Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven CTC ägare  (läst 36376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #30 skrivet: 30 december 2006, 08:30:06 »
Gomorron och tack till alla Er hjälpsamma medmänniskor

Det är lite mycket att greppa det här med VP när man aldrig har intresserat sig förut. Men eftersom man är nyfiken (snÃ¥l  ;) ) lagd sÃ¥ är man ju väldigt intresserad att fÃ¥ pumpen att gÃ¥ optimalt med sÃ¥ bra komfort som möjligt.

Som sagt så shuntade d en ut 40gr när tempen ute sjönk. Men då steg innetempen till 23gr. Nu har den stabiliserat sig på 38gr och innetempen ligger på 21,7 (21.5 valt).

Har ställt elpannedelen på 43gr och patronen startar inte förrän där. Ska prova att stänga av tillskottet till veckan. Har sett att nu när man duschar så går det aldrig under 45gr i elpannan så TS behöver aldrig gå in hoppas jag. (Har slutat att "störttappa duschvatten" )

Jag har termostaterna kvar på elementen men dom är fullt öppna. som sagt tidigare så är det minst 1 som termostaten fastnat på. Det elementet är på övervåningen i datarummet och där blir det varmt ändå av datorerna. Nere är det ett element i ett förråd jag ej kommer in i.

Innegivaren är inkopplad.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #31 skrivet: 30 december 2006, 14:14:11 »
Det är lite fel väder för att ställa in VP nu, lite mer minus grader hade inte skadat.

Vart har du rumsgivaren placerad ?

För att ställa in VP sÃ¥ SKALL den vara ifrÃ¥nkopplad, du vill inte ha ngn "icke" pÃ¥verkbarfaktor som justerar tempen  när du ställer in. SÃ… slÃ¥ av den.

Skruva av all dina termostater, du kan ställa dom brevid elementen. (Nu skulle jag velat haft -10 grader ute)  Känn pÃ¥ alla element de skall vara jämn varma ( gÃ¥r ej att fÃ¥ när det är för varmt ute, där av gärna -10 grader ute. Kolla med digital termometer vilka temperaturer du fÃ¥r i de olika rummen. Källaren kan det vara problem dÃ¥ det oftast är sämre dimensionerar med element där.

Nu kan du juster värdena på VP'n om det skulle vara för varmt sänk kurvan (börvärde vid -15 grader). kallt höj.
OBS se till att du får rätt temp i bostadsdelen först (gillestuga i källaren eller likande utrymme, är en sekundär fråga, enigt mig om du int vistas där mycket.
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #32 skrivet: 02 januari 2007, 03:50:09 »
Börvärdet på eldelen är börvärdet på framledning +7 grader på de äldre versionena, är nog samma på V3 ??? Men jag har inte tittat så mycket på V3:an.
Jag har inte lyckats få kompressorn att reagera på inställd temp i eldelen - dvs givaren i övre delen av pannan styr bara elpatron.
Kan detta vara olika mellan olika äldre versioner? Tror inte det?

Har man nu ändrat detta i v3? Jag antar att när man fullkondenserar för extra vv så är det fortfarande den nedre givaren som styr hur länge kompressorn ska gå.

Vad jag mest undrar hur vv fungerar i v3 med bara kompressordrift, inget tillskott. Jag är inte säker på att skiktningen fungerar tillräckligt bra för att man i praktiken ska klara sig utan patrontid i alla lägen.

Detta har bäring pÃ¥ mitt pÃ¥gÃ¥ende projekt, där jag ska fÃ¥ min gamla Ecoheat att fullkondensera pÃ¥ begäran.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #33 skrivet: 02 januari 2007, 09:32:51 »
Citera
Jag har inte lyckats få kompressorn att reagera på inställd temp i eldelen - dvs givaren i övre delen av pannan styr bara elpatron.
Kan detta vara olika mellan olika äldre versioner? Tror inte det?
Har man nu ändrat detta i v3? Jag antar att när man fullkondenserar för extra vv så är det fortfarande den nedre givaren som styr hur länge kompressorn ska gå.

Vad jag har sett (måste kolla en extra gång för att vara säker) är det samma i min v3:a som på de äldre modellerna att det endast är nedre tempgivare som styr.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #34 skrivet: 02 januari 2007, 09:40:30 »
OM skiktingen fungerar borde väl vara rätt snabbt kollat om du stänger av elpatronen i övre delen?

