Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoAir ger ingen värme och varnar för hög hetgastemperatur  (läst 1493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. för cirka 11 månader sen så installerade jag en begagnad CTC EcoAir 109 som jag kopplade till min befintliga EcoEl-panna och driftsatte. Den har fungerat mycket tillfredställande fram till igår morse då jag fick ett felmeddelande på pannan: Hög hetgastemperatur. Jag hade tidigare kollat vilken temperatur jag nådde under drift, och den gick sällan eller aldrig upp till 90°C. Därför hade jag ställt ner varningsgränsen till 110°C (det gick inte ställa lägre). Jag kvitterade larmet och kontrollerade driften under den följande cykeln. Hetgastemperaturen visade vid start samma temperatur som uteluften (6°C), och stack därefter upp ganska snabbt till en början för att efter ett tag trappa ner takten lite i sin temperaturstegring. I siktglaset på utedelen ser jag vad jag först tror är en strid ström av bubblor, och när jag känner på utgående luftströmmen och radiatorn (med handen) så verkar de ha ungefär samma temperatur. När jag sen kommer in till pannrummet igen så ligger hetgasen på 92°C men det har inte genererats någon värme under de cirka 5 minuter som pumpen varit i drift. Därför avslutar jag försöket, släpper spärren på elpatronerna och spärrar pumpen för att äta frukost och låta patronerna värma upp systemet.

Efter frukosten (cirka en timme senare) gör jag ett nytt försök. Denna gången filmar jag siktglaset och ser då att det inte är en ström av bubblor utan det skvätter bara av någon vätska i siktglaset. Detta är filmat och bifogas här via länk till ett google-album som jag hoppas att ni ska kunna se: https://photos.app.goo.gl/DnCrGSGWEqNdmese7 Här finns även några stillbilder på siktglaset och själva pumpen.

Under detta andra (och hittills sista) försöket använder jag en simpel IR-termometer och ser att temperaturen på något rör i utedelen kommer upp till cirka 100°C. Men när jag kommer ner till källaren igen efter cirka 10 minuters drift så har det fortfarande inte producerats någon värme i pannan men hetgasen uppgår till 102°C enligt pannans display. Då avslutar jag även det försöket, spärrar kompressorn och har sen dess kört på elpatronerna och letat kyltekniker.

I morse fick jag kontakt med en som erbjuder sig komma och hjälpa mig i eftermiddag med att byta hetgasgivare. Jag tycker dock det verkar som att den givaren fungerar som den ska. Min gissning är snarare att det är läckage någon stans som måste läcksökas, åtgärdas och sen får man vacuumsuga och återfylla systemet med kylmedium. Alternativt så kanske fyrvägsventilen har fastnat i något konstigt läge? Läste i en annan tråd att de kan strula på dessa lite äldre pumparna...

Någon som vågar sig på en gissning på vad det kan vara och kanske tänkas kosta?

Om det är fyrvägsventilen, kan man "motionera den" genom att koppla loss sladdarna nere i kopplingsplinten och spänningssätta dem med 230VAC till och från några gånger och på så sätt kanske få liv i systemet igen?

Tacksam för svar!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Jag har haft krångel med hetgastempgivaren i en EcoAir, och den givaren blev det glapp i så att den ibland gav korrekta mätvärden och ibland några tiotal grader för höga värden. Till slut blev det total kortslutning i givaren, då ersattes den tillfälligt med ett fast motstånd tills en ny givare var anskaffad.

Om man har bra "motoröra" och är van vid hur kompressorn i en viss värmepump ska lÃ¥ta, sÃ¥ brukar man kunna höra pÃ¥ den att det liksom gÃ¥r för lätt, om värmepumpen har kylmediebrist.  Ett annat tecken pÃ¥ brist pÃ¥ kylmedium är om kompressorns effektförbrukning frÃ¥n elnätet är lägre än normalt. Det är förstÃ¥s lite omständligt att koppla in för att göra en formellt riktig mätning av aktiv effekt, men att hänga pÃ¥ en tÃ¥ngamperemeter för att mäta strömmen i en fas under provkörning borde vara genomförbart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar Torbjörn!

Motorljudet är väl lite annorlunda nu kan jag tycka. Hörs lite på det filmklippet som jag länkade till i förra inlägget, men det är väl lite svårt att få med med en mobilkamera...

Men jag har faktiskt en energimätare kopplad till värmeanläggningen. Jag glömde bara skriva det i förra meddelandet. Effektförbrukningen brukar ligga på cirka 3,2-3,8kW under drift, men nu ligger effektuttaget på knappa 2kW (1,92 cirka), så det talar väl ytterligare för köldmediebrist i så fall...

Om det är så att det är något som börjat läcka, bör man passa på att byta några delar samtidigt då som man ändå är inne och fixxar med pumpen? Jag tänker kapillärrör, 4-vägs-ventil, hetgassensor etc.? Sensorn sitter kanske utanpå så att man inte behöver öppna systemet för att komma åt den? Torkfilter om det finns? Är det billiga komponenter som inte är svåra att byta så kanske det är lika bra att byta några såna delar när man ändå har isär systemet tänker jag...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Hetgastempgivaren sitter i en ficka utanpå ett av kylmedierören, så den är lätt att byta när som helst.

Kapillärrör finns väl inte i EcoAir, utan den har vad jag vet en riktig expansionsventil istället.
Torkfiltret byter man om man har haft en så stor läcka att systemet har varit helt tomt på kylmedium en tid och det har kommit in mer eller mindre fuktig luft istället, det finns ingen anledning att byta det på en värmepump som alltid har haft kylmedium kvar.
Jag skulle nog ändå rekommendera att man bara söker upp och reparerar läckan, och rör så lite som möjligt i övrigt. För varje lödskarv som ska göras om, finns det ju risk att man skapar en ny läcka.
Och i EcoAir är ju alla anslutningar som har med kylmedium att göra hårdlödda på fabrik, det finns inga skruvanslutningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, då blir det förhoppningsvis inte så mycket att göra då... Kylteknikern som jag pratade med prarade också om att det kanske kunde vara någon expansionsventil, men har man det istället för kapillärrör? I så fall har nog EcoAir av min generatipn ingen expansionsventil, för jag har ett kvitto från förra ägaren på ett kapillärrörsbyte, och enligt honom hade han fått göra ett sådant byte vid två tillfällen under tiden som pumpen gått i hans ägo...

Kylteknikern pratade även om att det kunde vara fyrvägsventilen, vilket gör att jag är lite sugen på att "motionera" den lite, men vill först vara säker på om den ska ha 230VAC eller något annat. Jag ser ingen transformator eller något som skulle kunna generera någon annan spänning, men avvaktar för säkerhets skull... Tiduret skulle också kunna vara något som krånglar verkar det som...

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har vi "lagat pumpen"... Igår var en kyltekniker här och tätade en läcka vi hittade samt fyllde upp systemtet igen (efter täthetskontroll). Systemet verkar gå nu, men med mycket sämre effektivitet än tidigare verkar det som.

Hetgastemperaturen ligger mycket högre än tidigare (tidigare var jag sällan över 90°C, nu har jag sett temperaturer uppåt 115°C, innan hetgas pressostaten löste ut under en av cyklerna). Kompressonrn effektuttag är högre än innan (uppåt 4,3kW mot cirka 3,9kW som max tidigare). Dessutom verkar det ta längre tid för pumpen att få upp pannan i temperatur än tidigare. Jag kunde köra enbart VP ner till cirka - 7°C utomhus innan, men nu verkar den ha svårt att klara sig själv precis under nollan.

Någon som har något bra råd?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!