Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen gÃ¥r konstant.  (läst 13939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #30 skrivet: 28 september 2010, 08:57:20 »
kollar man dom senaste dagarna runt Åmål har yttertempen legat runt0 till3 ºC nattetid....alltså stor del av dygnet...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #31 skrivet: 28 september 2010, 09:04:40 »
det kan mycket väl va köldmedieläck på systemet men att ringa efter kyltekniker innan man hjälpt till att utröna hur mycket energi huset kräver just nu och utan att man fått alla siffror tycker iaf jag är fel........alla värden verkar stämma på aktuell driftinfo förutom lite hög brinetemp när inte pumpen går.....

man brukar få en hög hetgas på ecoheat innan den löser på lågtryck vid köldmediebrist, vilket det inte tyder på att han har.....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #32 skrivet: 28 september 2010, 09:21:16 »
Håller med Nisse-Gurra om att lite mer information om husets värmebehov behövs. När är huset byggt? Isoleringsstandard?

Även med ett dÃ¥ligt isolerat hus är 19 timmar per dygn vid kanske 5 grader dygnsmedeltemperatur mycket. Brinetemperaturen var 6 grader sÃ¥ pumpen skall ge en hel del mer än nominell effekt. Lite konstigt förresten med sÃ¥ hög brinetemperatur när pumpen gÃ¥r sÃ¥ mycket men temperaturen kanske var avläst innan den hade stabiliserat sig.  

« Senast ändrad: 28 september 2010, 09:23:00 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #33 skrivet: 28 september 2010, 12:38:46 »
Hur mkt gÃ¥r din vp nu Roland?   Lika stor pump lite mindre hus.  Varför är ni sÃ¥ rädda för att ta ur ngn som kan kolla pÃ¥ grejerna?

Tänk om din pump går hyffsat men du kan få lite till ur den. Hur mkt blir det på 50000 timmar?

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #34 skrivet: 28 september 2010, 14:30:17 »
Huset är från 1952 och är i betong med puttsfasad, även bjälkarna är i betong.
Dålig isolering på vinden ( lite träspån bara )
Äldre 2 glas fönster som inte är allt för täta.
Huset är ett 1 och ett halv plan med källare. Vindsgarderober där uppe alltså.
ca 130kvadrat

Pratade med min svåger i dag då dom köpt ett liknande hus, dock lite mindre och bättre isolerat. Deras senaste elräkning låg på 760kr medans min för samma månad låg på 1350kr, Detta var för agusti månad.
Hur kan han ha hälften av vad jag har?
Någon som har en aning om vad 20A huvudsäkring kostar i månaden mot en 16A? Har 20A som det är i dag.

I dag när jag kollade så var driften 13tim och 7 starter, men den brukar ge nya siffror under kvällen så återkommer lite senare med färskare.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #35 skrivet: 28 september 2010, 19:05:36 »
snälla gå ner och skriv upp dina aktuella driftinfo....och utelämna inget utan ta med hela.......så man kan få ett hum vad som händer....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #36 skrivet: 28 september 2010, 20:09:19 »
Hur mkt gÃ¥r din vp nu Roland?   Lika stor pump lite mindre hus.  Varför är ni sÃ¥ rädda för att ta ur ngn som kan kolla pÃ¥ grejerna?


Har inget värde för hur mycket den gÃ¥r just nu men tittar jag pÃ¥ statistiken för alla oktobermÃ¥nader sedan 2002 har den gÃ¥tt 40-60 % av tiden. Medelvärdet av september och oktober är frÃ¥n under 30 till 40 % men frÃ¥gan är hur representativt det värdet är för slutet av september. Huset är kanske nÃ¥got sämre isolerat än mitt som har tilläggsisolerad vind men det har mindre väggyta.  Vänersborg och Karlstad har  lägre antal graddagar än Stockholm sÃ¥ Ã…mÃ¥lstrakten borde ocksÃ¥ ha det. Skulle gissa pÃ¥ ca 26 MWh/Ã¥r för värme och varmvatten. 

24 000 kWh för 2009 är en helt absurd siffra. Rimligt värde för hus med elpanna. Med fungerande värmepump runt halva värdet.     

