Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !  (läst 10820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Har kikat runt och läst lite kring golvvärme.
Är detta korrekt uppfattat hur golvet bör byggas upp? (bild)

Frågorna som känns hetast är
tjocklek ovan rör 15mm, för mycket / lite?
totaltjocklek pÃ¥ "kakan"  ovan isoleringen ca 35mm, för mycket / lite?
Flytspackel eller betong?
Behövs armering?

Räknas denna konstruktion som "flytande" eftersom kakan vilar på cellplast?
Hur gör man med avslutet mot vägg map tätskiktet och eventuella rörelser mellan vägg/kakan?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2008, 22:34:01 »
« Senast ändrad: 26 mars 2008, 22:36:05 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2008, 23:18:43 »
Hej Douglas!

Törefors golvvärme http://www.tgolvvarme.se har en hel del info om läggning.
Råd för ingjutning:
Betongen som täcker PEX-rören måste vara minst 30 mm tjock men inte mer än 90 mm. Ett
tjockare skikt än 90 mm gör att regleringen av temperaturen blir fördröjd. Vid installation av klinker
eller keramiska beläggningar tillsammans med golvvärme gäller att inga temperaturförändringar får
ske den första månaden efter plattsättning. Om behov av uppvärmning finns ställs temperaturen på
golvet till max 20° C i ett dygn innan plattsättning och behåll därefter denna temperatur i en månad
efter. Efter en månad kan temperaturen höjas med max 5° C per dygn till full golvtemperatur uppnås

Citera
Flytspackel eller betong?
Slipsats har jag blivit rekommenderad.

Citera
Behövs armering?
Ja, en armeringsmatta ca 150*150 passar bra.

Citera
Hur gör man med avslutet mot vägg map tätskiktet och eventuella rörelser mellan vägg/kakan?
Använd fiberduk för tätskikt vid alla övergångar. Se exempelvis Höganäs anvisning. http://www.cchoganas.se/category.jsp?category=117&p=113#

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2008, 20:24:56 »
tackar hjärtligt för svaren,och tipsen med länkarna.

Har pluggat lite till (men är nog lite trög) ,  här är nya budet :

10mm  klinker (10mm?)
      tätskikt
15mm  fall (jag fÃ¥r ca 15mm som högst i med vÃ¥ra badrumsmÃ¥tt)
30mm  MIN skikt ovan slingor (i detta lager ligger ocksÃ¥ armering)
16mm  värmeslingor
50mm  cellplast S80
avjämning mot bilade plattan
gamla plattan (nedbilad)

(gamla plattan är i mitt fall betong-mellanbjälklag ner till källare)


Men fortfarande några undringar:

-Tjockleken är satt till 30mm MIN ovan slingorna = betong. Om man kör med fiberflytspackel eller slipsats
  istället, kan man ha mindre dÃ¥? (har läst om detta i foruminlägg)
-Ang. de rekomenderade "30mm ovan slang" så är det rätt att man kan räkna in klinkersen,
 alltsÃ¥ det räcker med 20mm betong ovan slang, sen 10mm klinkers?
-Att fallet sen bygger ytterliggare 15mm på högsta stället är inget man tar med i beräkningen?



Så till avslutningen/springan mellan golvkaka och vägg (lättbetongvägg i mitt fall);

-mjukfog mellan golvkaka-vägg=? , eller foam som satts upp mot väggen innan gjutning görs som skärs undan efter gjutning?
-sen fiberduk (tätskicktsvariant)
-sen tätskikt
-kakel och klinker sättning
-sen mjukfog =?


tacksam för råd !
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2008, 13:56:12 »

Tjockleken på betongen är helt beroende av vad det blir för laster på golvet, tex om du ska köra in bilen eller dra en pallkärra.
Vilket inte är så troligt i ett badrum.

Armeringen följer samma princip, mer last mer armering.

Armeringen som normalt läggs i en flytande platta är till 98% till för att minska krymp sprickor resten för att ha nåt att knyta slingorna i.

Använder du en extruerad cellplast typ styrofoam räcker det att flyta golvet, fäst slingorna med plastbyglar direkt i cellplasten.
Det räcker gott och väl med en "kaka" på 30mm ända ner till 10 mm ovanför slingorna.
Med s80 låter det lite väl tunt med 30mm. byt celplast.
Man kan kanske prova med fiber avjämning typ maxit abs 317. men som sagt bätre med extruderad cellplast

 Mellan vägg och golv kan du lägga en cellplast pÃ¥ 10 mm som du efter färdig gjutning kratsar ur och ersätter med en mjukfog typ sika flex.

Då får du gott om rörelse utrymme och en liten extra tätning.

Uppe på sikaflexen gör du som vanligt med fiberduk och hej & hå.


Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #5 skrivet: 01 april 2008, 11:19:19 »
Ujjjujjj, detta  hÃ¥ller pÃ¥ bli en lÃ¥ngdragen frÃ¥geställning…
ännu mer råd och tips har trillat in , (både härifrån och efter runt-ringningar) tackar för det!
Avslutet golv-vägg känns som man har under kontroll.
Vad gäller golvtjockleken är det fortfarande lite olika bud. Tyvärr lite besviken då det är svårt att få konkreta rekomendationer vilka tjocklekar som behövs av leverantörerna.


Sista updateringen blir efter följande råd:
-30mm ovan rör är dimensionering för värmespridning, och alltså kan klinkerslagret räknas in där.
-cellplast bör vara styvare än S80.
-torktiden på betong gör att det blir fiberarmerad golvspackel istället (typ Maxit 4320)

Så, här är då senaste budet...

10mm klinker (10mm?)
tätskikt
15mm fall         med fiberarmerad golvspackel (typ Maxit 4320) (jag fÃ¥r ca 15mm som högst i med vÃ¥ra badrumsmÃ¥tt)
20mm ovan slingor med fiberarmerad golvspackel (typ Maxit 4320) (i detta lager ligger också armering)
16mm värmeslingor ingjutna i fiberarmerad golvspackel (typ Maxit 4320)

50mm styrofoam alt. cellplast S200

avjämning mot bilade plattan
gamla plattan (nedbilad)



Detta ger en kaka på 36mm, däri ligger slingorna samt armering.

SÃ¥ vad tror vi, blir det bra?


Det känns spontant lite tunt med 36mm?
Har ju tidigare fått bud på att man med betong bör ha 50mm i golv.

36 eller 50 , är den bärigheten avsedd för normal person-/möbelemangs-belastning eller tom ett fyllt badkar?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #6 skrivet: 01 april 2008, 13:47:58 »
ok nu så... min tröga polett tror jag sakta börja trilla ned.
Det är nog en avgörande detalj som jag missuppfattat, kanske därav den totala förvirringen.


30mm MIN ovan rör gäller om man lägger rören direkt mot isolering. Det ger ju då en kaka på 30+rör. (betong)

15 MIN ovan rör alt 30 inkl. klinker ,  gäller om man redan laggt ett lager betong ovan isolering, och
sen gjuter in rören i avjämningsmassa ovanpå det. Dvs kaka-på-kaka, därav det mindre MIN måttet.

alltså 2 olika konstruktionsprinciper.

OM detta är rätt tolkat så är jag med på banan igen.


MEN så dyker resonemanget upp som jag själv varit inne på, och fick positiva svar kring.
Med (exvis) S200 isolering och fiberarrmerat golvspackel kan man då göra en tunnare gjutning?
Jag är ju inne på att göra allt i en gjutning alltså den princip som ovan beskrivs som "30+rör" direkt på isoleringen.

50mm betong = ? mm fiberarrmerat golvspackel

Visst blir det dyrare med en hel kaka av exvis 4320, men går det att gjuta tunnare så är det ok för min del.
Sen är 4320 det enda jag fått tips om som bränner/torkar klart på bara några dagar.

Tätskikt osv skall ju på ganska snart efter gjutningen.
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #7 skrivet: 01 april 2008, 19:22:53 »
 Ju hÃ¥rdare underlag ju tunnare platta.

grejjen är väll att ju tunnare plattan blir desto mer blir varje golvvärme rör en knäck zon.
vilket undviks med stabilare underlag.

Omöjligt att säga hur mycket 50 mm betong skulle vara i spackel, Hålfastheten är i stort sett den samma mest bara ballasten som skiljer. Samt att spackel brukar vara självnivilerande.

Har sett att man kan lägga elvärme slingor direkt på hård extruderad cellplast och sedan i stort sätt bara täcka dem med flyt spackel (ca 10 mm totalt) sen lägga klinker på.
Ser tunt ut men med stora skivor så...
30 mm då kan du fylla badkaret och hoppa i oxo.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad arvced

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: uppbygnad golv med golvärme i badrum, hjälp !
« Svar #8 skrivet: 01 april 2008, 20:27:57 »
Om du använder fiberarmerat flytspckel måste du ha minst 12mm för bärigheten Om du använder betong typ ardex A35 så är det 5cm som gäller. Du måste räkna som om att plattan är ett bjälklag eftersom du har cellplasten under. Men använd styrofoam alltså markisolering cellplasten är för mjuk. Såhär brukar vi göra på firman. gammal btg, styrofoam (avjämning före om plattan är grov) 5cm A35 mix (kan läggas klinker eller tätskikt efter 24tim efter läggning) Kan använda tex ABS319 som är maxits. Släng ner rören i btg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!