eller?Nej , mer som en felaktig CTC