Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g vätskenivÃ¥ i expansionskärl  (läst 35753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #15 skrivet: 16 december 2011, 18:44:29 »
Ok dÃ¥ väntar vi med detta tills det är dags att fixa badrummet och vvs ändÃ¥ skall hit. nÃ¥gon gÃ¥ng efter jul (hoppas jag)...  Sc:,h

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #16 skrivet: 16 december 2011, 23:32:06 »
Att vätskenivån sjunker i kärlet vid gång beror på att vätskans temperatur sjunker och vätskevolymen minskar.
Nivån i kärlet varierar (läs=sjunker vid t.ex. värmning), speciellt på vintern då pumparna går längre tider. Om nivån i kärlet börjar stiga vid värmning och man har borrhåla, då ska man oroa sig.
Häll i lite vatten, det går bra och gör det innan nivån i kärlet "försvinner" vid gång, annars/då får du luft i kretsen!

Att nivån sjunker när temperaturen sjunker är sant, men så lite att jag kan inte skilja det med mina ögon.
Jag själv har haft en BV-pump över 6år och har inte kunnat skilja någon nivå sänkning under pumpens gång.
Men däremot om det finns luft i systemet och pumpen startar, luften vill inte gÃ¥ ner i brunnen, sÃ¥ komprimeras det och ger utrymme för vätskan i nivÃ¥kärlet att gÃ¥ ner. Detta kan även hända för gjord värme där  vätskan behöver inte gÃ¥ ner 100-tals meter och det beror pÃ¥ av stillastÃ¥ende massan islangen, luften som ligger efter pumpen hinner komprimeras innan vätskan kommer i rörelsen.
Om samma fenomenet fans det en annan trÃ¥d nÃ¥got Ã¥r sedan här i forumet. Annars detta är självklar och naturligt fenomen det är bara vanligt fysik. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #17 skrivet: 17 december 2011, 10:54:33 »
Slangen krymper ocksÃ¥ när den blir kallare. Vad som händer med nivÃ¥n i kärlet beror pÃ¥ om vätskans volym minskar mer eller mindre än slangens volym. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #18 skrivet: 17 december 2011, 13:15:14 »
Så här stora och såpas hastiga variationer som TS skriver i sin första inlägg, tror inte jag beror varken vätskans eller slangens krympning. Des utom motverkar dom varandra vad gäller nivån.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #19 skrivet: 18 december 2011, 11:08:12 »
Det är riktigt, i det här fallet är det säkert luft i köldbärarslingan som komprimeras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #20 skrivet: 20 december 2011, 19:17:46 »
Idag har dom varit hit och tittat och fixat, det var luft i systemet.
Det gick i totalt 25Liter vätska i systemet, hittills har det inte sjunkit i systemet,
den åker ner ca 5-10mm när den är igång och återgår till normalt när den stänger av sig.
Skönt blev dessutom lite bättre snurr på värmen.

Behöver man vara orolig för vätskan? tänker när den var så låg kan den försvinna utan något hål i systemet?
Gubben vi köpte huset av har inte bott här på ca 6månader och därav antar jag att pumpen kan ha stått still och inte varit lika aktiv kan detta inverka?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #21 skrivet: 20 december 2011, 21:25:02 »
Det var bra att det blir fixat, annars hade det kunna bli som en annan tråd häromdagen:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44968.0

Det är säkert lite luft kvar efter som nivån åker ner lite. Det är svårt att få riktigt bra när det ser ut som den gör.
Det skulle finnas en avluftning i båda rören längs upp och sedan skulle man lufta systemet under övertryck och stillastående vätska, annars om vätskan går runt så går luften förbi avluftningsstället.
Du behöver inte vara extra oroligt, du kan klistra en tejpbit som märke där nivÃ¥n ligger under stillastÃ¥ende och följa utvecklingen pÃ¥ lite längre sikt och se vad som händer. 
Om drift uppehållet kan jag inte ha någon uppfattning men tror att den har ingenting att göra med saken.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!