Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: -30°C och värmepumpen fÃ¥r gÃ¥ dygnet runt.  (läst 14498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #30 skrivet: 24 januari 2014, 13:35:29 »
Fredag idag, låt fru/sambo (om sådan finns) gå all-in med värmeljus och mys så blir det varmt och gott.
Det gör alltid min sambo när det blir kallt ute, hon tycker det är kallt inne även om termometrarna visar 21-22 grader som vanligt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #31 skrivet: 24 januari 2014, 13:38:01 »
Strax efter 11 försvann strömmen hemma. Som tur var var den bara borta en kvart, så jag slapp åka hem och rigga nån reservkraft till cirkpumpen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

mikaelkaninget

  • Gäst
mikaelkaninget
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #32 skrivet: 24 januari 2014, 16:45:40 »

Hvorfor har du dog 75 grader varmt vand???

Svaret heter Thermia G2 8

Jag bor i Västerbotten.
Ingen el tillsats behövs. Har provat minus 34grader.
Huset är ett timmerhus

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #33 skrivet: 24 januari 2014, 16:53:38 »
Nu är jag gode "trött" på denna kyla, senaste 2V medeltemp ligger på -24,6, å SMHI prognos 10 dygn framåt visar på mellan -20 och -30 grader.

Jäv__a skönt att man ska till Thailand i 3V snart......
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2014, 00:48:51 »
Och alla dimbara halogenlampor, bara där har jag väl typ 500 W som går igång när vi stiger upp...
Känns inte relevant att byta ut alla dessa mot dyra dimbara LED-lampor med obehaglig färgskala.

Köpte 20 st av Osrams "nya" LED pÃ¥ 7W och 385 lumen. Visst, Ra är ju endast 80 men färgÃ¥tergivningen är bra mycket bättre än ett hemskt lysrör i en vanlig badrumsmöbel eller vÃ¥r ledbelysning som en ram runt badrumsspegeln. Grymt nöjd, dessutom ger de mer ljus än de 50W halogen som satt där innan. Hade jag inte haft ca 90 st att byta ut hade jag bytt ut alla och inte bara i badrum/tvättstuga. Köpte dem pÃ¥ eBay frÃ¥n Tyskland för 125 kr/st ink frakt. De finns hos Clas i sjön för 199 kr/st eller 166 om man köper fler än tre. Köp hem en och byt ut som prov, tror inte du kommer bli besviken pÃ¥ ljuset.  tummenupp

Har ca 3 grader varmare i klädkammaren än resten av övervÃ¥ningen pga mitt serverskÃ¥p som stÃ¥r där, inga servrar men "lite" nätverksprylar, en Mac, NAS etc etc. Har nog inte förstÃ¥tt innan hur mycket spillvärme det blir av elprylar. Skall snart koppla in din 1-fasmätare till klädkammaren o se vad som förbrukas egentligen.  a:gl Enl min temploggning av skÃ¥pet är det 31 °C i toppen och 23 i botten (200 cm, täckta sidor och topp samt glasdörr).

Annars står utetempen på -6, värmekurva 4 (funderar på 3), golvvärmen vill pumpen ge 31,5 °C i framledning om jag räknar bort effekten av min aktiva innegivare som nu styr mot 21,5 °C. Pumpen är så pass mycket för stor att jag överväger låta den värma det kommande garaget lite också, ingen arbetstank tyvärr. VP och VVB väntar dessutom på att få egna 3-fasmätare från dig. De ligger och väntar på elektrikern i en kartong i ett förråd tyvärr.

pricken, det bär mig emot: men ha en trevlig semester!  knUp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

mikaelkaninget

  • Gäst
mikaelkaninget
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #35 skrivet: 26 januari 2014, 15:37:31 »
Jag har ett välisolerat hus och jag kör på kurvan36. Alla element är öppna.har innegivare.
Kanske har jag för små element.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #36 skrivet: 26 januari 2014, 17:50:41 »
-18 °C i fredags när jag reste, 21* inne.
Framledning 58 °C, men sänkte kurvan till 53 °C ( dygnsförbrukningen innan sänkning och -12 till
-18 var 59kWh incl VV )
FÃ¥r se vilken temp inne, frun rapporterar imorgon.  :)
Pumpen är satt till 60 °C framledning vid -15 °C ( normallt ).

