Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med ATEC  (läst 41928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Problem med ATEC
« skrivet: 02 mars 2012, 20:30:07 »
Så har jag passerat ett halvår av installationsproblem med min ATEC.
Jag har fått en Atec 9 Standard dockad till min gamla Nibe Fighter 360 så det är ju lite mer komplicerat än vanligt.
Jag skall inte trötta er med att berätta hela historien,  men först installerade man den helt efter eget huvud. Tack och lov stod det i offerten att den skulle installeras enligt Nibes ritningar så det var man tvungen att göra om. Sen hade Thermia fel i de första versionerna av styrprogrammet så den larmade konstant. Och som lök på laxen fick jag någon typ av flödesproblem i samband med den sista rörjobbet vilket gjorde att flödesvakten löste ut hela tiden.  Så en månad var jag tvungen att köra med flödesvakten kortsluten för att maskinen skulle gå överhuvudtaget.
Nu är flödesproblemet borta och maskinen borde gå bra, men det gör den inte. :'(

Kvar finns två problem:
För det första larmar den regelbundet för "Låg Förång Temp 2". I samband med det går den ner sig helt med integralskuld ner till -800.

Men även när den inte larmar verkar den helt oförmögen att generera så mycket  energi som man skulle förvänta sig. Vid 0C orkar den bara lyfta returen 3-4 grader. Och, notera, då går cirkulationspumpen på min, 30%. Så någon Optimum funktion har jag inte heller (delta är satt till 8 ). Idag när det är +5 lyfter han returen 6-7 grader.
Vad gäller besparing kan jag via elmätaren också konstatera att den inte gör någon nytta. Ner 5-10% jämfört med förra året under Januari-Februari, men förra året var det ju rejält kallt.

Själv tror jag att det är något problem i själva pumpen med köldmediabrist eller strulande expansionsventil.
Men vad tror ni på forumet?
Och vad orsakar "Låg Förång Temp 2"?

Installationen började vi med den 22/9 2011och jag börjar bli riktigt trött.
Installatören är hjälpsam men Thermi verkar inte bry sig alls  huvuddunk
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med ATEC
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2012, 20:58:04 »
Kräv en servicetekniker från Thermia. klarar dom inte av att laga maskinen be dom byta  den med ett anspråk på utebliven besparing.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2012, 08:50:19 »
Jo,det vore naturligtvis det bästa om Thermia gjore vad man kunde förvänta sig av dom.
Jag pratade med deras regionchef redan efter ett par månaders strul men hon var väldigt tydlig på att hon inte ville prata med några kunder - allt skulle gå via deras installatörer.
Märklig inställning?  fiR:
Jag tycker det är märkligt att  man först skryter med sina rutinerade installatörer och inte säljer pumpar annat än via dom. Och när man sen kör fast får ingen någon hjälp och både installatören och kunden kommer i kläm.
Dessutom verkar det ju vara VVS-firmor utan specifik kylkompetens som installerar  - dom kan koppla in burkar. Funkar inte burken 100% så......

Antar att jag måste kräva en servicetekniker från Thermia  via min installatör?
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2012, 10:45:06 »
Jaha du bor i stockholm alltså :)  Det borde ju funka så att din installatör ser till att lösa dina problem innan du måste ringa till regionchefen huvuddunk   Det bemötande du fick där verkar ju vara lite knasigt, kanske ska du gå vidare med det, du har ju trots allt betalat 100000 för en produkt och då SKA den fungera.  Är ju inte en grej från Rusta direkt som man kanske är beredd på att den inte är 100%ig.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med ATEC
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2012, 11:42:10 »
Nu kan jag bara skriva för hur vi handar/handhaft reklamationer vid drift problem av värmepumpar som kommit.
vi håller oss till dom delar som är för Luft-vatten .
stannar värmepumpen på tex LT och alla flöden är som dom ska är det ett intern fel i vp . manometrar med snabbkopplingar monteras/termometrar allt mäts upp och omedelbar kontakt tas med tillverkare  för redogörelse av problem . forsätter det plockas maskinen bort och ersätts med en ny likvärdig av annat fabrikat till slut om det skulle behövas (och det har det gjort)
Det enda som Räknas är en nöjd kund , Det är den bästa Reklam en installatör kan få
 Så som du framställer det 6 månader av driftproblem utan att få det att fungera knUp oavsett märke /personer och dom svara på det viset .
Jag hoppas fler installatörer resonerar som jag gör . Fungerar inte det som levererats Ut med skiten och in med nya grejer om man fått ett måndags exemplar Thumbsup
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2012, 12:00:09 »
Hade inte GG problem med ngt oxå med sin ATEC ???  Kanske är det ngt som är ett fel med lågtryck, vet ett par andra som haft liknande fel ???

