Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter av Nibe 370  (läst 18134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Erfarenheter av Nibe 370
« skrivet: 04 augusti 2011, 22:53:55 »
Min far skall inom kort att byta sin panna från en Elektrostandardmaskin från -88 (kan inte beteckningen men troligen är det en 480) till en Nibe 370.
Skulle vilja, från er som har denna panna höra era erfarenheter.
Är ni nöjda?

Jag tyckte personligen att han skulle satsat på 750 men då han börjar komma upp till åren så vet han inte hur länge han skall bo kvar i huset. Han anser att investeringskostnaden i kronor inte äts upp så snabbt med tanke på att 750 är rätt mycket dyrare och att han troligen får göra om avluftskanelen eftersom 750 har rätt mycket högre flöde än vad 370 har (om jag fattat det rätt så måste den kanalen vara mycket grövre).
« Senast ändrad: 05 augusti 2011, 22:20:36 av Fredrik Olofsson »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2011, 23:03:40 »
Svarar utan att egentligen veta men tror inte en 750 har större flöde än 370 det bestäms av storleken på huset. Men om en 750 ska lämna max effekt kan den behöva ett större flöde och då kommer huset att bli överventilerat vilket kostar i onödan. En sak som skiljer på 750 mot andra flvp är att frånluften blir mycket kallare och frånluftskanalen måste isoleras på annat sätt pga att 750 tar mera värme ur frånluften än äldre mindre flvp. Sen tror jag att 370 jobbar med fast kondensering och 750 med flytande kondensering vilket ger större besparing.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2011, 23:04:31 »
Har inte läst in mig på 750:n, men ventilationen skall väl vara densamma oavsett vilken värmepump du sätter in, den är väl stipulerad i BBR efter antalet m2.
Det man tjänar på en 750 är att den kan ta ut så mycket värme ur frånluften att den sänker utblåsningstempen till typ -20 grader (istället för till typ +5 grader), och på så sätt kramar ur mer energi ur frånluften = större energibesapring.

Frågan är om det lönar sig på 5, 10 eller 15 års sikt, men det borde installatören kunna göra en kalkyl på så du vet mer eller mindre exakt hur många år det tar att tjäna in den dyrare värmepumpen.
Tyvärr har jag inget program som jag kan räkna med för dessa värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2011, 02:21:50 »
Av allt att döma vet jag lite som smurfen och rickard i just detta ämne.

Men jag tror problematiken ligger i att 750 hämtar mycket mer effekt ur frånluften och därmed är det avsevärt mycket kallare luft som skickas iväg. Därför är kraven på rören som leder ut luften mycket högre och av en annan standard.

Vi kan nog komma på massor med saker som är bättre än 370 men din far är nog inte född i går och vet vad han gör. Utifrån vad du skriver verkar det som han är medveten om valet han gör och vad han väljer bort så att säga. Eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2011, 11:22:08 »
Det jag vet är att ES380/480 är en bra maskin då den funkar.
Många som bytt till Nibe 360 eller IVT 490 blir besvikna då besparingen inte blir riktigt lika bra som med en fungerande ES380/480.

Så ta en fundering till, kolla även på Comfortzone som säljer en liknande maskin (som Nibe 750).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2011, 11:31:28 »
Det jag vet är att ES380/480 är en bra maskin då den funkar.
Många som bytt till Nibe 360 eller IVT 490 blir besvikna då besparingen inte blir riktigt lika bra som med en fungerande ES380/480.

Så ta en fundering till, kolla även på Comfortzone som säljer en liknande maskin (som Nibe 750).

Vad beror det på är det kraftigare kompressor på ES380/480. Är en 360 samma som 370 fast lite nyare utseende.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2011, 11:42:36 »
Det jag vet är att ES380/480 är en bra maskin då den funkar.
Många som bytt till Nibe 360 eller IVT 490 blir besvikna då besparingen inte blir riktigt lika bra som med en fungerande ES380/480.

Så ta en fundering till, kolla även på Comfortzone som säljer en liknande maskin (som Nibe 750).

Vad beror det på är det kraftigare kompressor på ES380/480. Är en 360 samma som 370 fast lite nyare utseende.

Nibe 370 verkar ha samma storlek på kompressor och uppbyggnad som 360, styren är dock helt ny.

Jag har inga uppgifter på kompressorns effekt i 380/480 men den jobbar med flytande kondensering vilket troligen kan ge lite mer uteffekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2011, 12:06:11 »
Vänligen kom ihÃ¥g skillnaden mellan frÃ¥nluft och avluft sÃ¥ blir det sin skrivs här mindre förvirrande för nytillkomna! ;D  Det är avluften som skickas ut frÃ¥n en Nibe 370 och det är frÃ¥nluften som sugs in frÃ¥n olika utrymmen i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2011, 19:57:49 »
Jag har precis bytt från en gammal ES280 till Nibe F370. Givetvis för tidigt att säga hur den presterar rent ekonomiskt men den nya displayen (manöverpanelen) är en dröm att använda jämfört med förra pumpen.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2011, 22:09:05 »
Av allt att döma vet jag lite som smurfen och rickard i just detta ämne.

