Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörs-element  (läst 12307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WallTerr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Enrörs-element
« skrivet: 25 oktober 2010, 21:39:25 »
Hej !

Jag har ett problem.
I huset har det nyligen (ca. 4 veckor sedan) installerats en Bergvärmepump men elementen blir inte varma.
Elementen har ett rör in i mitten på undersidan och det kommer endast upp ett rör genom golvet.

Firman som installerade Bergvärmen bytte ut kranarna på elementen och satte dit termostater (?).
Tre av åtta element blir lite jumna men de andra är iskalla.

Det finns ett tvårörs-element på den gamla slingan och det blir varmt.

Finns det någon som kan tipsa om hur man löser detta.
Rörfirman springer och luftar elementen men jag tror inte att det är problemet.


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Enrörs-element
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2010, 21:58:05 »
problemet är att det oftast inte går att få ut någon värme i dom....funkar skit med värmepump.....tycker du ska prata med din rörfirma och fråga hur dom kunde rekomendera värmepump till ett sådant radiatorsystem....

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Enrörs-element
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2010, 22:27:20 »
Hur menar du? Ett rör till elementet? Kan du skissa eller ta en bild och bifoga?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enrörs-element
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2010, 22:42:36 »
Jag funderar på om termostaterna ger högre flödesmotstånd än de gamla kranarna?
Enrörsystem kan vara krångliga att justera, hellst ska man ändra så lite som möjligt om de funkar.

Vilka radiatorer ger ingen värme, sitter de först eller sist i slingan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Enrörs-element
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2010, 23:46:45 »
Det borde finnas ett koppel med tillhörande injusteringsventil, om det är en-rörsystem. Sc:,h
« Senast ändrad: 25 oktober 2010, 23:49:21 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enrörs-element
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2010, 11:53:40 »
Om det är ett rör som kommer från golvet kan inte fungera, jag har ettrörssystem och det kommer två rör från golvet mittunder elementerna, men från koppel till element finns det bara ett som är delat på mitten.
Bifogar en bild på kopplet. Termostater ska vara helt öppna, det finns en justerings möjlighet under locket mitt i mot termostaten. Och man ska använda den om man behöver.
Ettrörssystem brukar vara  inställda sÃ¥ att det passar för varje rum, elementerna blir större och effektivare mot slutet av slingan.
Jag byte till bergvärme från elpanna september 2005 och jag har sådana koppel och fungerar utmärkt.

Garl N har alldeles rätt att man ska ändra så lite som möjligt om det fungerar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Enrörs-element
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2010, 12:16:19 »
Den här typen av radiatorer har varit uppe till diskussion här tidigare. Om jag minns rätt var det  ett rör till inne i det man ser som slutade nÃ¥gon decimeter ovanför radiatorns nederkant. Ägaren till de radiatorerna hade ocksÃ¥ problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enrörs-element
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2010, 15:28:24 »
Tittade på bilden och såg det som vi "brottats" med på jobbet länge och ihärdigt i ett stort husbolag:
- ettrörsystem med klena rör på 8 eller 10 mm
- halvt omöjligt att justera trots inställningsvärden
- skall vara en specialtätning som liknar ett ɵ alltsÃ¥ en ring med övergÃ¥ng, den mÃ¥ste vara rätt annars smiter vattnet förbi pÃ¥ fel ställe nere vid ventilen
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enrörs-element
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2010, 17:25:55 »
Den här typen av radiatorer har varit uppe till diskussion här tidigare. Om jag minns rätt var det  ett rör till inne i det man ser som slutade nÃ¥gon decimeter ovanför radiatorns nederkant. Ägaren till de radiatorerna hade ocksÃ¥ problem.

Jag förstår inte vilken rör du menar, här kommer det et rör och går in på en av kopplingarna där nere och kommer ut via det andra efter att ha passerat genom element. Ena röranslutningen går via termostatventilen
till det ena rörhalvan som är ansluten till elementet.
Och det andra röranslutningen gÃ¥r via fasta inställningsventilen till sen andra rörhalvan. Plus att det finns även en bypass som gÃ¥r rakt genom mellan dessa röranslutningar ner till. AlltsÃ¥  flödet efter koppel är blandningen av
varmvatten från pumpen och retur från elementet, och därför måste man ha större/effektivare element mot slutet av slingan.

