Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hitachi premium 25 Denbästa luft/luft jag nÃ¥gonsin sett och upplevt!  (läst 34735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Ett viktigt tillägg...det är premiumpumpen jag anser är bäst, summor är inget utöver det vanliga

Men förhoppningsvis har Summiten ärvt "lite" av de goda egenskaperna..
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Tyvärr inte två helt olika pumpar

Utloggad KNR

  • Hitachi Premium 18SX8 2009-12-21
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vichtis, Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tyvärr inte två helt olika pumpar
Fint att också ni i Sverige fått smaka på godiset fån Hitachi. Själv har jag 2 st. Hitachi 18SX8 som har gått i ca. 2 år nu. Inga problem hittills, enda nackdelen är att den väcker så mycket intresse fortfarande också här i Finland, att alla loggningarna som övriga SX Premium ägarna och andra intresserade vill se börjar ta oskäligt mycket tillgänglig tid. Mvh Ralf
Luft/luft värmepump för 120 m2 en-våningshus byggår 1983, tilläggsisolering 100 mm på vinden. Tidigare vatten/luftvärme med värmeåtervinning tilluft/frånluft.
Oljepanna 17-20 kW 1998 som reserv och för resterande 35 m2 vattenradiatoruppvärmning. Två ESBE shuntar med var sin temperaturregulator Dwyer 16010 +/- 0,2 grad C 22,0 grad C

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Fint att också ni i Sverige fått smaka på godiset fån Hitachi. Själv har jag 2 st. Hitachi 18SX8 som har gått i ca. 2 år nu. Inga problem hittills, enda nackdelen är att den väcker så mycket intresse fortfarande också här i Finland, att alla loggningarna som övriga SX Premium ägarna och andra intresserade vill se börjar ta oskäligt mycket tillgänglig tid. Mvh Ralf

Hur är effekten när det är riktigt kallt (-15) ?
Funkar filterrengörningen bra?
« Senast ändrad: 16 december 2011, 21:41:02 av Zelda »

Utloggad KNR

  • Hitachi Premium 18SX8 2009-12-21
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vichtis, Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är effekten när det är riktigt kallt (-15) ?
Funkar filterrengörningen bra?
För mig har effekten räckt bra, eftersom de lägsta köldknäpparna är så sällsynta och kortvariga i södra delen av landet.
Flterrengörningen är helt problemlös, ett år mellan kontrollerna. Damsugning och tvättning med ljumt vatten och diskmedel efter löstagande av filtren. Dammkanalen och dammfångarna skall också dammsugas en gång per år. Under sommaren får man vara försiktig med fukt i innedelen om kylning görs kontinuerligt. Torrblåsning efter längre kylperioder är viktigt för att fläkten skall hållas ren. Den lilla dammlådan har varit så gott som tom vid varje kontroll.
Luft/luft värmepump för 120 m2 en-våningshus byggår 1983, tilläggsisolering 100 mm på vinden. Tidigare vatten/luftvärme med värmeåtervinning tilluft/frånluft.
Oljepanna 17-20 kW 1998 som reserv och för resterande 35 m2 vattenradiatoruppvärmning. Två ESBE shuntar med var sin temperaturregulator Dwyer 16010 +/- 0,2 grad C 22,0 grad C

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
 Thumbsup
Imponerande att det funkar så bra med filterrengörningen.
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 22:44:05 av Zelda »

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
5,8kW - vilken storlek på hus klarar den ensam att att värma upp vid -15 grader?
Mvh
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
http://www.kcc.se/fil/dbfiles/shopdoc_premium_hitachi_1_web_312.pdf
En liten observation från min sida: Kolla på sidan 10,11 ang jet-flapen vid värmedrift.
Särskilt du Raffen och ni  andra som reagerat väldigt negativt pÃ¥ Nocrians luftriktning vid värmedrift och optimal vinkel pÃ¥ "flärparna" Här ser ni att riktningen för optimalt läge för flärparna vid värmeläge inte är rakt ut, eller vill ni pÃ¥stÃ¥ att även Hitachis ingenjörer har tänkt fel...
Mvh
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjenare.
Har en SX Premium (RAS 25) i drift sedan oktober 2011. Valde denna pump efter en lång process av jämförelser mellan olika fabrikat.
Bor på 70 kvm med en iskall källare under. Huset är från 1942 med plankväggar och tretex plus 45 mm isolering, osb och gips som jag byggt på invändigt. Fönstren är original med fixade tätningslister.

