Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #570 skrivet: 21 januari 2019, 08:39:49 »
Nu har jag grejat lite i helgen. det är nog klåfingriga jag som vart framme å pillat. Såg att bufferttank temp var inställd på 55 grader sänkte den och då gick pumpen på lägre växlar. Nån som vet lämplig temp på bufferttanken?. tänkte jag ska sätta på kranar till sommaren så jag bara använder en tank istället för 2. Då får jag 2.5m3 istället för 5m3 eller ska man sätta på kranar så man inte använder nån tank. vill ju ha så man kan elda när det behövs.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #571 skrivet: 21 januari 2019, 11:27:01 »
Vad har ni för tryckrörs temp på era pumpar? Får HGW upp VV i över 60c?
Vad står över/underkylning på?

Min har gått på växel 9 i flera dagar, men får inte upp VV högre än 60c.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #572 skrivet: 21 januari 2019, 12:50:18 »
Ljuden kommer enbart när kompressorn går. Kör jag bara elpatron tyst.
Mig veterligen finns inga backventiler. Manometer fungerar till synes fint.
"Mysteriet" verkar löst sedan i fredags. FÃ¥r pudla lite...  a:gl
När det drog igång igen så började jag stänga av alla förgreningar på värmesystemet för att förstå från vilken del av huset problemet kom, då kompressorn kändes mer och mer osannolik som källa. Det slutade med golvvärmeshunten! I den sitter en injusteringsventil som var nära nog stängd visade det sig. Sitter bakom ett lock och justeras med en insexnyckel. På primärsidan. Öppnade ett varv eller så och vips blev allt tyst. Att det tystnade när jag växlade till elpatron förklaras sannolikt av att cirk.pumpen i Invertern varvat ner något när den gått på elpatron mot när kompressorn går. Det har jag inte veriferat men känns som den enda rimliga förklaringen. Varför det blir den här dunkande effekten har jag dock inte riktigt förstått så om någon kan redogöra för det vore det intressant. Min golvvärme är ansluten sist på en stam som förgrenar sig där de tre första förgreningarna går till radiatorkretserna på resp. tre vångingsplan i huset. Dunket gav inga tryckförändringar i värmebäraren, bara ett mekaniskt kraftigt slag. Oftast föregicks slagljudet av att det surrade kraftigt i systemet först.

Inser att detta blir OT för tråden nu och kan flytta frågan om admin så önskar.

Edit: Ska tilläggas att Invertern varit i drift ett år innan golvvärmen installerades i mellandagarna för en månad sedan snart. Att det ballade ur först nu måste ha att göra med att detta var första gången det kröp ner under -10°C med golvvärmen igång.
« Senast ändrad: 21 januari 2019, 13:08:44 av jonasmj »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #573 skrivet: 21 januari 2019, 18:46:29 »
Nu har jag grejat lite i helgen. det är nog klåfingriga jag som vart framme å pillat. Såg att bufferttank temp var inställd på 55 grader sänkte den och då gick pumpen på lägre växlar. Nån som vet lämplig temp på bufferttanken?. tänkte jag ska sätta på kranar till sommaren så jag bara använder en tank istället för 2. Då får jag 2.5m3 istället för 5m3 eller ska man sätta på kranar så man inte använder nån tank. vill ju ha så man kan elda när det behövs.
Jag har det kopplat så när jag eldar och ack tanken blir uppvärmd stängs VP av automatiskt utan att jag behöver öppna eller stänga ventiler. När ack tanken svalnat tar VP över och värmer huset. Så mina ack tankar värms inte av VP utan jag har en mindre separat arbetstank(150liter) som VP jobbar mot.

Om jag ändrar en tempgivare som sitter i ack tanken kan jag elda bara för VV men VP fortsätter att sköta värmen i huset.
För att det ska gå, krävs att tappvattnet tar vägen via ack tanken innan den går till VP. Antar att ditt VV tar den vägen redan då du har eldat tidigare mot ack tanken??
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #574 skrivet: 21 januari 2019, 18:52:52 »
Vad har ni för tryckrörs temp på era pumpar? Får HGW upp VV i över 60c?
Vad står över/underkylning på?