GG!!   hur var det nu?

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2012, 13:12:50 »
Jag har haft kontakt med GG och tror att hans pump fungerar.
Han har liksom jag fått ett nytt kretskort med ett nytt styrprogram efter en massa larm.

Borde pumpen inte rent generellt när det är som idag runt 0 kuna generera så mycket värme att deltat når 8 och optimum funktionen kopplas in och den fina varvtalsstyrda pumpen växlar upp?
Larm i natt igen - låg förång temp 2, -800 integralminuter (tur att det finns ett minvärde annars skulle den ju få hålla på hela sommaren för att komma ikapp)

Enligt min installatör har Thermia begärt in mer info om krånglande ATEC pumpar. Jag får väl fortsätta ligga på honom.
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2012, 13:19:18 »
Det beror ju på hur du dimensionerat maskinen.  hur stor kåk. hur stor maskin osv

Utloggad //GG

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2012, 13:40:50 »
Hade inte GG problem med ngt oxå med sin ATEC ???  Kanske är det ngt som är ett fel med lågtryck, vet ett par andra som haft liknande fel ???

GG!!   hur var det nu?

Problem och problem?..

jag  moijwall och sebkitte?  har samma installatör, och enligt min uppfattning är att han är bra. så det är troligen inte där problemet ligger.

både jag och sebkitte verkar dessutom nå upp till den besparing som vi var ute efter ( iaf jag) men så valde vi bägge "enkla" installationer dvs en totallösning.


Efter att jag had uppmärksammat installatören om att anläggningen stannat en gång pga "högtryck" samt att den larmade "Låg Förång Temp 2" typ en ggr/dygn (Låg Förång Temp 2 kräver inte kvittens av larmet är typ ett "b" larm)

så stod han bokstavligen en kväll på farstukvisten med ett nytt kort i handen.. (bytestid ca 10 min)

de övriga larmen jag har haft var ju förutsakade av en idiot ( mig)
bla glömde fylla på vatten efter ett radiatorbyte huvuddunk samt
den larmde "låft radiatorflöde"  ( när idioten återigen hade gjort ngt.. denna gång stängt av alla radiatorer  tomte:: )



min amatörmässiga analys är att pumpen är ett måndagsex , och således i ett första steg bör bytas ut. om det inte fungerar med DistriktsC så gå till huvudet dvs Danfoss vd, maila honom med cc till DistriktsC, jag tycker att du dessutom som plåster på såren ska erbjudas en "total" lösning utan egen kostnad.

Kämpa på..

Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad Farangen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2012, 18:31:39 »
moijvall!

Svarade verkligen regionchefen för Stockholm på det sättet??? Här investerar du i en Svensk produkt och då förväntar man sig ett högt
personligt engagemang, både från ÅF och Thermia centralt i de kontaktar man kan tänkas behöva ta kring produktvalet och installatio-
nen.

Att som representant för ett av Sveriges äldsta företag i värmepumpsbranschen bemöta dig som kund på detta sättet kan bara beskrivas;
på ett sätt; Total avsaknad av respekt för dig som kund, de facto den som i själva verket betalar regionchefens lön.

Jag skulle aldrig aldrig acceptera det svaret från Thermias regionchef!