Ungefärlig dygnsmedeltemperatur just nu och temperatur på in- och utgående brine när pumpen har gått en bra stund (helst minst en halv timme) vore intressant. Instämmer i Nisses vädjan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #37 skrivet: 28 september 2010, 22:51:12 »
knackar man in huset i prestige sÃ¥  tycker programmet att det termiska skalet ska dra ca 2,5kw vid 5 plus ute. är pumpen pÃ¥ 5 kw borde drift tiden för värme ligga pÃ¥ ca 12 timmar per dag plus drift tid för utagen av varmvatten ,   7 timmar till pÃ¥ kompressorn genererar 35 kwh i varmvatten om allt stÃ¥r rätt till   det är 941 liter 40 gradit vatten som skulle tappats . vilket är möjligt ..

men jag skulle nog vilja titta pÃ¥ pumpen  :)  lite kärlek och omtanke förtjänar den  *vinkar*
c-c :)
« Senast ändrad: 28 september 2010, 23:02:48 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #38 skrivet: 28 september 2010, 23:39:17 »
Efter att skrället vart igång runt 1 tim så kommer här lite information.
Det är fortfarande massa bubblor i det lilla röret, en jettstråle med bubblor :)

Rusmgivare Med
Kompr tillåten
Elpanna maxeffekt 3kW
Elpanna Temperatur 45c
Elpanna Fördröjd tillslag 180min
Huvudsäkring 16A
Framledning vid -15c 50c
Husvärme från 16c
Sommar k värme NEJ
Enbart golv värme NEJ
Ändring Rumstemp vid klocka 0.0c

Driftid produkt 14905h 31min
Kompressor drift 1039.1kwh 1.6kW
Elvärme Drift 15276kwh 0kW
Komp Senaste 24h 16h 18min
Antal Starter 8st

Brine 5c
H.gas 103c
Ute 5c
Framledning 31c
Börv Framledning 30c
Elpanna 53c
Börv elp 45c
Värmepump 55c
Börv värmepump 55c
Rumstemp 19.8c
Börv Rumstemp 21.00c
Strömuttag .0A
Huvudsäkring 16A
Shutläge elp AV
Tempändr ar AV

Hoppas detta hjälper, något annat som behövs för att underlätta?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #39 skrivet: 28 september 2010, 23:54:00 »
Som jag tidigare sagt, sÃ¥ ska det under INGA omständigheter vara bubblor efter c.a 5 min och absolut inte efter en timme.  Detta kan man justera om det inte är brist pÃ¥ köldmedium.

Kan du ngt om kylkretsen kan du justera expansions ventilen lite. Och därmed reglera överhettningen. Vet du inte vad jag just sa, så borde du ringa efter en kylgubbe, tyvärr. Det är inte så svårt som det låter men inget jag kan rekommendera så här via nätet.


Lycka Till *vinkar*

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #40 skrivet: 29 september 2010, 00:06:39 »
Som jag tidigare sagt, sÃ¥ ska det under INGA omständigheter vara bubblor efter c.a 5 min och absolut inte efter en timme.  Detta kan man justera om det inte är brist pÃ¥ köldmedium.

Kan du ngt om kylkretsen kan du justera expansions ventilen lite. Och därmed reglera överhettningen. Vet du inte vad jag just sa, så borde du ringa efter en kylgubbe, tyvärr. Det är inte så svårt som det låter men inget jag kan rekommendera så här via nätet.


Lycka Till *vinkar*

Har en gubbe som kommer och kolla på kompressorn under torsdagen och tömmer/trycker/fyller den.
Får se vad han ska ha för det hela.
Han sa oxå att det förmodligen är dåligt med köldmedium eftersom det är bubblor.

Du ser inga fel på inställningen annars?

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #41 skrivet: 04 oktober 2010, 20:15:23 »
Nu har jag fått kompressorn fylld.
Rymmer som max 1.6kg och han som fyllde den lyckades fÃ¥ i 0.5kg sÃ¥ med andra ord satt den och snurrade pÃ¥ 1.1kg. 1/3 var  alltsÃ¥ tom, inte konstigt att det bubblade i röret.

Ska bli spännande och se om driften ändras något nu.
Ã…terkommer med resultat.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #42 skrivet: 05 oktober 2010, 00:12:45 »
tömde han inte värmepumpen och fyllde på helt ny soppa?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #43 skrivet: 05 oktober 2010, 09:44:42 »
Jobbigt med forum, nu kan inte kylkillarna ta några genvägar utan att riskera bli genomskådade längre...
Man måste byta allt köldmedium på en värmepump med blandgas som läckt.
Dessutom måste han hittat och reparerat läckan innan han fyller.
Har inte läst alla inlägg, men så vitt jag kan se har han inte reparerat någon läcka?

Fast å andra sidan kan ju kylteknikern ha gjort allt rätt, och det är bara Kawazu som inte lagt ut texten ordentligt, eller inte varit med och sett vad som gjorts.
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 09:46:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Pumpen går konstant.
« Svar #44 skrivet: 05 oktober 2010, 18:18:21 »
tömde han inte värmepumpen och fyllde på helt ny soppa?
cocacola


Det är därför frågan är ställd :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!