Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel  (läst 3561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel
« skrivet: 04 januari 2007, 22:05:28 »
Hur mycket skjuter  locket upp frÃ¥n innerdelen när den gÃ¥r igÃ¥ng enligt spec.är innedelen 298mm men hur hög blir den som mest.
Jag ska placera innedelen ovanför entredörr och har max 350mm tillgodo upp till taket,då hamnar den över dörrfodret.
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2007, 13:52:09 »
Jag tror det är 20mm, ska återkomma med exakt mått senare. Jag rekommenderar dock ej att installera
innedelen ovanför dörren. Om jag minns rätt så krävs det 80mm fri takhöjd från innedelen och att
kompromissa med detta är nog inte riktigt bra med tanke på luftgenomströmning, fläktmotorens
hållbarhet och eventuell garanti...

BjörnK

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2007, 18:56:05 »
det var ju synd får väl bli någon annan pump istället,den verkade vettig annars.har inte många andra alternativ på placering av innerdelen.
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2007, 22:30:10 »
Kanske jag blir 'slaktad' nu av andra här men min uppfattning är att oavsett vilken luft/luftvärmepump du väljer
så så borde frigången till tak vara minst 50mm. Det är bara i gamla hus jag sett takhöyden vara
så pass att innedelen går att montera ovanför dörren. Problemet är ju det att om du kompromissar
med takhöjden så minskar luftflödet genom innedelen så att fläktmotorn får jobba hårdare, i sin tur
kan ju det leda till att motoren går sönder i förtid och samtidigt får du en sämre funktion av värmepumpen.

Om du då inte har någon annan lämplig placering av just denna modell finns det ju golvmodeller också.
Q-Heat 6.2 Floor har i princip samma utomhusdel som 6.0 I-See men inomhusdelen kan placeras under fönster etc.
Den går ävan att bygga in, helt eller delvis, i väggen.

BjörnK


« Senast ändrad: 05 januari 2007, 22:34:17 av BjörnK »

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2007, 09:58:54 »
Det finns innedelar som är 250mm höga då får jag 60mm fritt upp till tak om jag monterar innedelen ovanför dörrfodret.
Lite synd o behöva vara låst till två modeller (nocria,toshiba).
Står det något i instruktionsmanualen att det ska vara minst 80mm på mitshubishin ?
Det står ju inget på broshyrer om sånt bara mått på själva innedelen.
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Q-Heat 6,0 I-SEE MFZ-FA35VAH / innedel
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2007, 09:46:33 »
Tänk positivt,det är tur att det är bland dom bästa pumparna som du har att välja mellan nog finns det folk med värre problem ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!