Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem vid borttag av radiator  (läst 2750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Privat

  • Gäst
Olof Privat
Problem vid borttag av radiator
« skrivet: 15 januari 2018, 09:00:08 »
Hej!

Har ett vattenburet enrörsystem. Kommit fram till detta dels genom den dragning av ledningarna som är gjord och dels genom att plugga ledningarna efter borttaget av radiatorn, och då dog dom närmsta radiatorerna helt. Dock är kopplet till radiatorn ett två rörskoppel. I väntan på att den nya radiatorn skall komma har jag därför bryggat ledningarna där gamla radiatorn satt med en flexslang med ballofix på, och strypt ballofixen en del. Detta fungerar ok bortsett från att två radiatorer är helt kalla, alla andra fungerar som vanligt i princip. När jag luftar dessa kalla radiatorer kommer det vatten och om jag fortsätter "tömma" på vatten blir tilloppsledningen efter nån minut varm. När jag sedan stänger luftningen försvinner värmen.
Är det så enkelt att det beror på ballofixen och att det kommer hoppa igång igen när nya radiatorn kommer på plats eller kan det vara något annat? Tankar kring att det varit två rörskoppel på enrörsystem?

Tacksam för svar och synpunkter, tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2018, 10:27:32 »
Blev fler radiatorer varma när du satte dit en bypass?
Prova med ballofixen helt öppen/stäng i olika omgångar, vänta nån timme mellan ändringarna och se om radiatorerna blir varmare i något av dessa lägen?
Låter mycket skumt att man satt 2-rörskoppel på ettrörsystem.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2018, 11:23:43 »
Jag kan ju nämna att det finns tvårörs och ettrörskoppel som ser lika ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Olofprivat

  • Gäst
Olofprivat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2018, 11:54:25 »
Jag får rätta mig själv det är enrörskoppel.. Har provat laborera med öppet/stängt och allt däremellan men de två kalla förblir kalla medans de radiatorerna närmast varierar i styrka och värme. Helt öppet o helt stängt blir några helt kalla. ”Bäst” funkar ca 70% öppen ballofix...

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2018, 12:55:17 »
det finns ev. en möjlighet att några få radiatorer ligger som en enrörsslinga...medan resten av systemet är tvårörs...

..även om det verkar konstigt
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2018, 13:21:17 »
Funkade allt bra innan du tog bort radiatorn, eller upptäckte du bara att de var kalla ändå?
Kan vara nått med t ex att nålventilen på de kalla radiatorerna fastnat i intryckt läge eller så?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Olofprivat

  • Gäst
Olofprivat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2018, 16:06:36 »
Dom fungerade innan, har även varit på nålen. Elementen blir som sagt även varma när man tappar vatten via luftningsskruven..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2018, 06:59:04 »
Dom fungerade innan, har även varit på nålen. Elementen blir som sagt även varma när man tappar vatten via luftningsskruven..

Jo fast den värmen kan komma via returen om vattnet står stilla annars.
Jag har ingen bra förklaring förutom att det kommit nått skräp i grejerna i samband med att vattnet stängdes av.  :-\
Man kan ju laborera med att stänga av alla andra radiatorer och bara ha de 2 som strejkar öppna och pillra med ballofixen.  Sc:,h
Men med 1-rörsystem så är detta inte lika effektivt som med 2-rörsystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Olofprivat

  • Gäst
Olofprivat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2018, 10:44:08 »
Okej! Hade uteslutit skit då värmen kom trodde inte den kunde gå genom returen. Får ta isär och rengöra ordentligt då och se. Blir att montera nya radiatorn på torsdag förhoppningsvis så får se om dom hoppar igång då..

Olof Privat

  • Gäst
Olof Privat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2018, 20:51:33 »
Monterade nya radiatorn idag. Det är en Thermopanel V4 med inbyggt koppel som jag förstått är 2 rör. Anslöt därför som tillbehör en H anslutning som är inställningsbar mellan 1 eller 2 rörsystem. Skifte sker med insexnyckel. Efter montering kom de 2 radiatorerna som tidigare inte fungerade igång, men istället slutade 3 andra att fungera. Det skumma är att vid inställning 2 rör på H anslutningen så fungerar övriga radiatorer bra, men vid inställning 1 rör så blir många övriga radiatorer kallare och då speciellt i ena änden. Oavsett inställning så fungerar inte de 3 radiatorerna. Vad kan detta bero på?

Länk till H anslutningen http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm#tab-tekniska-data

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2018, 07:37:17 »
Grejen är nog att du har mer än en slinga.
Så för att få grejerna att funka med ettrörskoppel så måste systemet justeras så att alla slingor får samma flöde.
Förhoppningsvis finns det nån form av ventiler där slingorna fördelas?
Justera i så fall flödena på alla slingorna så att returtemp från dom blir lika.
Annars kan det bli lite knepigt...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Olof Privat

  • Gäst
Olof Privat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2018, 08:21:00 »
Ja det är flera slingor och det är samma slinga nu som innan fast andra radiatorer som strular. Mig veterligen finns det inga ventiler på stammarna överhuvudtaget. Kan det funka att justera returen på varje koppel där i början på stammen för att öka flödet på de 3 som inte funkar som är mer i slutet på den?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2018, 13:18:32 »
Är det dom radiatorerna som är längst ifrån pannan som blir kalla? Sitter detta kopplet på samma håll som på din gamla radiator? Är det 12/15 prisolrör eller något annat? Har varit med om i några villor där det har ”kletat” igen i slutet av slingan om det är ett litet äldre system där dom använt ikke diffusionstäta grejer på pannan men vore osannolikt om det hänt i samband med detta. Har du några ventiler vid pannan du kan stänga till kretsen? Prova stäng returen och stäng cirkpumpen och sen luftar det en god stund på sista radiatorn om det inte kommer vatten så lär det vara stopp någonstans.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Olof Privat

  • Gäst
Olof Privat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2018, 20:57:51 »
Det är inte dom absolut sista men, är gissningsvis 2 innan och det är dessa 2 som var kalla innan.. Det är ett nytt koppel men det är monterat korrekt. Prisolledningarna är av samma dimension som innan, 15 under golv och sedan 12 till radiatorn, ca 2 meter. Jag har provat stänga returen och luftat och det kommer vatten. Även provat stänga returen till den andra kretsen i hopp om att mer kräm skall komma till den aktuella kretsen men utan resultat. Om jag som sagt tappar vatten via luftningen på de kalla radiatorerna kommer värme via tilloppet, men det försvinner sedan när jag stänger luftningen. Allt är egentligen som det var innan nu, bortsett från nya kopplet. Har provat justera detta men inget funkar. Diskuterat med en kompis som är röris och han har inget bra svar heller, så återstår väl bara att ta hit en annan röris. Men är så frustrerande när man inte får till det själv!  >:(

Olof Privat

  • Gäst
Olof Privat
SV: Problem vid borttag av radiator
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2018, 21:00:00 »
Jag har även justerat övriga radiatorer på returen på kopplet men även det utan resultat...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!