Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga kring tank och värmepump  (läst 1133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simon89

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga kring tank och värmepump
« skrivet: 09 augusti 2023, 21:50:27 »
Hej!
Är relativt ny när det kommer till vattenburna värmesystem, kommer från hus med direktel och luft/luft värmepumpar men har så smått i samband med renovering av mitt nuvarande hus påbörjat en konvertering till vattenburen värme.

Har en fundering kring värmepump (luft/vatten) och tank som jag återkommer till. Min ursprungliga tanke i konverteringsarbetet, som sker i samband med renovering del för del av huset och inte kommer vara färdigställt på ett antal år, var (eller är) att då köpa en luft/vatten värmepump av splitmodell med inbyggd varmvattenberedare och koppla in när allt är klart. Tills dess fortsätta som idag med elradiatorer och luft/luft.

En tanke som slagit mig (och kanske är dum) är att redan nu skaffa någon form av tank med varmvattenberedare (typ tekniktank, slingtank av något lämpligt slag) som skulle kunna utgöra en bas i mitt system. De få rum jag redan har vattenburen infrastruktur i skulle kunna anslutas redan nu och tanken skulle då med elpatron kunna fungera som en elpanna och också förse mig med tappvarmvatten. När min konverterting är mer komplett, skulle jag kunna köpa en monoblock luft/vattenvärmepump och ansluta till mitt system. I nuläget är typ 30 m^2 konverterat.

Efter att ha läst in mig (bland annat på forumet där mycket kunskap finns) tror jag mig förstå principerna nått så när med flytande/fast kondensering samt användning av volym/arbetstank. Jag förstår att om jag går på en lösning med tank och monoblock vill jag inte köra med fast kondensering då jag skulle förlora mycket i verkningsgrad. Funderar då på flytande kondensering och att använda tanken som volym- eller arbetstank och kunna använda VVB-slingan för varmvatten.

Har tittat på Borö TIDA-300L/BR20, se länk till ritning nedan med hur anslutningarna ser ut i tanken. Är det möjligt att köra flytande kondensering genom en sån här tank och använda VVB-slingan för varmvatten? Avser inte att ha en varmvattenberedare efter slingan i serie, då faller konceptet lite för mig bland annat p.g.a. den plats det skulle ta i huset.
 
https://www.boroe.com/wp-content/uploads/304-370000-E17-TIDA-300L_BR20-E17_VE.pdf

Är det överhuvudttaget vettigt att försöka göra så här? Jag får för mig att kostnaden för systemet tank + monoblock vs. Komplett split-system är ungefär samma, fördelen med komplett split är givetvis att det är enkelt, allt är byggt för att lira ihop. Fördelen med tank + monoblock är att det är modulärt, ger mig större frihet, skulle kunna användas innan värmepumpen köps osv.

Har också snubblat över denna tank https://lunnateknik.se/artikel/3451 när jag kikat. Gissar att det är något kinatillverkat och mer obeprövat, men kanske är en ännu bättre lösning för mig egentligen, med sina två tankar. Tar gärna synpunkter även på denna, om det vore ett bättre alternativ.

Förutsättningarna är 60-tals hus i Göteborgsområdet, 110 m^2 yta i ett plan samt 70 m^2 inredd källare. Både radiatorer och golvvärme kommer finnas när konverteringen är färdig. Idag elradiatorer, 1 x luft/luft värmepump per våning, modern NIBE 300l VVB.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring tank och värmepump
« Svar #1 skrivet: 20 september 2023, 21:38:56 »
Problemet som jag ser med en enda tank är att det blir principiellt omöjligt med flytande kondensering. Låt säga att du vill ha 50 grader på tappvarmvattnet och 35 grader på värmebäraren i samma tank så måste du värma tanken till 50 grader och sedan shunta ner värmebäraren till 35 grader med försämrad verkningsgrad från pumpen som följd. Om du har plats (vilket du iof sa att du inte ville offra) kan du ju låta din vvb agera volymtank(c.a 35 gr) och låta tekniktanken(c.a55gr) hantera tappvarmvattnet. Då skulle du få stabila system med långa gångtider men med nackdelen att du behöver 2 tankar.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Fråga kring tank och värmepump
« Svar #2 skrivet: 20 september 2023, 22:37:02 »
Om du vill experimentera vad du kan uppnå för skiktning i praktiken, skiktningen är avgörande för att kunna använda flytande botten och reserverad fast kondensering i toppen till varmvatten, så kan du köpa en begagnat CTC Ecoel 1550 eller 1800 på begagnatmarknaden. Den ser i princip samma ut och styr ungefär som du tänker. Men, utedelarna Ecoair (105/107/109/112 osv? )V3 är lite halvsorgliga. Men köpa ett begagnat system för att bilda en uppfattning kan vara bättre än köra elpatron en period. Bara innedelen har dubbla elpatroner ifall du vill experimentera utan utedel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Simon89

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring tank och värmepump
« Svar #3 skrivet: 23 september 2023, 15:25:33 »
Hej!

Tack för era svar. Har faktiskt tänkt precis den tanken med en begagnad CTC Ecoel, de finns ju att köpa billigt begagnat. CTC har ju också färdiga guider för hur dessa m.h.a. Ecologic kan användas ihop med ny utedel.

Men vad tror ni om den andra tanken jag länkade till, från Lunna teknik? Det finns en större modell med 2 x 150l tank med slingor i båda. Där hade jag ju också till en början kunnat köra med elpatroner, nedre tanken för värmesystemet och övre som ren VVB. Med värmepump går nedre tanken som arbetstank, övre fortfarande som VVB. Många monoblock verkar ju ha styrning för växelventil och spetspatron. Det kanske är en ganska flexibel tank oavsett hur jag bygger ut framöver? Där blir jag ju kvitt skiktningsproblemen utan behöva jättemycket yta.

Utloggad TriboX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring tank och värmepump
« Svar #4 skrivet: 24 september 2023, 09:32:16 »
Jag har gjort precis som du tänkt. Dock så utgick jag från en enkel tank som jag svetsade in ett gäng extra anslutningar på och en elpatron. Den har matat GV där jag lagt till slinga för slinga allt eftersom renoveringen fortgått. För 2 år sedan dockade jag LV pumpen (ctc 610) som jobbar med flytande temp mot tanken. Sedan shuntar jag någon grad mot GV. Kanske inte optimalt men jag kör en tappvattenautomat för att förvärma VV in i elberedaren. Förvärmingen blir ju lägre på sommaren då tank-tempen är lägre men det verkar funka rätt ok ändå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!