Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkringen gÃ¥r när det ligger nära 0 grader ECODAN EHPT20X-YM9B  (läst 2594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sammofrad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har ett problem med elen till min Ecodan, EHPT20X-YM9B och PUHZ-W85VHA2.  När det börjar gÃ¥ ner mot nollan sÃ¥ verkar det som att nÃ¥got sker i värmepumpen som gör att säkringen gÃ¥r.

Jag behöver nu försöka lokalisera vad felet beror på. Vad är det som gör att det blir en belastningspeak som gör att säkringen går. Är det någon som vet om det finns något som loggas? dvs vad hände i värmepumpen precis när säkringen gick?
Diskuterade lite med en elektriker och han tänkte att om det kunde vara något med att den elektriska värmaren går igång. Vet någon om man kan aktivera den manuellt för att se vad som händer. Dvs kan jag manuellt försöka återskapa felet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är du säker på att det är en säkring och inte jordfelsbrytaren som löser ut?

I vilket fall så verkar värmaren i tråget ute (om sådan finns) vara en trolig orsak, vet inte om den går trigga på något sätt, men det borde väl inte vara så svårt att leta rätt på var den är inkopplad och mäta upp den kan jag tycka.
Har du kollat i någon manual?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Är innerdelen och utedelen separat avsäkrade med sin egen el-matning och arbetsbrytare? Hur stor är säkringen till utedelen? Vad är switch nummer 7 inställd på i utedelen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad sammofrad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej... Vi har haft fortsatta problem men har haft fullt upp med barn osv. Nu har jag dock kollat lite närmare. Inne och utedel har separata säkringar med egna arbetsbrytare. För att förtydliga så är det utedelen som utlöser automatsäkringen som är på 16A. Switch nummer 7 är inställd på OFF.

Några ideér?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Går det att koppla ur eventuell tråg- eller konpressorvärmare så kan du börja uteslutningsmetoden där.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Och är det en ren automatsäkring (alltså inte en s k personskyddsautomat, dvs kombinerad automatsäkring och jordfelsbrytare) ?
Om värmepumpen förutom automatsäkring dessutom skyddas av en jordfelsbrytare, har den någonsin löst ut?

Verkar felet ha något att göra med om vädret är torrt eller fuktigt?

Om man vill simulera 0 °C så skulle man kunna ta loss utedelens utetempgivare och stoppa ner den i issörja. Vill man se vad som händer vid stigande respektive sjunkande temperatur kan man börja med att ha givaren nerstoppad i antingen krossad riktigt kall is eller halvljummet vatten, innan man flyttar den till issörjan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om switch 7 på utedelens styrkort är inställt 1-off 2-off (vilket är default) så betyder det säkring 25 A. Om den är säkrad med 16 A ska switch 7 stå på 1-on 2-on enligt den manual jag har om både utedel och innerdel har 16 A. Kanske detta kan vara orsaken?
« Senast ändrad: 30 november 2017, 16:57:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!