Är överlag nöjd med pumpen. Den är relativt tyst, filterrengöringen fungerar bra och den är trevlig att titta på. Den har värmer hela boytan bortsett från golvvärmen i badrummet och en elradiator i köket som är lite sämre isolerat och har norrläge.
Under de två kallaste dagarna denna vinter märktes tydligt att den tappade värmeeffekt. Vid 18-19 minusgrader gav den sämre värme och under -20 gav den knappt någon alls. Vi vaknade upp till en inomhustemperatur på 17 grader efter den första kalla natten. Ringde då min far som har en 3 år gammal Toshiba och den hade tuffat på som vanligt och de hade 22 grader inne som vanligt. Dom bor i ett vinterbonat sommarhus, något bättre isolerat än vårat hus. Denna pumpen gav även värme vid förra vinterns kallaste natt då det var -28 grader.

Vid denna jämförelse blev jag ju lite besviken på Hitachin som lovar mycket och som jag läst en del gott om från Finland.
Testerna fortsätter...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Jomper, och välkommen till forumet! Thumbsup  Ja det där lät väl inte sÃ¥ spec bra sÃ¥ här lÃ¥ngt ivf tycker jag, men du är väl pÃ¥ gränsen här till att vara lite orättvist hÃ¥rd i dina bedömningar kanske när du jämför med en nÃ¥gra Ã¥r äldre Toshibapump, detta eftersom vid en sÃ¥dan jämförelse sÃ¥ brukar väl de flesta andra pumpar vanligtvis komma till korta. ;)
Jag ser gärna fram emot ytterligare rapporter och jämförelser från dig framöver Jomper. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pontus1971

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
har oxÃ¥ en premium 25 men har inte upplevt att den tappat sÃ¥ mycket effekt vid 16-17 minus  den tuffa pÃ¥ bra och hade  22+grader inomhus  och jag värmer ca 80kvm.och energiförbrukningen är jag mycket nöjd med..
« Senast ändrad: 24 februari 2012, 16:31:11 av pontus1971 »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Tjenare.
Har en SX Premium (RAS 25) i drift sedan oktober 2011. Valde denna pump efter en lång process av jämförelser mellan olika fabrikat.
Bor på 70 kvm med en iskall källare under. Huset är från 1942 med plankväggar och tretex plus 45 mm isolering, osb och gips som jag byggt på invändigt. Fönstren är original med fixade tätningslister.

Är överlag nöjd med pumpen. Den är relativt tyst, filterrengöringen fungerar bra och den är trevlig att titta på. Den har värmer hela boytan bortsett från golvvärmen i badrummet och en elradiator i köket som är lite sämre isolerat och har norrläge.
Under de två kallaste dagarna denna vinter märktes tydligt att den tappade värmeeffekt. Vid 18-19 minusgrader gav den sämre värme och under -20 gav den knappt någon alls. Vi vaknade upp till en inomhustemperatur på 17 grader efter den första kalla natten. Ringde då min far som har en 3 år gammal Toshiba och den hade tuffat på som vanligt och de hade 22 grader inne som vanligt. Dom bor i ett vinterbonat sommarhus, något bättre isolerat än vårat hus. Denna pumpen gav även värme vid förra vinterns kallaste natt då det var -28 grader.

Vid denna jämförelse blev jag ju lite besviken på Hitachin som lovar mycket och som jag läst en del gott om från Finland.
Testerna fortsätter...

Ofta upplevs att värmepumpen "tvärt slutar ge värme", men i själva verket är det inte riktigt så. För varje grad kallare kräver huset mer värme samtidigt som värmepumpen ger mindre för varje grad.

Jag var och kollade på en Hitachi Premium och kollade in konstruktionen. Innerdelen är rätt maffig och tung liksom utedelen och det brukar betyda både hög COP och värmekapacitet. Skulle inte tro att den får pisk av en Toshiba ärligt talat.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo det tror jag nog säkert förstås!

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
Jo det tror jag nog säkert förstås!

Det är väl bättre att slÃ¥ pÃ¥ el-elementen kanske?   8)

Att jämföra ett dåligt isolerat hus med ett bra isolerat är väl ingen bra ide........... Sc:,h
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är väl bättre att slÃ¥ pÃ¥ el-elementen kanske?   8)

Att jämföra ett dåligt isolerat hus med ett bra isolerat är väl ingen bra ide........... Sc:,h
Sc:,h Sc:,h 

min kommentar rörde inte jämförelse med elelement eller isolering utan snarare jämförelse mellan hitachi och toshiba

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!