De som gjort det anser i alla fall att de i de allra flesta fallen har tillräckligtmycket varmvatten, men visst, det borde finnas fler options där kan man tycka.
Det hade ju varit enkelt för CTC att fixa så att den alltid fullkondenserade om övre delen gick under en viss inställd temp.

Hur det skulle påverka årsmedel-COP kan jag dock inte bedöma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #35 skrivet: 02 januari 2007, 10:31:09 »
Sensorn i eldelen STYR bara elpatronen och sensorn i "nedre" delen styr kompressorn. borde vara lika i gamla och v3:an
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #36 skrivet: 02 januari 2007, 11:00:39 »
Sensorn i eldelen STYR bara elpatronen och sensorn i "nedre" delen styr kompressorn. borde vara lika i gamla och v3:an


Ok, du menar kanske att skiktningen är runt 7 grader då.

Jag brukar ha 5-7 grader med eltillskott avstängt. Men det blir ju lite vad det blir, ingen styrning där.

När man bara värmer med kompressorn blir det lite fördröjning, så i vissa lägen när man tappar kan tempen i övre delen bli lägre än i nedre.

EmellanÃ¥t kan man rÃ¥ka ut för att shunten öppnar, och det är inte roligt om man har ts avstängt! Hände häromnatten -  vi hade myseldat pÃ¥ kvällen. Efter att elden slocknat sjönk utetempen rejält, och sen hann tydligen framledningen inte upp till bör inom 240 minuter....resultat kalldusch pÃ¥ morron.  >:(

Utan tillskott bör man fundera på att koppla bort shunten så den inte kan öppna.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #37 skrivet: 02 januari 2007, 11:23:53 »
Citera
Utan tillskott bör man fundera på att koppla bort shunten så den inte kan öppna
Det är bra med den nya att man kan spärra shunten från att tjuva från övre delen.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #38 skrivet: 02 januari 2007, 11:50:05 »

EmellanÃ¥t kan man rÃ¥ka ut för att shunten öppnar, och det är inte roligt om man har ts avstängt! Hände häromnatten -  vi hade myseldat pÃ¥ kvällen. Efter att elden slocknat sjönk utetempen rejält, och sen hann tydligen framledningen inte upp till bör inom 240 minuter....resultat kalldusch pÃ¥ morron.  >:(

Utan tillskott bör man fundera på att koppla bort shunten så den inte kan öppna.

Eller skippa innegivaren...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #39 skrivet: 02 januari 2007, 12:12:46 »
Ok, du menar kanske att skiktningen är runt 7 grader då.

Jag brukar ha 5-7 grader med eltillskott avstängt. Men det blir ju lite vad det blir, ingen styrning där.

Nej, Styret på VP'n vill ha framledningsbörvärde + 7 grader som börvärde för eldelen, men om det är för att skiktningen skall fungera tror jag ej, utan bara för att få varmvatten & reservkraft.

Citera
När man bara värmer med kompressorn blir det lite fördröjning, så i vissa lägen när man tappar kan tempen i övre delen bli lägre än i nedre.
Japp, det tar ett tag för att få det nya varma vattnet att stiga till övredelen. Detta har &så resulterat till att jag i vissa driftsförhållanden haft varmare vatten i nedre delen :)

Citera
EmellanÃ¥t kan man rÃ¥ka ut för att shunten öppnar, och det är inte roligt om man har ts avstängt! Hände häromnatten -  vi hade myseldat pÃ¥ kvällen. Efter att elden slocknat sjönk utetempen rejält, och sen hann tydligen framledningen inte upp till bör inom 240 minuter....resultat kalldusch pÃ¥ morron.  >:(
Hmmm.. Hur kan du fÃ¥ kallt vatten av detta ?? :) Det ända jag kan se är att du trycker igenom kallvattet för snabbt dÃ¥ slingan inte hinner värmaupp vattnet :)   Lösning  = skaffa snÃ¥lmunstycke till duschslangen eller ha termostater pÃ¥ radiatorerna som sitter närmast elden & innegivaren frÃ¥nkopplad. själv klarar jag av att duscha även när tempen i VP hamnar under 40 grader.....

