Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllnadsventil  (läst 2038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #15 skrivet: 27 augusti 2023, 21:41:26 »
Sitter det ingen bildäcksventil för lufttrycket på det röda kärlet? Undertill?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HeleneWong

  • Gäst
HeleneWong
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #16 skrivet: 27 augusti 2023, 22:16:43 »
Sitter det ingen bildäcksventil för lufttrycket på det röda kärlet? Undertill?

Under ett plasthölje undertill ser jag nu att där sitter en slags ventil. Menar du att det är den jag ska trycka på? Med något slags verktyg då eller?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #17 skrivet: 27 augusti 2023, 22:25:02 »
Ta en mindre skruvmejsel och tryck in stiftet i mitten en del. Kommer det inget eller viss luft är det oftast bra men mer luft behöver kanske fyllas på(?) Kommer det vatten genom luftventilen är det bara att skrota kärlet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #18 skrivet: 28 augusti 2023, 10:15:46 »
Det pyser ut vatten från det röda expansionskärlet när trycket blir för högt.
Ska det inte göra det?
Mitt expansionskärl släpper ut vatten så att det blir några liter vatten på en vecka i en hink under skvallerröret från exp.kärlet. På c:a en månad är hinken full....(10 liter)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

HeleneWong

  • Gäst
HeleneWong
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #19 skrivet: 28 augusti 2023, 21:20:29 »
Hej,
Jag har en Greenline C värmepump som trycket stiger på över natten så att vatten läcker ut. Jag misstänker att påfylladsventilen behöver bytas (värmepumpen är ca 15 år). Någon som kan tipsa om hur man går till väga när man byter påfyllnadsventilen och var den finns att köpa?
/H

Tack för alla svar och tips. Jag inser att det möjligtvis kan vara den påfyllnadsventil som jag misstänker kan vara defekt. Dock verkar det finnas en hel del andra förklaringar med som behöver helt andra åtgärder. Tänker att det är lika bra en servcetekniker får kika på det här i stället för att jag börjar meka. Någon som vet något bra företag/händig person/frilansare som vill ta sig an såna här uppdrag så är jag tacksam för tips. Det är en Greenline C jordvärmepump ca 15 år gammal. Inser att den nog går sina sista år men om man kan göra något för att den ska hålla ett tag till skulle det vara toppen. Den finns i Ängelholm.

Utloggad CAWI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #20 skrivet: 29 augusti 2023, 15:49:38 »
Hej en övrig fråga men hur funkar fyllning av vvb med kallvatten? Är det en ventil som släpper på kallvatten beroende på trycket i vvb?
Jag har aldrig riktigt förstått hur det funkar.

Tack
//Cawi

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #21 skrivet: 29 augusti 2023, 18:06:20 »
Hej en övrig fråga men hur funkar fyllning av vvb med kallvatten? Är det en ventil som släpper på kallvatten beroende på trycket i vvb?
Jag har aldrig riktigt förstått hur det funkar.

Tack
//Cawi
Kallvattnet är alltid på och "trycker på i beredaren" så det är tryck även i varmvattenledningen.
Det kalla vattnet går in i beredarens underkant och stannar där eftersom kallt vatten är tyngre än varmt. Hela beredaren är alltid helfylld med vatten. Avtappning sker från toppen. Så när man öppnar en kran så kommer det in lika mycket kallt i beredaren som man tappar ut varmt. Det varma vattnet stannar ostört i toppen, det som inte nyss tömdes ut alltså. Vattnet håller sig sorterat kallt nere och varmt uppe och kallas skiktning.

Vattnet värms ofta i botten. Tillslut när allt vatten värmts till omkring 50-60 grader (beroende på system) så betyder det att det även i toppen har blivit lika varmt.

Varmvatten värms långsamt med relativt låg effekt. 1-3 kW är en elberedare på. Utspolade energin vid dusch motsvarar drygt 20 kW, (inte kWh) det är därför varmvattnet tar slut när man maratonspolar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad CAWI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllnadsventil
« Svar #22 skrivet: 30 augusti 2023, 16:59:27 »
Tack berggren!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!