Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta en Coolix on/off ???  (läst 21991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Loisa

  • Gäst
Loisa
Flytta en Coolix on/off ???
« skrivet: 27 oktober 2011, 15:09:12 »
Hej alla Coolix kännare!

Jag har haft en Coolix on/off i ett antal år och är nöjd med den. Problemet är väl just att det blir riktigt varmt när den är på "on" för att slå av och då blir det lite kylslaget fram tills den drar igång igen med fullt flås.

Har nu köpt en ny Coolix med inverter och vill installera den i bostaden istället och flytta min On/off in till gäststugan.

Nu till frågan: Är det rekommenderat att flytta dessa aggregat? Tänker mest på bortkopplingen av slangarna för kylmediet. Någon som har erfarenheter/rekommendationer kring ämnet???

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2011, 10:05:47 »
Vill minnas att jag läste i den låånga Coolix-tråden om någon som kopplat isär snabbkopplingen och flyttat utan problem. Men, visst är det alltid en risk när man labbar med kopplingar. O-ringar och tätningsytor av mjuka material brukar bli hårdare och sprödare med åren och därmed täta sämre. Värme påskyndar alltid denna process. En bra generell rekomendation är alltså att byta tätningar och packningar - vilket inte är så lätt på en Coolix.

Å andra sidan - går det så går det! Bättre lyss till den sträng som brast...
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2011, 13:34:33 »
Nu har jag knappt titta på hur sådana kopplingar är gjorda - men om det är företag som swagelook, parker mm. som gör anslutningar för industrin och forskning så är deras tätning sällan baserad på O-ringar och gummi utan det är metall mot metall, även om dessa kanske använder O-ringar som tillfällig tätning just under en matningsprocess (matning = isärtagning/ihopsättning)

Det vore bra att kunna räta ut det frågetecknet - är QC-kopplingarna beroende av gummi (ofta av viton-gummi typ som i bilar) för sin täthet eller är den slutliga tätheten basera med metall mot metall med kanske mikroskopisk oljelager på samma sätt som traditionella kon/flänstätningar?? (för att få var på detta så måste man förmodligen såga upp en sådan skarv och titta efter noga)

det är väl i stort sett bara bilar man kör med O-ringtätningar och det vet ju alla hur det fungerar - det läcker som såll när läckorna inte beror på korrosionshål i aluminiumet...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2011, 13:45:19 »
Hej Loisa!  Javisst kan man säkert flytta de här QC-anslutna pumparna om man sÃ¥ önskar även om man i bästa fall fÃ¥r räkna med att man kommer att förlora en mindre del av gasen i samband med isär och ihopkopplingen av pumpen vilket resulterar i en nÃ¥got lite sämre effektivitet pÃ¥ pumpen, och detta dÃ¥ vill säga om man har turen pÃ¥ sin sida och inte rÃ¥kar skada tätningar eller tätningsytor i samband med den här operationen.
Har man däremot lite oflyt så kan man ju ev skada tätningar eller tätningsytor vid isär och hopkopplingen och detta resulterar isf att pumpen efter en tid har läckt ut så pass mkt gas att den tappar merparten av sin värmeeffekt.
Pumpar med QC-kopplingar är f.ö alltid avsedda att installeras och kopplas ihop vid ett enda tillfälle och sen skall de helst sitta orörda på sin plats så länge de fungerar bra.
Även om en hel del påstår sig ha flyttat dessa pumpar vid t.om flera tillfällen ibland och inkl att vissa firmor överdriver en hel del i sin reklam om att dessa pumpar är lätt flyttbara så är det trots allt på det sättet att de är egentligen avsedda att installeras vid ett enda tillfälle om man vill ha en hyfsat bra funktion på dessa pumpar.
Jag skulle nog personligen låta pumpen sitta kvar orörd förstås om den fungerar bra för övrigt. ;)
Här är förresten en länk som beskriver lite om detta med flyttning av pumpar som har bÃ¥de vanliga anslutningsrör och skruvkopplingar och lite om problematiken runt det här med QC-kopplingar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22224.msg215383#msg215383  :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 03 november 2011, 01:09:27 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2011, 14:23:59 »
Hej Raffen
Tycker du ska sluta å skriva om sånt som du inte har en aning om, bättre du håller dig till din riskokare istället, och låter folk som vet och har erfarenhet svara.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2011, 14:38:29 »
Ja du BosseBus, nu är det väl så att jag skriver precis vad jag vill och när jag vill under förutsättning att det är till nytta både för forumet och för berörda deltagare/frågeställare, och detta då utan att jag behöver fråga dig givetvis. Det vore väl dessutom klart mkt bättre tycker jag om du försökte tillföra forumet något vettigt i dina inlägg istället för de här ofta förekommande både barnsliga och omogna kommentarerna som du kommer med.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2011, 15:10:47 »
Så länge du inte kan presentera några fakta som styrker dina påståenden så blir det ju lite konstigt när du uttalar dig så tvärsäkert som du gör i frågor där du saknar egen kunskap och erfarenhet.
Har du nån länk till nån information som talar om att pumparna endast är avsedda att installeras vid ett enda tillfälle?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2011, 16:01:35 »
Hej Purjo!  Ja en frÃ¥ga här kan väl vara berättigad dÃ¥ kanske: vad menar du här när du säger att jag uttalar mig tvärsäkert?? Sc:,h Har du inte läst mitt inlägg eller?? Sc:,h
Jag tyckte nämligen att jag var t.om extra ödmjuk och försiktig när jag redogjorde för de 2 scenarior som väl är mest relevanta i sammanhanget om man nu skulle ge sig på att flytta på en QC-ansluten luftvärmepump, dvs har man tur så får man väl bara ett litet gaspys när man tar isär resp sätter ihop kopplingarna igen. Skulle man ha otur och råka skada tätningar eller ytor i samband med demonteringen och återmonteringen så kommer pumpens gas att relativt snabbt läcka ut och göra pumpen obrukbar efter en tid.
Har du en annan uppfattning i det här ärendet än vad jag har sÃ¥ informera oss gärna om denna din uppfattning här dÃ¥ isf Purjo.  :-\
F.ö så har jag fn ingen länk som beskriver just detta med att dessa QC-pumpar är avsedda för att endast monteras upp vid ett enda tillfälle, men det tog jag för givet att de allra flesta numera kände till eftersom det är själva grundideén nämligen med QC-kopplingar naturligtvis.
Men annars så har ju detta diskuterats i trådar för ganska långt tillbaka sedan i tiden, t.om långt innan din tid på forumet Purjo, och jag har själv på förekommen anledning och när dessa frågor kommit upp varit i kontakt med vissa leverantörer bl.a Atlas och hört mig för och fått bekräftat att det är precis på det sättet som jag nämnde här tidigare.
Jag skall se om jag hittar det här i mina gamla sparade mail alt i de tidigare gamla trådarna så kan jag återkomma med detta i efterhand. :)

