Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En Thermia frÃ¥ga... till Adam eller nÃ¥gon som vet  (läst 5470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:En Thermia fråga... till Adam eller någon som vet
« Svar #15 skrivet: 12 november 2004, 21:58:43 »
Min bild om värmepumpsystemet klarnar med varje ny inlägg, så jag tackar alla som ställde upp sig med råd och tips. Att hitta en rätt kombination (fabrikat – effekt – borrdjup) är ingen lätt uppgift. Det handlar om en stor investering och det måste kännas rätt innan man ger klartecken till ÅF.
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:En Thermia fråga... till Adam eller någon som vet
« Svar #16 skrivet: 17 november 2004, 02:08:18 »
Citera
Innan jag bestämde mig samlade jag 11 olika offerter, 5 fabrikater (Nibe, IVT, AutoTherm, Thermia, Stiebel) och för förbrukning av 3 m3 olja varierade dem mellan 5, 6, 7 och 8 kW och djup från 100 m för hela hållet till 140 m aktivt borrdjup.

Vad säger detta jo som jag sagt tidigare ingen exakt vetenskap utan (jätte) många antaganden som det alltid är i en kalkyl.

Men en sak som driver detta extra är att allt för många väljer lägsta pris, vad tror du händer då...
Jo fler o fler offertgivare snålar på borrdjup o pumpsstorlek i offerterna annars får dom ju inte sälja en enada pump.

Tar man in fast pris utan kravspec, strolek på pump borrhålsdjup mm.
Blir svaret helt intetsägande.
Få/ingen kan ang önskad storlek/djup.
Man borde fråga ett varv till när du vet hur du vill ha det först då uppnås nån konkurens att tala om.

Några installationer jag hjälpt till med har jag bestämt att du ska ha tex 160 meter och 7-8 kw pump punkt slut.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!