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2014, 10:08:50 »
Jäklar vilken skillnad det blir när det blåser. Minus 4 grader ute och mycket blåst. har lika hög framledning som vid minus 20 och ingen blåst
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #38 skrivet: 27 januari 2014, 10:48:00 »
Fredag idag, låt fru/sambo (om sådan finns) gå all-in med värmeljus och mys så blir det varmt och gott.
Det gör alltid min sambo när det blir kallt ute, hon tycker det är kallt inne även om termometrarna visar 21-22 grader som vanligt...

Ja det är nog så att hon har lite rätt. Det är ofta mycket torrare luft på vintern vilket leder till en ökad fuktavgång från huden vilket leder till att vi upplever inneklimatet som kallare.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #39 skrivet: 27 januari 2014, 10:53:39 »
Stämmer säkert, jag har höjt börvärdet en aning i helgen.
Fast det hindrar inte att Kamprad för sälja mer värmeljus...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #40 skrivet: 27 januari 2014, 11:01:48 »
Jäklar vilken skillnad det blir när det blåser. Minus 4 grader ute och mycket blåst. har lika hög framledning som vid minus 20 och ingen blåst

Det är sannerligen en dj*vulsk skillnad, för stunden har vi -4 °C och 10m/s i byarna, det kyler av rätt bra i vÃ¥rt nybyggda och välisolerade hus. Mekanisk frÃ¥nluft ger dessutom lite extra obehag i form av kallras även om ventilerna stänger lite om det kommer en rejäl vindpust. Inte blir det bättre av ett trögt golvvärmesystem. Faktiskt sÃ¥ jag börjat uppskatta vÃ¥r nyinstallerade braskamin.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #41 skrivet: 27 januari 2014, 12:56:55 »
Här har nordan legat på ett par veckor och konstant 5 till 7 minus. Kyl effekt på taket där vinden underskattas rejält (vindmätaren har aldrig visat över typ 12 m/s ens vid storm, man måste tydligen ha en lång mast för såna) är ofta ner mot -10 eller iaf -8 °C.
Inne har vi 21-22 gr.
Under dessa förhållanden har aldrig framledningen gått över 40gr, oftast ligger den på 38 39 gr.
Kylan kom precis när jag stängde ner vpn för byte av vvx förstås..
Hoppas min uppgradering av vp är klar snart så man kan börja räkna pengar, även om elen är "billig" denna vinter! (Är lite trångt i pannrummet att hålla på att elda så det får bli elpatron, ej över 6 Kw ännu denna vinter)
« Senast ändrad: 27 januari 2014, 13:46:33 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #42 skrivet: 27 januari 2014, 20:47:16 »
Vi har också ett hus som ligger lite illa till när det blåser sydväst. Kör ni med innegivare eller är det någon som har ideer om vindmätare till reglerutrustningen?
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: -30°C och värmepumpen får gå dygnet runt.
« Svar #43 skrivet: 27 januari 2014, 22:03:24 »
Ingen innegivare här. Vi har dåligt med fönster åt söder och eldar sällan i öppna spisen så det har aldrig känts motiverat. Tempen är mkt stabil utom kanske vid snabba svängningar på våren då det kanske kan diffa någon grad som mest.
En vindmätare kunde man ha kanske, men jag tror det smartaste kanske vore en form av uppvärmd utetempgivare, ala HFM till en bil så borde det kunna kompensera för vind"last".
Ingen som hört talas om såna givare för klimatsystem?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!