Men jag tror problematiken ligger i att 750 hämtar mycket mer effekt ur frånluften och därmed är det avsevärt mycket kallare luft som skickas iväg. Därför är kraven på rören som leder ut luften mycket högre och av en annan standard.

Vi kan nog komma på massor med saker som är bättre än 370 men din far är nog inte född i går och vet vad han gör. Utifrån vad du skriver verkar det som han är medveten om valet han gör och vad han väljer bort så att säga. Eller?

Stämmer bra att han vet vad han gör.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2011, 22:15:28 »
Av allt att döma vet jag lite som smurfen och rickard i just detta ämne.

Men jag tror problematiken ligger i att 750 hämtar mycket mer effekt ur frånluften och därmed är det avsevärt mycket kallare luft som skickas iväg. Därför är kraven på rören som leder ut luften mycket högre och av en annan standard.

Vi kan nog komma på massor med saker som är bättre än 370 men din far är nog inte född i går och vet vad han gör. Utifrån vad du skriver verkar det som han är medveten om valet han gör och vad han väljer bort så att säga. Eller?

Stämmer bra att han vet vad han gör.

Ja dom brukar ju det dom där guubarna :)

Trevligt att se flera personer på forumet med riktigt namn!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #11 skrivet: 05 augusti 2011, 22:15:52 »
Det jag vet är att ES380/480 är en bra maskin då den funkar.
Många som bytt till Nibe 360 eller IVT 490 blir besvikna då besparingen inte blir riktigt lika bra som med en fungerande ES380/480.

Så ta en fundering till, kolla även på Comfortzone som säljer en liknande maskin (som Nibe 750).

Den har inte funkat bra på länge hehe...
Han har ca 240kvm (suterräng) hus inklusive 50kvm garage som värms med den idag. Dessutom har han 30kvm yta som är värmt med elradiatorer för sin hundkennel (ca 18grader) och ett fristående garage som värms med en luftvärmepump (13grader) och han gör av med ca 28000-30000kWh per år...
Tror att det bara kan bli bättre faktiskt. Kan ju tillägga att dom bara är två i hushållet. Givetvis så skulle han kunna kapa den siffran rejält med en 750 men som sagt ca 30papps skillnad på bara pannan är rätt mycket pengar.
« Senast ändrad: 05 augusti 2011, 22:18:57 av Fredrik Olofsson »

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #12 skrivet: 05 augusti 2011, 22:16:45 »
Vänligen kom ihÃ¥g skillnaden mellan frÃ¥nluft och avluft sÃ¥ blir det sin skrivs här mindre förvirrande för nytillkomna! ;D  Det är avluften som skickas ut frÃ¥n en Nibe 370 och det är frÃ¥nluften som sugs in frÃ¥n olika utrymmen i huset.

Ja självklart menade jag avluftskanalen när jag skrev mitt inlägg... sorry.... ändrade i mitt inlägg....
« Senast ändrad: 05 augusti 2011, 22:20:56 av Fredrik Olofsson »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2011, 06:58:28 »
Med den storleken på hus så kanske en 750 eller CE65 lågt räknat kan ge ytterligare 4-5000 kWh besparing per år. Om dom kostar 1 krona styck (med bundet avtal) så får du en årlig extra besparing på motsvarande.

Det blir nog fel om man bara betraktar den initiala merkostnaden

Dom 30 xtra pappen är betalda på 6-7 år enligt ovan. Livslängden på apparaten förhoppningsvis 15 år kalkylmässigt.

Lägg till att du kan teckna en försäkring som i praktiken ger dig 10 års garanti (åtminstone har comfortzone detta, vet inte hur det är med nibe).

En "vanlig" FLVP skulle inte jag räkna med att den håller lika länge så den kan lätt kosta dig (din far) 30 papp extra innan 10 år har gått på reparationer såsom kompressorbyten eller liknande. Historiken för dessa är inte till deras fördel.

Finns inget att tveka om förutsatt att man ligger kvar med en FLVP lösning och är beredd och kommer åt att isolera om avluftskanalen.

Annars är väl detta objekt även lämpligt för BVP alternativt LVVP men då pratar vi om ännu större hål i plånboken

Väljer han att flytta från huset kan han säkert, beroende på var huset ligger, motivera att priset höjs 30k för att han har en effektivare energiförsörjning. Ligger huset i Stockholm är detta felräkningspengar/öresavrundning. Bergvärme höjer ju värdet på en kåk så en bättre FLVP borde man kunna få lite xtra för också.
 
mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Erfarenheter av Nibe 370
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2011, 09:05:58 »
det är vanligt har jag märkt, i sena fasen av livet, att man inte vill binda upp kapital över en längre period. Och så är det även vanligt att man inte finansierar sina investeringar i samma utsträckning.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken och köra flvp på så stor kåk men när jag är 70 kanske jag ser på det från ett annat perspektiv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!