Min har gått på växel 9 i flera dagar, men får inte upp VV högre än 60c.
Nu har jag bara - 24g ute och min VP går på 4an och KB är nollgradig.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #575 skrivet: 21 januari 2019, 18:54:19 »
"Mysteriet" verkar löst sedan i fredags. FÃ¥r pudla lite...  a:gl
När det drog igång igen så började jag stänga av alla förgreningar på värmesystemet för att förstå från vilken del av huset problemet kom, då kompressorn kändes mer och mer osannolik som källa. Det slutade med golvvärmeshunten! I den sitter en injusteringsventil som var nära nog stängd visade det sig. Sitter bakom ett lock och justeras med en insexnyckel. På primärsidan. Öppnade ett varv eller så och vips blev allt tyst. Att det tystnade när jag växlade till elpatron förklaras sannolikt av att cirk.pumpen i Invertern varvat ner något när den gått på elpatron mot när kompressorn går. Det har jag inte veriferat men känns som den enda rimliga förklaringen. Varför det blir den här dunkande effekten har jag dock inte riktigt förstått så om någon kan redogöra för det vore det intressant. Min golvvärme är ansluten sist på en stam som förgrenar sig där de tre första förgreningarna går till radiatorkretserna på resp. tre vångingsplan i huset. Dunket gav inga tryckförändringar i värmebäraren, bara ett mekaniskt kraftigt slag. Oftast föregicks slagljudet av att det surrade kraftigt i systemet först.

Inser att detta blir OT för tråden nu och kan flytta frågan om admin så önskar.

Edit: Ska tilläggas att Invertern varit i drift ett år innan golvvärmen installerades i mellandagarna för en månad sedan snart. Att det ballade ur först nu måste ha att göra med att detta var första gången det kröp ner under -10°C med golvvärmen igång.
Bra att det löste sig.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #576 skrivet: 21 januari 2019, 19:30:31 »
Vad har ni för tryckrörs temp på era pumpar? Får HGW upp VV i över 60c?
Vad står över/underkylning på?

Min har gått på växel 9 i flera dagar, men får inte upp VV högre än 60c.
Vx5 hela dagen idag med 7-8 minus ute. Tryckrör 0 grader, underkylning 6K och överhettning 4,6K. KB är 1-1,5 grader in.
Ser ofta vv-temp över 70 grader när bara HGW går, ibland ännu högre. Nu när jag kollade har vi just diskat en sväng så då var det nere på 63 i botten.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #577 skrivet: 21 januari 2019, 21:16:16 »
Vx5 hela dagen idag med 7-8 minus ute. Tryckrör 0 grader, underkylning 6K och överhettning 4,6K. KB är 1-1,5 grader in.
Ser ofta vv-temp över 70 grader när bara HGW går, ibland ännu högre. Nu när jag kollade har vi just diskat en sväng så då var det nere på 63 i botten.


Vad är det för framledning då ungefär?

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #578 skrivet: 21 januari 2019, 22:17:57 »


Vad är det för framledning då ungefär?
44

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #579 skrivet: 22 januari 2019, 20:58:46 »
Såg nått märkligt nu ikväll. Behovberäkning -20,4 och shunten var stängd sen öppnade den och värmepumpen gick igång växel 9

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #580 skrivet: 22 januari 2019, 21:34:25 »
Igår har jag också uppdaterat till version 7 tummenupp
Idag har jag fått upp VV till 65c med HGW. Men verkar inte komma högre, ligger och kör runt 40 i framledning.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #581 skrivet: 23 januari 2019, 11:27:22 »
Igår har jag också uppdaterat till version 7 tummenupp
Idag har jag fått upp VV till 65c med HGW. Men verkar inte komma högre, ligger och kör runt 40 i framledning.
Spännande
Berätta vad som är ändrat.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #582 skrivet: 24 januari 2019, 21:26:52 »
Såg nått märkligt nu ikväll. Behovberäkning -20,4 och shunten var stängd sen öppnade den och värmepumpen gick igång växel 9
Är det såhär jämt? Eller var det tillfälligt.
Hur öppnar shunten? Öppnar den lite eller är det typ 0 till 100%.
Hur börjar värmepumpen sin körning. Är det direkt på 9an eller typ 1an 3an 7an 9an?