Förresten Purjo om du själv skulle presentera faktalänkar till precis allt som du uttalar dig om här på forumet så skulle vi väl inte se så värst många inlägg
från din sida här antar jag eller. ;)


Mvh Raffen
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 16:37:03 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2011, 16:15:30 »
Jag är väll ingen vän av kopplingar som har o-ringar som tätning, och inte heller särskilt förtjust i flär,men jag "Tror" du har fel Raffen, om jag gör parareller till AC anläggningar i bilar så består o-ringarna av nån typ av sliicone, och dom verkar ha en anmärkningsvärd förmåga att behålla formen fast dom legat i press i år?, och jag förutsätter att man använder liknande material i dessa QC-kopplingar, så jag skulle nog tro att dessa QC-kopplingar faktiskt kan motstå flertalet isärtagningar utan att påverka tät förmågan på grund av *isärtagningen i sig*.
Är det fler som observerat att o-ringarna i Bil AC anläggningarna inte ser deformerade ut när man demonterat?

Dogge

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2011, 16:22:37 »
Hej Dogge!  Ja ditt uttalande här verkar väl inte direkt vara i linje med vad xxargs nämnde i sitt inlägg tidigare i trÃ¥den här. ;) :)
Och här ett synnerligen realistiskt inlägg från det verkliga livet med de här pumparna, och dessutom från en som verkligen har erfarenhet inom branschen:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg429845#msg429845


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 16:29:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2011, 17:18:22 »
Bilar-AC är ju en egen klass av kylmaskiner där det tillåts att läcka i en helt annan utsträckning än vad som gäller för övriga kylmaskiner. Tror gränsen ligger runt 32-40 gram om året i läckor för att det skall anses vara 'tätt' och EU försöker få fram en ny lag på max 16 gram om året och det är hårt motstånd mot detta inom fordonsindustrin.

---

På den Audi som vi bytte kompressor på så var det lilafärgade Viton-packningar och dessa hade minsann format om sig i sådan grad att man måste vara bra blind/dumsnål för att vilja återanvända dessa då presstrycket mot tätytorna var högst tveksamma för att det skall bli riktigt tätt. På 6 år så hade den förlorat 180 gram köldmedie (om den var korrekt fylld från början) vilket ger 30 gram om året ungefär. Med andra ord så läcker bil-AC som ett såll i jämförelse med andra fasta kylanläggningar.

viton-packningar  är av 'teflonliknande' material dvs. fluor-polymer  och har det gÃ¥tt riktigt varmt (tex. efter en motorbrand) sÃ¥ är det riskavfall som mÃ¥ste hanteras med  skyddsmask och skyddshanskar som sedan kasseras.

fluor-föreningar efter en brand kan vara riktigt farliga och även många år efter brandhändelsen.