Kan inte förklara mera pedagogisk (har ingen lärarutbildning).

Det är riktigt  att det ska finnas en special tätning, och kopplet har en fördjupning för tätningen att den hÃ¥ller sig
På plats närman skruvar löpmuttern till elementen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Enrörs-element
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2010, 18:07:12 »
På kopplingen som skruvas mot radiatorn, sätts först en packning och dessutom en kort rörbit som hör till kopplet, bara någon decimeter lång. Den här lilla rörbiten leder vattnet uppåt i radiatorn så att det varma vattnet får lite hjälp att röra sig uppåt och sedan släpps det kallare vattnet nedtill i radiatorn ut runt den lilla rörbiten ner i kopplet och vidare till nästa radiator.
Utan den lilla rörbiten funkar inte kopplet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Enrörs-element
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2010, 18:59:11 »
Den här typen av radiatorer har varit uppe till diskussion här tidigare. Om jag minns rätt var det  ett rör till inne i det man ser som slutade nÃ¥gon decimeter ovanför radiatorns nederkant. Ägaren till de radiatorerna hade ocksÃ¥ problem.

Jag förstår inte vilken rör du menar, här kommer det et rör och går in på en av kopplingarna där nere och kommer ut via det andra efter att ha passerat genom element. Ena röranslutningen går via termostatventilen
till det ena rörhalvan som är ansluten till elementet.

Trodde först att jag hade blandat ihop det med nÃ¥gon annan typ av radiator men erp har förklaringen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enrörs-element
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2010, 19:19:39 »
Den här typen av radiatorer har varit uppe till diskussion här tidigare. Om jag minns rätt var det  ett rör till inne i det man ser som slutade nÃ¥gon decimeter ovanför radiatorns nederkant. Ägaren till de radiatorerna hade ocksÃ¥ problem.

Jag förstår inte vilken rör du menar, här kommer det et rör och går in på en av kopplingarna där nere och kommer ut via det andra efter att ha passerat genom element. Ena röranslutningen går via termostatventilen
till det ena rörhalvan som är ansluten till elementet.

Det måste i såfall vara flera fabrikat, för jag har haft flera element bortkopplade under renoveringar, plus att jag har byt en element och ingen har haft någon sodan rör som ni beskriver.
Dessutom sitter kopplingen precis under där elementhalvorna är sammanpressade det finns ingen möjlighet att
få plats med någon rör där, varje element är lika utom storleken. Se bild.
Ändå har värmen fungerat alldeles utmärkt 30 år hittills.


Trodde först att jag hade blandat ihop det med nÃ¥gon annan typ av radiator men erp har förklaringen.  

Det måste i såfall vara flera fabrikat, för jag har haft flera element bortkopplade under renoveringar, plus att jag har byt en element och ingen har haft någon sodan rör som ni beskriver.
Dessutom sitter kopplingen precis under där elementhalvorna är sammanpressade det finns ingen möjlighet att
få plats med någon rör där, varje element är lika utom storleken. Se bild.
Ändå har värmen fungerat alldeles utmärkt 30 år hittills.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Enrörs-element
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2010, 20:04:41 »
WallTerr skriver att det endast kommer upp ett rör genom golvet. Kan det betyda att kopplet är gömt under golvet?
Jag skulle vilja sprätta upp en sån där radiator som Remo visar, måste finnas någon anordning i det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Enrörs-element
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2010, 21:56:13 »
Kan det vara sådana här radiatorer det är frågan om?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23180.msg227905#msg227905



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad WallTerr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Enrörs-element
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2010, 23:12:57 »
Hej och tack för alla svar.

Det kommer ett rör från golvet. Röret har en skiljevägg (ser ut som två halvmånar).

I samband med byte av pannan byttes kranarna ut till Insats 21-F (se www.mma.se), vilket jag inte visste när jag postade tråden.
Jag har nu tittat på skissen till 21F och tror att problemet ligger där, vattnet kan antagligen inte cirkulera som det skall.
Det blir nog för rörfirman att återställa elementen till ursprungligt skick.

/Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!