Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!  (läst 42388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« skrivet: 11 december 2012, 10:39:29 »
Resan till Lund (från Sjöbo) har tagit mig 1,5 timma idag! Pga alla som kör sämre än mig! Kan ni inte bara stanna hemma? Eller köpa bättre däck med dubb? Eller lära er köra lite, lite fortare?
Förstå att även andra tycker som jag!

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15911352.ab;jsessionid=34614FE8330FC24BC2180690144640BA
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #1 skrivet: 11 december 2012, 10:54:04 »
Fy fan, en farlig trÃ¥d detta, lätt att trampa nÃ¥n pÃ¥ tÃ¥rna  ;)
Men bara en liten notis, är det inte snöstorm typ där nere hos dig eller är det pressen som överdriver det oxÃ¥  dontknow

Men håller inte med dig ang dubben där...
Är det inte halt pga is eller packad snö sÃ¥ hjälper inte dubben ändÃ¥  ;)

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #2 skrivet: 11 december 2012, 10:59:49 »
håller med, alldeles för många livrädda personer i trafiken som inte klarar av det och skapar farliga situationer för andra.
skulle folk bara begripa att utanför storstäderna SKA man ha dubb, och att man ska ha bästa däcken FRAM och LÄRA SIG att häva sladdar, så skulle mycket vara vunnet, men bluffen som kallas nollvision går tydligen ut på det motsatta, nämligen att få fler att bli rädda kärringar som inte fixar lite vanlig jävla snö och ändå inte håller sig hemma så resultatet blir just "kaos"

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #3 skrivet: 11 december 2012, 11:01:56 »
Dubb gör det ju inte lättare att köra i snö...
Däremot pÃ¥ is är de bra  tummenupp
Kedjor pÃ¥ alla 4 är lösningen i detta fall isf  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #4 skrivet: 11 december 2012, 11:05:42 »
Dubben hjälper alltid tummenupp.
Konstaterade i helgen vilken skillnad det är mellan bilar. Hade kommit ca 20cm snö och vi har en 50m lång uppfart med hyfsat uppåtlutning.
Först kom jag i min Citroen Xantia med 2år gamla dubbdäck. Spårade och körde upp utan ens hjulspinn, sedan kom mina föräldrar i en Opel Zafira med lika gamla dubbdäck och körde fast i mina spår, till sist kom sambon i Toyota Avensisen med 4 år gamla dubbdäck och körde fast i spåren som 2 bilar gjort.
1600kg tjänstevikt med nästan 1100 på framhjulen ger otroliga vinteregenskaper trots enhjulsdrift.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #5 skrivet: 11 december 2012, 11:09:08 »
Ni får nog skilja på att köra skickligt eller bra, att köra bra är inte synonymt med att köra fort. Jag får erkänna att jag ibland svär över folk som bromsar upp för att det är halt, men kan också såhär konstatera att risken för att de hamnar i diket antagligen är mindre än för mig.

Min dotter har bara haft körkort i någon månad och saknar helt erfarenhet och halkvana, jag är nöjd att hon kör långsamt, och i min värld är det samma sak som bra....

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #6 skrivet: 11 december 2012, 11:12:33 »
... man ska ha bästa däcken FRAM ...

Många skulle säga att de bästa däcken ska alltid, alltså oberoende av fram- eller bakhjulsdrift, sitta bak.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #7 skrivet: 11 december 2012, 11:14:18 »
håller med, alldeles för många livrädda personer i trafiken som inte klarar av det och skapar farliga situationer för andra.
skulle folk bara begripa att utanför storstäderna SKA man ha dubb, och att man ska ha bästa däcken FRAM och LÄRA SIG att häva sladdar, så skulle mycket vara vunnet, men bluffen som kallas nollvision går tydligen ut på det motsatta, nämligen att få fler att bli rädda kärringar som inte fixar lite vanlig jävla snö och ändå inte håller sig hemma så resultatet blir just "kaos"
Nu är du ute och cyklar, jag skulle kunna ha sommardäck fram och ändå vara hyfsat säker. Sen jag började med framhjulsdrivet, framtung och handbroms på framhjulen har aldrig vintern varit säkrare. Understyrning är ju totalt fritt från fara medan överstyrning är motsatsen. Har nog inte haft en oprovocerad sladd på 15 år. Omkörningarna är oerhört mycket säkrare, spinnande framdäck genom en snövall gör ju bara att bilen blir stabilare.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #8 skrivet: 11 december 2012, 11:19:37 »
Ja ja, dÃ¥ hjälper väl dubbdäck alltid dÃ¥, speciellt i nyfallen snö om 2dm  ::)

Köra sakta är bra, 60km/h är OK för den ovane, men är det 90-väg och nÃ¥n vill hÃ¥lla 75km/h sÃ¥ kan man släppa förbi denne om man känner sig osäker  tummenupp
Man ska köra efter sin egen förmåga men det ska ju inte bli till överdrift åt det hållet heller.