Utan tillskott bör man fundera på att koppla bort shunten så den inte kan öppna.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #40 skrivet: 02 januari 2007, 12:25:04 »
Nej, Styret på VP'n vill ha framledningsbörvärde + 7 grader som börvärde för eldelen, men om det är för att skiktningen skall fungera tror jag ej, utan bara för att få varmvatten & reservkraft.

Jo, men styren är tänkt för eltillskott - dvs om tillskottet är avstängt kommer den inte att köra kompressorn för att uppnå bör i övre delen.

Citera
När man bara värmer med kompressorn blir det lite fördröjning, så i vissa lägen när man tappar kan tempen i övre delen bli lägre än i nedre.
Japp, det tar ett tag för att få det nya varma vattnet att stiga till övredelen. Detta har &så resulterat till att jag i vissa driftsförhållanden haft varmare vatten i nedre delen :)

Citera
Citera
EmellanÃ¥t kan man rÃ¥ka ut för att shunten öppnar, och det är inte roligt om man har ts avstängt! Hände häromnatten -  vi hade myseldat pÃ¥ kvällen. Efter att elden slocknat sjönk utetempen rejält, och sen hann tydligen framledningen inte upp till bör inom 240 minuter....resultat kalldusch pÃ¥ morron.  >:(
Hmmm.. Hur kan du fÃ¥ kallt vatten av detta ?? :) Det ända jag kan se är att du trycker igenom kallvattet för snabbt dÃ¥ slingan inte hinner värmaupp vattnet :)   Lösning  = skaffa snÃ¥lmunstycke till duschslangen eller ha termostater pÃ¥ radiatorerna som sitter närmast elden & innegivaren frÃ¥nkopplad. själv klarar jag av att duscha även när tempen i VP hamnar under 40 grader.....

Stort hus! Om utetempen sjunker och man har lurat styren med att elda i kamin så kan det bli jobbigt för pumpen att hinna med även om man har 10 kW - det tar ett tag. I midvintern vid -15 kan det ta dagar innan framledning är uppnådd och shunten stänger (om man inte stödeldar då).

Och med öppen shunt är tillgången på vv osäker, även om man sätter på tillskottet! Inte nådigt när panntempen ligger på 35 i hela tanken.

Heat har där en poäng med innegivaren, men tanken är ju att låta kompressorn ta igen sig ibland. Annars går kompressorn även fast vi eldar. Lösningen är att justera innegivarns placering - jag sänkte den en halvmeter, så får vi se.
Och koppla bort shunten. Den har ju ingen funktion, om vi nu ska köra utan ts.
« Senast ändrad: 02 januari 2007, 13:11:11 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #41 skrivet: 02 januari 2007, 13:15:25 »
Oj, tänkte inte pÃ¥ att du har ett stort hus, har du lÃ¥ngt mellan dusch och pannrummet (lÃ¥nga ledningar) ??  Tror ändÃ¥ att du skulle ha termostater pÃ¥ nÃ¥gra element i närheten av där du eldar. Sätt dom pÃ¥ högre temperatur än du brukar ha inne i normalfallet, dÃ¥ nyper de när du eldar och VP värmer bara upp övriga huset....

Jag har kvar mina termostater i V-rum och kök, då det kan bli varmt där när jag eldar eller när solen lyser.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #42 skrivet: 02 januari 2007, 15:13:34 »
Citera
Och koppla bort shunten. Den har ju ingen funktion, om vi nu ska köra utan ts.

Hur menar ni här? Visst menar ni "del Koppla" bort shuntventilen. Som man gör med v3:an när man spärrar. Verkar ju inte omöjligt enligt http://infoweb.esbe.se/files/51269/Anv_BIV_10536_A.pdf
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #43 skrivet: 02 januari 2007, 15:50:27 »
Sätt dom på högre temperatur än du brukar ha inne i normalfallet, då nyper de när du eldar och VP värmer bara upp övriga huset....

Jag har kvar mina termostater i V-rum och kök, då det kan bli varmt där när jag eldar eller när solen lyser.
hur blir det med innegivare? då bromsas framledning innan termostat stryper...
Men du har väl ingen innegivare eller?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #44 skrivet: 02 januari 2007, 15:57:52 »
Heat har där en poäng med innegivaren, men tanken är ju att låta kompressorn ta igen sig ibland. Annars går kompressorn även fast vi eldar.
ME´s lösning med termostater borde fungera om du skippar innegivare... lätt överställda termostater säkerställer att pump inte jobbar i onödan vid eldning...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!