Mitt förslag är kontakta försäljningschefen på Thermia, Mats Larsson (Googlade fram hans namn) och lägg fram ditt ärende och beskriv
dina driftproblem, alternativt låter du din familjs advokat skriva ett brev till Thermia där han/hon lägger fram ditt fall och yrkar på att
Thermia nu tar ansvar för sin produkt via en av Thermia auktoriserad servicetekniker som får komma hem till dig och lösa problemet.

Thermia går ju ut i kampanjer och hävdar att man är "bäst".

Nu är det upp till Thermia att bevisa sitt påstående, för ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

En gammal devis är; ca 1 av 10 kunder klagar direkt till leverantören de andra byter 9 byter leverantör utan att de har pratat med dig!
( Det är 10 - 12 ggr dyrare att skaffa nya kunder än att behålla de gamla.)

En missnöjd kund berättar det för minst 30 andra. (I ditt fall på forumet mångdubblas ju denna siffra och jag förstår verkligen din frustra-
tion när du vänder dig till forumet och berättar om ditt fall.)

Nöjda kunder rekommenderar företaget till andra, är också uppenbarligen en sak som regionchefen också missat i sitt yrkesverksamma liv.

Sist men inte minst, en korrekt hanterat reklamation är en otrolig affärsmöjlighet för ett företag, för får man ett rykte om sig att även fast
det av någon orsak blev problem (även om det inte ska det) så löste man det direkt på ett för kunden positivt sätt.

Jag ser med spänning fram emot en återkoppling från dig här på forumet och resultatet av din kontakt med Thermia centralt och på vilket sätt
du blivit bemött samt vilka åtgärder som Thermia valt att vidtaga för att lösa ditt unika problem.

Det som nu är intressant för forumet är, vad du kan förmedla i frågan, vilken intern policy har Thermia instruerat sin personal att ha i fråga om kundkontakter?

Med vänlig hälsning

Farangen 


Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2012, 18:45:49 »
Jo, men frågan är väl bara när man skall ge upp på installatörens förmåga att lösa problemet Sc:,h
Det var Thermias kvinnliga regionchef för mellansverige jag pratade med. Hon ville verkligen inte prata med mig alls. >:(

Jag bifogar en principskiss på hur det är kopplat nu. Tänk bort allt som har med pool att göra och sätt cirkulationspumpen på andra sidan VP.

Lite grann  har jag nästan gett up det här för säsongen - det finns inte tillräckligt mycket vinter kvar för att bevisa för mig pumpen fungerar efter en eventuell åtgärd. Köpte en bil på hösten en gång och det var inte förrens en bit in i Juni året efter jag insåg att AC'n inte funkade :(
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med ATEC
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2012, 19:22:52 »
Jag delar inlägget från Farangen . (bra skrivet Thumbsup)

Dom har haft 5 månader på sig . Det tycker jag säger allt , En ansvarstagande installatör /VP tillverkare hade löst detta för länge sedan .
Du ska kräva förlängd garanti eller en ny pump och en eventuell ersättning för förlorad besparing .
5 månader och inte kunna få en värmepump att fungerar  ::)

 På riktigt nu, hade det vart min installation skulle du haft en ny pump av annat märke och plåtlådan skulle fått en VIP transport ner till Thermia . upp med maskin i deras test labb löser den på LP skulle jag emotse en kreditering för pumpen ,

 fiR: Om jag sålt installerat en V-P och representanten för det märket inte ville prata med kunden direkt i frågan då det gäller en reklamation . ja det jag tycker om det kan jag inte skriva publikt.
Ett råd stå på dig , är det som du skriver är det för djävligt.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem med ATEC
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2012, 21:17:39 »
5 månader  *roflmao* *roflmao* huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Känns ju som att de skiter i dig om det tar 5 månader för ett av världens största vp/kyl tillverkar företag att fixa en maskin som suger ner sig på lågtryck :o huvuddunk :o