 

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2011, 18:02:11 »
Att ge sig i kast med dig xxargs när det gäller AC är dömt att misslyckas..=)
Men iallafall, är det en AC med viton tätningar så förstår jag om dom såg derformerade ut, Viton har den egenskapen att dom formar sig efter dom ytor dom pressas mot och behåller den formen efter demontage.
men exempelvis i min bmw så var det inte viton tätning utan silicone o-ringar och dom såg som nya ut vid demontage.=)
och jag tror inte Qc har viton tätningar, för hade dom det så skulle det inte gå att flytta dom 1 gång änns.
sitter ofta viton o-ringar i gammla automatlådor och dom får man byta samtliga vid demontage.

Sen att man har ett högre läckage med Qc kollpplingen har jag för mig att man kunde utläsa frÃ¥n specen om dom, men jag hittade inte en länk om fakta tyvärr, men det i sig  säger ju inget om att kopplingen inte skulle vara lämplig att ta isär, eller hur.=)

utan det jag menade var att jag tror dom tål ex antal rätt utförda isärtagningar innan kopplingen blir obrukbar eller sämre än ursprunget.

Dogge

Dogge.

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2011, 18:11:18 »
Raffen..=)

Jag försvarar definitivt inte Qc kopplingen eller kvaliten, utan mitt inlägg var bara angående om hurvida dom går att sammanfoga fler än 1 gång..=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2011, 18:12:00 »
Ja jag har hittills ivf hittat mitt gamla mail med Rusta ang Atlaspumparna från ca 2006-2007 där jag ställde lite frågor om dessa pumpar.
Här har jag dÃ¥ kopierat denna mailväxling i sin helhet:  :)

----- Original Message ----- From: "Rusta Mail" <Rusta.Mail@rusta.se>
To: <raffen10@yahoo.se>
Sent: Tuesday, November 06, 2007 6:02 PM 
Subject: VB: Mail från Raffen via rusta.se

Hej !

Vi har 1 års garanti på värmepumpar samt 3 års reklamationsrätt och på kompressorn är det 5 års garanti. Om du kan koppla ur den och sedan utan problem koppla in den igen är en fråga som vi måste höra med leverantören och vi återkommer så fort vi har ett svar till dig.

Med vänlig hälsning

Helene

Rusta Contact

-----Ursprungligt meddelande-----
FrÃ¥n raffen10@yahoo.se  [mailto: : raffen10@yahoo.se]
Skickat: den 5 november 2007 12:44
Till: Rusta Mail
Ämne: Mail från Raffen via rusta.se

Hej!

Jag tänkte bara fråga lite vad Ni har för slags garantier, alt reklamationsrätt på edra luftvärmepumpar av fabrikat Atlas AC/Värmepump med inverterteknik och quick connector-anslutning, vad gäller funktion på ingående delar såsom t.ex elektronik, innerdelens fläktmotor och lager, kompressorn mm??

Jag tänkte också passa på att fråga om det är möjligt att koppla ur quick connector-anslutningen för att t.ex flytta på pumpen och sedan koppla ihop den igen och få rätt funktion, eller måste det till ytterligare åtgärder isf??

Mvh Raffen.

----- Original Message -----
From: Rusta Mail
To: ----- Original Message -----
To: : raffen10@yahoo.se
Sent: Wednesday, November 07, 2007 11:33 AM
Subject: VB: Mail från Raffen via rusta.se

Hej
Visst går det men det är inte att rekommendera. När man kopplar isär så kommer gas att läcka och lika så när man kopplar ihop igen. Det mest troliga är att man då behöver avlufta systemet.
Man skall dessutom anlita en auktoriserad servicefirma för det här jobbet.
Med vänlig hälsning
Jessica
Rusta Contact

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2011, 18:22:49 »
Raffen..

He he..
Jag vet inte om Jessica på Jula är så tillförlitlig,och inte Jessica på RUSTA heller. :D hon skriver att man måste avlufta systemet?, med andra ord hon vet inte vad hon pratar om.
Men om det nu läker ut gas, det är något helt annat och tillhör iallafall inte min diskussion, utan nu handlade det om huruvida Qc kopplingen gick att återkoppla mer än 1 gång, och fortfarande täta likvärdigt med gång nummer 1.


Dogge
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 18:36:25 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!