Sitter det givare i tanken och på framledningen?
Det känns som att shunten och värmepumpen inte är i harmoni.
Kanske du skulle prova att köra utan alla extra givare och ha shunten helt öppen? Om du har några extra givare förstås..
Om du provar måste Standby cirkulationen vara igång.
Visst rådfrågar du din installatör.

Jag vet av egen erfarenhet att min värmepump hamnade i otakt när jag hade en framledningsgivare efter tank. Fast då oftast i samband med VV i on/off läget. Så någon extra givare har jag inte nu och då funkar det klockrent.
Nu har jag aldrig haft shunt på min arbetstank. Kan tänka mig att med shunt blir det ytterligare en dimension värre . För visst styrs shunten av värmepumpen och inte av någon extern styrning.


« Senast ändrad: 24 januari 2019, 21:30:14 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #583 skrivet: 25 januari 2019, 16:20:13 »
Är det såhär jämt? Eller var det tillfälligt.
Hur öppnar shunten? Öppnar den lite eller är det typ 0 till 100%.
Hur börjar värmepumpen sin körning. Är det direkt på 9an eller typ 1an 3an 7an 9an?

Sitter det givare i tanken och på framledningen?
Det känns som att shunten och värmepumpen inte är i harmoni.
Kanske du skulle prova att köra utan alla extra givare och ha shunten helt öppen? Om du har några extra givare förstås..
Om du provar måste Standby cirkulationen vara igång.
Visst rådfrågar du din installatör.

Jag vet av egen erfarenhet att min värmepump hamnade i otakt när jag hade en framledningsgivare efter tank. Fast då oftast i samband med VV i on/off läget. Så någon extra givare har jag inte nu och då funkar det klockrent.
Nu har jag aldrig haft shunt på min arbetstank. Kan tänka mig att med shunt blir det ytterligare en dimension värre . För visst styrs shunten av värmepumpen och inte av någon extern styrning.

Har kollat och det är så jämt. Shunten står typ helt öppen eller bra nära. pumpen startar på 1:an sen växlar den upp nått steg sen fullt ös. 30 min senare så startar elpatronen på steg 1 sen växar upp till steg 2 vet inte riktigt hur lång tid. Ja det sitter en givare i tanken och en på framledningen. Ja Vp styr shunten. Har pratat med installatören och han tyckte inte det var nått konstigt. Det är ju kallt och då jobbar pumpen. jag tycker inte det har varit så kallt funderar på hur det blir vid -15 20 grader. kan va att det är ganska mycket vatten att värma vi ska koppla om så Vp går direkt ut på systemet och koppla bort tankarna. Får nån kran att öppna när jag vill elda. ändrade start/stopp gräns till 3 istället för 4 och satte fördröjnig av el till 1 timma istället för 30 min får se om det hjälper. har även kopplat upp pumpen på nätet väntar bara på inloggningen.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #584 skrivet: 25 januari 2019, 16:43:47 »
Hur beter sig VP innan den stannar. Börjar den växla ner till stopp ? För att börja om sin vandring mot nian??

Jag håller inte med installatören.
Tanken med denna typ av VP är att den ska anpassa effekten inom sitt effektområde och inte gå on/off på nian. Det är endast om ettan är övereffekt som den ska on/off.

Prova att köra utan externa givare och shunten fullt öppen.
Men tänk på att det tar tid för 5 kubik att svänga in.

Men kan hålla med om att 5 kubiks arbetstank är rejält i överkant, 500 liter räcker mer än väl.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!