Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1115 - LP-larm!?  (läst 12503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Deefred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1115 - LP-larm!?
« Svar #30 skrivet: 20 februari 2019, 21:09:24 »
O.K, nu har jag provat lite mer hemma och förstått att KB pumpen funkar som den ska.
Det var bara jag som inte hade koll koll på kompressor indikeringen om den lyste eller ej.
Har provat med bortkopplad mjukstart och KB pumpen följer fint kompressor indikeringen.

Mätte ocksÃ¥ A1 kabeln som gÃ¥r till mjukstarten och den gick upp frÃ¥n lÃ¥gt AC värde till 230AC dÃ¥ kompressor indikering kom pÃ¥.  Styrsignalen verkar alltsÃ¥ korrekt. Nu väntar jag bara pÃ¥ att den beställda mjukstarten kommer snart.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1115 - LP-larm!?
« Svar #31 skrivet: 21 februari 2019, 07:32:22 »
Nej, även den du visar bild på har tyristor eller triacs som rampar upp och sedan två bypass-relän som kopplar förbi ramp-kretsarna när rampen är klar, för att halvledarna inte skall behöva arbeta i onödan.

Det är bypass-reläerna man hör NÄR UPPRAMPNINGEN ÄR KLAR och det är därför det hörs som reläklick kort efter uppstart.

Det kan hända att varianten Nibe har har fast konfigurering för ramputseendet, men om du ser på min bild så finns det trimpotar för att konfigurera ramptider.

http://www.eltron.pl/uploads/manufacturer_catalogs/4/10168/10169/10171/RSB.pdf

Intressant, jag har inte de där 3 potentiometrarna pÃ¥ min, där sitter fasta motstÃ¥nd.  Sc:,h
Trodde inte den var särskilt avancerad grej, men där ser man...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Deefred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1115 - LP-larm!?
« Svar #32 skrivet: 01 mars 2019, 20:48:09 »
Med ny mjukstart funkar allt igen. Hoppas den håller längre än den förra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!