Jag har nu sedan ca 1 vecka en VL-50 och en VL100 (mer om den i separat artikel) i drift.
Bild på innerdel:
Bild på luftintag/utblås:
Tekniska specifikationer:
VL-50 sitter i vårt kontor på arbetsplatsen, ett rum på ca 15 m2, rummet gränsar mot en lokalyta på ca 60 m2 med en ca 2 meter bred öppning mellan.
Vi arbetar ofta 2 man i kontoret under flera timmar/dag och vi har upplevt luftkvaliteten som dålig efter en tid.
VI har tidigare haft loggning av CO2 i rummet och uppmätt CO2-halter på mer än 1100 ppm redan efter ca 1 timme med 2 man i rummet, men den mätningen finns inte kvar för tillfället (sålde min demogivare för en tid sedan).
Förhoppningsvis kan vi montera en ny CO2-mätare snart för att verifiera vår subjektiva uppfattning.
Först bullernivåerna som många är rädda för, med all rätt.
Denna maskin har två hastigheter, hög och låg, med 51 respektive 15 m2 luftväxling/timme.
På låg fart är det fantastiskt lågmäld, jag hör den inte alls när jag sitter ca 2 meter från enheten.
På hög fart bullrar den dock ordentligt, det är inte en hastighet man vill ha på annat än när rummet inte används, och frågan är varför man skulle forcera ventilationen just då?
Visst kan man tänka sig att det i en byggbarack med många människor samtidigt på en liten ytan kan fungera skapligt med maskinen på högfart, troligen dränks väl bullret i sorlet av många människor som pratar och står i med diverse bestyr, men det är absolut inte en hastighet jag skulle rekommendera till någon i en hemmiljö där man vill ha det lugnt och skönt.
På låg hastighet är alltså upplevelsen av denna enhet helt annorlunda, den är mer eller mindre helt ljudlös, och enligt min mening så ventilerar den mycket väl den lilla lokal som är vår arbetsplats. Enheten ersatte en "fresh 90" friskluftsventil och gör ett MYCKET bättre jobb när det gäller att ventilera rummet, dessutom med 85% värmeåtervinning och bara ca 4 W effektförbrukning.
SlutsatsPositiva egenskaper:
+ Väldigt låg ljudnivå på lågfart, uppgivna 15 db skall vara ohörbart och det är det också enligt mig.
+ Ventilerar rummet bättre än jag/vi trodde att den skulle göra med tanke på den väldigt öppna planlösningen mot intilliggande lokalyta. Vi upplever under de första dagarna med enheten i drift en klar skillnad på både minskade "kroppsdofter" och hur trötta vi blir, en klart märkbar skillnad som överraskar oss positivt.
Negativa egenskaper:
- Enheten är inget under av skönhet, i hemmiljö är det nog många som skulle tycka att den rent ut sagt är en "ful klump på väggen" även om det är uppenbart att tillverkaren försökt arbeta med designen.
- På hög fart så ventilerar den onekligen rejält, men jag tror att få står ut med bullernivån någon längre tid.
- Ökad ventilation ställer större krav på värmesystemet, det kan bli svalt i rummet trots att värmeåtervinning sker om radiatorer eller golvvärme inte är dimensionerade för en bättre ventilation.
Synpunkter:
Jag tycker dels att man borde kunna sälja den i några olika färger, men framförallt så frågar man sig av vilken anledning det inte finns kanske 10 olika hastigheter man kan köra den på, beroende på var och hur man placerar enheten så skulle man säkert kunna ventilera avsevärt mycket mer än vi gör när vi kör den på låg hastigheten - utan att den skulle störa nämnvärt. Den skulle i princip kunna ventilera en avsevärt mycket större lokal än de 15 m2 vi ventilerar om den kunde placeras lite längre ifrån själva arbetsplatserna om man kunde ställa hastigheten i fler steg.
Man kunde också tänka sig att utrusta VL-50 med en "I-see-sensor" som gör att man ventilerar med en viss (inställbar) hastighet när det finns folk i närheten av enheten, och med en annan (också den inställbar) hastighet när det inte finns människor i närheten.
I vårt fall skulle man t.ex. kunna tänka sig att den fick varva upp och ventilera mera när vi lämnade kontoret för att packa de beställningar som kommit in i webshopen sedan dagen innan, för att sedan gå ned på en ljudlös, men tillräcklig, hastighet när vi befinner oss i rummet.
Sammanfattningsvis så är vi i alla fall än så länge väldigt nöjda med denna enhet så länge vi kör den på låg hastighet.
Tiden får utvisa hur den klarar en kärv vinter i Piteåtrakten med tanke på "kallras" och igenfrysning, t.ex. när det är kallt och samtidigt snöar.
Jag
tycker t.ex. att man hade kunnat ha en delvis bättre lösning på själva luftintaget så att det skyddades lite mer mot t.ex. drivsnö som nog ganska lätt kan hitta in i luftintaget.
Men som sagt, det är lätt att senare kontrollera hur det där fungerar när det blir riktigt kärva förhållanden.