Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: scrollkompressor IVT  (läst 12574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2005, 11:36:07 »
Copelands scroller har en tendens att pendla upp och ner i hetgas temp.
De högre hetgas temp jämnfort med Mitsubishi, vid samma kondenserings temp.
Men igen det finns massor med faktorer som spelar inn.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2005, 12:08:32 »
Till Tipo874:

Oroa dig inte för lacken på motor lindningarna.
Dessa max temp jag har nämnt är enligt standard specifikationerna.
Givetvis finns det både marginaler uppåt och säkerhetsfunktioner (utöver VP tillverkarens egna) om man (behöver) passera max temp

Jämför med en hiss, där har man en maxvikt.
Vad händer om man överskrider denna?
(Hiss vajern lär inte gå av innan nödstoppet går in, dessutom har man ganska hög säkerhets faktor vs. maxvikt)

Som jag har skrivit innan har man testat kompressorn under väldigt lång tid, där man arbetar utanför rekommenderade driftsområdet.

Men det som är av störst betydelse är hur mycket kan man "pressa" kompressorn innan man når max hetgas temp.
I jämförelse mot bla Copeland, där ökar hetgas tempen väldigt snabbt vid högt kompressions förhållande.
Denna kompressors hetgas temp ökar mycket långsammare vid samma tester, beroende på kompressorns konstruktion.

Mvh
Kompressor Experten

admin

  • Gäst
admin
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2005, 16:13:59 »
Bygg en CO2 kompressor i samma konstruktion, sen kan vi sluta gräva/borra.

Inge kul att ha köpt ny borrigg sen...

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2005, 16:31:33 »
Ha TÃ¥lamod!
Det "kanske" kommer längre fram  ;)

Det är kul att se att det börjar komma ut lite alternativ på marknaden med CO2 (Eller andra naturliga köldmedium).
Måste dock tillägga att för CO2 så måste man utveckla nya tekniker för att få en mer optimal drift.
Det som finns ute idag är inte "den slutliga lösningen", förmodligen inte ens halvvägs.

Det är väldig komplicerad teknik bakom CO2 pga höga tryck samt en helt ny typ av kylcykel jämfört med dagen traditionella i VP:ar.
Man saknar fortfarande viss kunskap och teknik för att kunna leverera en lösning där man kan utnyttja CO2 maximalt för
både VV, Värme samt Kyla.

I Framtiden kommer förmodligen utvecklingen gå mer mot naturliga köldmedium, pga restriktioner mot HFC köldmedia.
Man kommer dock att vara mer försiktig så att man inte går i samma fälla som när man förbjöd CHFC köldmedia (R22/R12 etc...)

MVH
Kompressor Experten

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2005, 17:07:45 »
Citera
Det som finns ute idag är inte "den slutliga lösningen", förmodligen inte ens halvvägs.
Inge nytt,  säg nÃ¥nting som nÃ¥tt sin fulländning  ;)  jag kommer inte pÃ¥ nÃ¥t  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2005, 09:34:09 »
KompressorExperten:
"Man kommer dock att vara mer försiktig så att man inte går i samma fälla som när man förbjöd CHFC köldmedia (R22/R12 etc...)"

Mennar du här i Sverige?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2005, 12:20:40 »
Ja - Sverige bland annat, men även länder som tex. Danmark och Österrike där man ligger långt fram på kravsidan
och inom EU pratar man om eventuella restriktioner för syntetiska köldmedier redan 2007 eller 2009.
Det pågår alltså en process inom EU som handlar om förbud för HFC (R407c, R410a, R134a etc...) i framtiden.

MVH
KompressorExperten

Utloggad branch-skadad

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Intresserad av VP-teknik med hyfsad erfarenhet
SV: scrollkompressor IVT
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2005, 23:43:39 »
Tjena igen

ni behöver inte vara så oroliga.....

jag har en bekant till min brorsa som har en ny IVT hemma hos sig. (9kW) Jag har kollat den med logger bara för att jag är så hopplöst nyfiken.....
Kompressorns hetgastemp går under senaste veckan inte över 89,8grader celcius en enda gång ens vid VV-värmning vilket är ganska förvånande. (men loggern stämmer det sääter jag kulorna på)
VV stannar dÃ¥ vid ca 54grader vilket VV är inställt pÃ¥. (Diffar givetvis upp Ã¥ ner1,5 grad vilket verkar vara normalt med IVT-givare :)  )

Lacken förresten Experten, behöver du nog inte oroa dig för, eller?? för konstigt nog går kompressorns hetastemp bara några få grader över konkurrentarna vid samma driftfall, men till ett bättre resultat och har faktiskt en även för mig mätbar och något högre verkningsgrad än Copelands bästa ZH-scroll.
Jag personligen tror faktiskt att denna konstruktion är ett lyckat grepp och det känns som att IVT är lyckligt lottade även om många verkar tro tvärtom.

Oljan i vanliga fall börjar ju inte ta stryk förrens vid 125graders drift (beroende pÃ¥ kvalitet givetvis) vilket det är mycket god marginal till även vid sÃ¥ hög VV-temp som 55grader. Hetgas uppmätt av mig till  max 94,4 grader vid normal "topp" pÃ¥ VV-laddning vilket tyder pÃ¥ ett kanonresultat om man tror min utrustning.

(å vem faan, om uttrycket ursäktas; behöver trycka upp VV-temp över det till taskig ekonomi?) Bara för att man KAN så skall man ju inte köra max hela tiden. Likadant med bilar som med alla kyl eller VP-kompr. man ska INTE köra med gasen i botten HELA tiden. de är säkert tillverkade för maxdrift under vissa driftförhållanden men inte alltid som med allt annat i motorväg.

Det är ju bättre att ladda en större tank med lägre komprision än en liten med mycket för att åstadkoma samma mängd, eller?
Den som inte begriper det bör överväga at köpa en kupévärmare på biltema istället att värma sig med.(oavsett fabrikat på VP givetvis)

ha nu en lugn helg å hetsa inte upp er över småsaker, det gör bara att ni isåfall får högre blodtryck; och ni mår inte något bättre av det, jag lovar er...

Mr Mister


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!