Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dolda kopplingar (igen)  (läst 19637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Dolda kopplingar (igen)
« skrivet: 29 oktober 2005, 20:53:45 »
I flera trÃ¥dar har det diskuterats vilken typ av kopplingar som fÃ¥r förläggas dolt (om nÃ¥gra alls). MÃ¥nga olika uppfattningar har redovisats, och själv har jag nog bidragit med en del, kanske lite för självsäkert  :-[. Som ett resultat av en diskussion i en annan trÃ¥d har jag dock börjat fundera över vad som EGENTLIGEN gäller, och i sÃ¥ fall vilket regelverk som styr detta. FrÃ¥gar man 'rörisar' fÃ¥r man en uppsjö av olika svar, alla lika självsäkra, och alla utan att kunna precisera exakt var bestämmelsen stÃ¥r att läsa (byggnorm? försäkringsvillkor? ...). Jag har fÃ¥tt Ã¥tminstone följande svar  :P:

- Man får aldrig förlägga en koppling dolt
- Hårdlödning är OK dolt för allt vatten
- Hårdlödning är OK dolt, men bara för radiatorvatten ('svartvatten')
- Hårdlödning är OK dolt för allt vatten. Mjuklödning är OK, men bara för radiatorvatten ('svartvatten')
- Presskopplingar är OK för allt vatten

Det enda man tycks vara överens om är att klämkopplingar och vanliga gängkopplingar inte får förläggas dolt. I övrigt finns det det massor av åsikter om hur det 'skall' göras och vad som är 'rätt'. Därför undrar jag om det finns någon som verkligen VET vad som gäller. Jag menar alltså inte bara är spiksäker (sån'a finns det gott om), utan som faktiskt kan vederlägga sin uppfattning med en länk till någon officiell publikation?

« Senast ändrad: 29 oktober 2005, 20:55:40 av N Lucas »
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2005, 21:01:03 »
Jag har hört rykten om att Presskopplingar skall förbjudas i dolda installationer. Det var en installatör i Hörby som dryftade det efter att jag frågade varför den firman inte använde dom. Jag har även läst en del om det i VVS-Forum, en branschtidning. Det har tydligen varit en hel del problem med läckage.
mvh Gnagaren

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2005, 21:03:55 »
Mitt ända råd ar att endast fackmän börlägga dolda kopplingar. Andra kopplingar får bli vad man anser bäst själv.

Jag själv skulle aldrig klara av att få löddade kopplinga ok.

Så det gäller endast för mig att använda kläm och gäng kopplingar som är synliga.
Proffsen får gör de dolda till mig.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2005, 21:15:48 »
Kanske lite "off topic" men måste kommentera...

Proffsen, jaja  Sc:,h
Min annars mycket skicklige f d mentor (släkting som tyvärr gått ur tiden) hade jobbat som rörmockare på BPA/Bravida sen 1962, när han för några år sedan gjorde en hårlödning åt mig som sprutade vatten!

Även solen har fläckar. Tänk på det!

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2005, 21:18:13 »
Med all respekt, grabbar ::). Det var just detta jag menade. Det finns väldigt mÃ¥nga uppfattningar, Ã¥sikter och rykten. Jag vill absolut inte kritisera nÃ¥gon av dessa, eftersom jag saknar underlag. FrÃ¥gan kvarstÃ¥r alltsÃ¥, d v s vem kan ge mig länken till det eller de officiella dokument som reglerar dessa frÃ¥gor? Och vilken instans skulle det i sÃ¥ fall vara som utfärdar ett ev förbud mot t ex presskopplingar, och hur skulle detta meddelas berörda (annat än genom 'muntlig tradition')?  ???
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2005, 21:26:15 »
Jag själv skulle aldrig klara av att få löddade kopplinga ok.
Janne

Har du provat hÃ¥rdlödning (pÃ¥ nÃ¥gon skräpbit)? Det är faktiskt väldigt lätt! :D, men man mÃ¥ste ju sÃ¥klart ha en gassvets... Se'n har ju hÃ¥rdlödningen den fördelen att man direkt märker om det är nÃ¥got fel. Är den däremot tät frÃ¥n början, sÃ¥ förblir den tät. Jag förutsätter att den koppling som du nämnde, maha6305, sprutade redan frÃ¥n början? Annars vore det första gÃ¥ngen jag hört om en hÃ¥rdlödning som 'gÃ¥tt upp' senare  :o (om den inte varit utsatt för direkt Ã¥verkan)
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2005, 21:59:15 »
Den läckte fullt från början japp.

Angående din fråga så tillhör jag inte dom som "VET"
Men det borde ju stå i VVS-installatörernas teknikhandbok som ges ut av branch och arbetsgivareförbundet.
« Senast ändrad: 29 oktober 2005, 22:00:49 av maha6305 »

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2005, 22:43:17 »
Det borde ju stå i VVS-installatörernas teknikhandbok som ges ut av branch och arbetsgivareförbundet.

Aha! Det låter som en bra början. Finns det ytterligare förslag?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2005, 22:53:59 »
Finns en del rekommenderade anvisningar i denna. Säger dock inget om vilken typ av koppling/skarv som får användas.


Sidan 3 punkt A4
http://www.vvsi.se/download/3026/Säker%20Vatten%20Reglerna.pdf

Jag ska kolla med en av mina kunder om dom har info om vad som gäller.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2005, 10:34:03 »
Ja här finns ju en del info, men som du skriver så finns inga detaljer. En sträng tolkning skulle vara att inga kopplingar (av vilken typ det än vara må) får förläggas dolt, försåvitt man inte anordnar vattentätt underlag och dränering för ev läckage. En alternativ tilkning bygger på vad man menar med 'fog' och 'koppling'. I Ahlsells katalog så används begreppet 'koppling' om t ex klämkopplingar. men för kapillärdelar Cu ("lödkopplingar") finns inte denna benämning.

Jakten gÃ¥r vidare. Konstigt i o f s, dÃ¥ de rörisar som besöker detta forum rimligen borde kunna identifiera styrande publikationer hur lätt som helst. Det mÃ¥ste väl ändÃ¥ ingÃ¥ i deras yrkeskunnande? Eller är det sÃ¥ att hela branchen bygger pÃ¥ nÃ¥gra fÃ¥, allmänt hÃ¥llna, generella regler, vilka sedan tolkas (olika) av den individuelle installatören och förmedlas genom "muntlig tradition"?  Sc:,h
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2005, 10:42:35 »
« Senast ändrad: 30 oktober 2005, 10:44:07 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2006, 08:14:37 »
läs detta. Teori    http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf 
ok detta   praktik  http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp2VVS.pdf

Någon som vet om det finns fler kompendium från Lundagrossisten att få tag på?
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2006, 11:40:43 »
Famförallt, är det någon som vet vad som gäller?
Presskopplingar, dolt eller inte?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2006, 11:47:31 »
Använd pex-slang.

Och aldrig en dold koppling. Det går ändå.

Koppar är väl snyggt, så vill man löda lite krökar kan man använda blåslampa, gassvets är overkill.
Men tänk på brandfaran.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dolda kopplingar (igen)
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2006, 12:42:04 »
Famförallt, är det någon som vet vad som gäller?
Presskopplingar, dolt eller inte?

Presskopplingar anses än så länge lika säkra som hårdlödda så dom får läggas dolt. Men det kan komma att ändras i framtiden.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!