Hur svårt kan det va?  på med Climachecken, logga, lösa problemet :D 

Förstår om du tycker det är jobbigt att kämpa i motvinden, men vi på forumet vill gärna höra hur det går för dig :)

Fight damn you, FIGHT Thumbsup  tänk att du är William Wallace,, it´s all fore nuthi´n if we aínt got freedom,, FREEEEEEEDOM ;D
 *vinkar*

Utloggad Sebbekitte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2012, 21:52:11 »
Jag har samma installatör som GG och Moijwall och tycker att han gjorde ett bra jobb inför och med installationen. Sedan dess (1/11-2011) har min pump, Atec 9 totallösning fungerat bra. När det var som kallast i början av februari fick jag också stopp en gång pga högtryck och hade även många larm av typen ”låg förång temp 2”. Jag pratade då med installatören som inte hade några direkta tips… Dock fungerade den sen igen så jag har inte haft mer kontakt där.

Mitt råd till Moijwall är att trycka på installatören ordentligt att nu måste något ske, det är installatörens ansvar att också ta kontakt med Thermia och begära stöd om han inte själv kan lösa problemet. Han är ju auktoriserad av Thermia och i ett sånt samarbete ska han ha förtur till Thermias expertis och få hög prio. Han har fått betalt och måste ta sitt ansvar.
Med Atec from Nov-2011
Nov-2010: 2259 Nov-2011: 1320
Dec-2010: 3265 Dec-2011: 1437
Jan-2011: 2532 Jan-2012: 1855
Feb-2011: 2572 Feb-2012: 1910
Mar-2011:2086 Mar-2012: 1264
Apr-2011: 1633 Apr-2012: 1168
Maj-2011: 1447 Maj-2012: 818
Juni-2011: 1021 Juni-2012: 669
Juli-2011: 929 Juli-2012: 641
Aug-2011: 969 Aug-2012: 662
Sep-2011: 1364 Sep-2012: 783

Radhus på 130kvm i södra Stockholm, byggt 1969. Nyinstallerad Thermia Atec 9 Total i drift från den 3/11-2011.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Problem med ATEC
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2012, 22:15:03 »
Tack för allt stöd!
Och bra skrivet Farangen, du har helt rätt. På ABB där jag jobbar (med styrsystem till processindustrin) har vi  börjat med "Net promotor score" som är ett sätt att mäta precis det du talar om - nöjda kunder talar väl om dig, missnöjda gör tvärtom. Och vår nya globala chef lämnar ingen tveksamhet: Har en kund problem så löser vi det direkt, sen kan vi sitta ner efteråt och göra upp vem som skall betala vad.
Och om man nu googlar på "Thermia Atec problem" så kommer den här tråden upp som första träff! Riktigt dålig reklam för Thermia ;D Bara att hoppas att folk googlar innan de köper en pump.

Lite känner jag mig ju som en idiot för att jag inte har tryckt på hårdare. Men tiden går fort och det har ju inte varit samma problem hela tiden. Man kan se det i tre faser:
Fas 1: Allt är felkopplat och det larmar hela tiden.
Fas 2: Efter nytt kretskort och omkoppling har vi plötsligt allvarliga problem med flödet. 1 timme efter att installatören lämnade huset löste pumpen på lågt radiatorflöde. Och fortsatte att göra så efter exakt 1 minut efter start tills jag lärde mig att kortsluta flödesgivaren. Flödet var dåligt men pumpen gick (och frös inte sönder)!
Fas 3: Flödesproblemen upphörde runt Jul (helt oförklarligt) och jag kunde ta bort kortslutningen av flödesgivaren. Och då gick vi in i våra nuvarande problem. Upprepade larm på Låg Förång. Temp 2 och till synes väldigt dålig effekt. Jag skrev på forumet först när både Januari och Februari visade på i princip 0% besparing via elmätaren och jag kunde styrka mitt påstående att effekten var dålig.

Jag lovar att hålla er alla informerade om vad som händer i ärendet.


Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!