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #9 skrivet: 11 december 2012, 12:54:32 »
Dubb gör det ju inte lättare att köra i snö...
Däremot pÃ¥ is är de bra  tummtt enupp
Kedjor pÃ¥ alla 4 är lösningen i detta fall isf  ;)
snö är inte svÃ¥rt att förutsäga friktionen pÃ¥, däremot asfalt med tunnt lager is, där det inte ser halt ut men är jävligt halt, där gör de stor nytta, och varje höst inträffar ju blixthalkan, har man dÃ¥ varit förutseende och satt pÃ¥ vinterdäcken redan i början av oktober sÃ¥ kanske man slipper överraskas.. sen när det töar och det blir isgata pÃ¥ alla mindre grusvägar, där fÃ¥r man ju vara glad om man inte kanar av trots dubb, mÃ¥nga säger "jag behöver inte dubb för jag har 4wd" ungefär som att säga " jag behöver inte hjärnan för jag har en dator"  4wd är ett hjälpmedel för att ta sig fram i svÃ¥r terräng och oplogade vägar samt komma upp för branta backar, inte för att imponera pÃ¥ grannen eller för att det är "sÃ¥ mycket säkrare"
här hade dubbdäck kommit väl till pass:
dummi på is funkar helt enkelt inte... jag har 4wd själv men jag har det just för att jag vill kunna ta mig fram bättre, inte pga alla de där moderna argumenten för 4wd som florerar idag...
Faktum är att gemene man inte vet hur olika 4wd bilar beter sig i olika situationer, 2wd är mest förutsägbart, allra säkrast är Rwd, då man direkt får indikationer på halka eftersom bakhjulen tenderar att släppa tidigt, och en liten småsladd på ett par graders vinkel ska alla som har körkort klara att häva, och det går oftast bra då man har såpass fäste kvar så att om man inte tillför kraft till drivaxeln så återfår man fästet och kan häva sladden, med Fwd är det värre, får bakvagnen sladd där så är det oftast redan försent att göra nånting då man ligger på gränsen, och får man ett framhjulssläpp som är vanligt med Fwd, så är det också inte mycket att göra mer än att hälsa på diket...

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #10 skrivet: 11 december 2012, 13:59:50 »
Fyrhjulsdrift i all ära  tummenupp
Men för att ta sig fram från dig till Bengtsfors så ska det ju inte behövas, ska ju va såpass bra vägunderhåll på vägarna tycker man..
Sen är väl du typen som gillar att bröta runt där andra inte kommer fram, bara för att du kan  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #11 skrivet: 11 december 2012, 15:24:06 »
Resan hem (Sjöbo) gick på 30 minuter :)
Tack och lov!

Och! Bästa däcken ska sitta bak!!! Alla "experter" är överens!
Jag trampar inte på någon med tråden, då jag anser mig själv vara en värdelös förare!
Men att köra 20km/h i klar väder, anser jag vara ren överdrift!!! Tänk på att det inte går att göra omkörningar i en fil pp 2+1 väg!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #13 skrivet: 11 december 2012, 16:17:35 »
Fwd är det värre, får bakvagnen sladd där så är det oftast redan försent att göra nånting då man ligger på gränsen, och får man ett framhjulssläpp som är vanligt med Fwd, så är det också inte mycket att göra mer än att hälsa på diket...
Håller med om bakvagnen, men framhjulssläpp har jag säkert 10 om dan och tycker det är helt odramatiskt, har aldrig blivit en situation av det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #14 skrivet: 11 december 2012, 16:22:42 »
Jag tänker nog som de flesta här:
Ta det lungt och kör eftertänksamt
Vinterdäck särskilt dubbdäck i all ära men de har ingen hjälp att ge när det sitter en "jag skall fram här nu" bakom ratten
Inte ens 4WD samt hjälpelektronik är till nytta för att köra fortare än andra, det blir bara värre skador...
Under sista snöstormen här i södra Finland sade en radioreporter just kommen till jobbet från motorvägen att de kör som "fulla elefanter" och ett hundratal utkörningar i Helsingfors-området var bekräftat efteråt
Mentaliteten att köra hårdare än andra verkar ha satt sig djupt i och med att dessa moderna bilar kom med sina olika anti-spinn-sladd-snurr och vad de nu kallas för?

Idag var ett bra exempel på hur snön är=> Oberäknelig
Jag var till sjukhuset för behandling av ryggen och hemkommen var det ju full snöyra;
- taxin körde upp tills antispinn-systemet stoppade bilen mitt i backen
- Jag tackade för mig och steg ur taxin och på samma gång bilen gled baklänges med låsta hjul nerför uppfarten på tvären och stannade halv-vägs mellan två björkar tummenupp
- Jag drog på samma gång en saltomortal och fick söka telefon,plånbok samt pappersfoldern i snön
- Pratade bort taxin ur läget och resten av backen gled han ner till landsvägen igen
Den snö som nu kom var fluffig lätt snö som blev till is genast vid kontakt med varma bildäck, enbart is-kedjor hjälper mot sådant väglag
Inte ens nya dubb-däck hjälper
Sitter just nu och väntar på frugan, hon kryper väl sakta hemåt från jobbet i snigelfart och bra så.
Hur hon tar sig upp till garaget får vi se ::)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!