Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förlorad effekt  (läst 1025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Förlorad effekt
« skrivet: 22 mars 2024, 20:32:32 »
Vad är den vanligaste anledningen till tappad effekt?
Alltså om pumpen levererar bra värme fortfarande när det är lite varmare ute, men den har tappat jämfört med några år sedan när det är kallare? Gas som minskat?
Är rengjord och fungerar som sagt bra om det är nära 0, ger ordentligt med värme då, en känsla är att den även "hämtar sig" om den ger dålig värme i kyla men man eldar så den får "vila" några timmar, sedan kan den prestera bättre igen.

Finns det något annat än att den tappat lite/mycket gas, följdfrågan, blir den bättre igen med fyllning av gas, eller är det mer troligt något annat ger detta fenomen?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Förlorad effekt
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2024, 20:58:53 »
Vad är den vanligaste anledningen till tappad effekt?
Alltså om pumpen levererar bra värme fortfarande när det är lite varmare ute, men den har tappat jämfört med några år sedan när det är kallare? Gas som minskat?
Är rengjord och fungerar som sagt bra om det är nära 0, ger ordentligt med värme då, en känsla är att den även "hämtar sig" om den ger dålig värme i kyla men man eldar så den får "vila" några timmar, sedan kan den prestera bättre igen.

Finns det något annat än att den tappat lite/mycket gas, följdfrågan, blir den bättre igen med fyllning av gas, eller är det mer troligt något annat ger detta fenomen?

Igendammad förångare och kondensor, om den är i "dammig" miljö, kan också bidra på sikt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Förlorad effekt
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2024, 23:29:43 »
Och för den delen även att det är igendammat pÃ¥ andra ställen i inomhusdelen, vilket kan fÃ¥ en eller annan tempgivare att mäta fel med pÃ¥följd att styrsystemet tror att innetempen är mycket högre än den verkliga och vp inte behöver köra för fullt.  Vissa luftvärmepumpar är, av den anledningen, extremt känsliga för igensatta filter i innedelen.

Ett annat vanligt fel är tempgivare som har Ã¥ldrats och börjat mäta fel av den anledningen. Eller som helt enkelt är klantigt monterade och har ramlat loss med tiden. I synnerhet gäller detta givare som sitter i utedelen och utsätts för fukt, stora temperaturvariationer mm.  Vissa lÃ¥gprisvärmepumpar har haft problem med glapp i kontaktdon till givare eller att de har vibrationsskyddats med smältlim som med tiden kryper in mot kontaktytorna och ställer till bekymmer.

Ytterligare ett vanligt fel är dÃ¥lig fart pÃ¥ fläkten i antingen ute- eller innedel. PÃ¥ äldre vp med asynkronmotor med startkondensator kan det röra sig om att startkondensatorn har Ã¥ldrats och förlorat kapacitans. Ibland har det hänt att fläkthjulet har börjat slira pÃ¥ axeln sÃ¥ att även om motorn gÃ¥r för fullt, fÃ¥r fläkten ett mycket lägre varvtal.  PÃ¥ en del vp där utedelens fläktmotor ställs om mellan tvÃ¥ olika varvtal beroende pÃ¥ utetemp, kan fel i utetempmätningen göra att den gÃ¥r med lÃ¥gt varvtal även dÃ¥ det är sÃ¥ kallt att den borde gÃ¥ för fullt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Förlorad effekt
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2024, 07:03:35 »
Nja alltså jag kan i princip svära på att det är rent och att det inte är tempgivare eller fläktar, har rengjort noga, Det är ju varmare inne när det är varmare ute och trots det ger den betydligt varmare luft i utblåset då.

Naturligt att den kan leverera mer värme vid varmare utetemp, men just att den får kämpa för att få någon högre värme på utblåsluften när det är kallare ute får mig att tro att den har tappat gas, inget annat känns logiskt.

Min fråga är egentigen, hur reagerar en pump som har för lite gas? Ger det just detta symptom? Eller hur reagerar den, tycker som sagt att den tappat effekt i kallare väder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Förlorad effekt
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2024, 07:49:47 »
Ett annat typiskt symptom på gasbrist är att när vädret är sådant att förångaren i utedelen frostar på, blir den inte jämnt påfrostad utan "randig". Det brukar bli två eller tre frostfria band över den. Men observera att det kan vara fullt normalt att en värmepump ibland frostar på ojämnt, har man dock aldrig sett den jämnt påfrostad en enda gång under en hel vinter kan man börja fundera på gasbrist.

Vissa värmepumpar kan misslyckas med avfrostningar vid gasbrist.

Och ett tredje är att värmepumpen aldrig vill dra så hög effekt från elnätet som den ska kunna göra enligt typskylten. Det är helt normalt att effektförbrukningen minskar i kyla, men om det är några plusgrader ute och man ser till att den ska köra kompressorn för fullt (t ex om man har kylt ut huset till +15 celcius innetemp och ställer upp börvärdet till 25), bör den komma upp i förbrukning enligt typskylten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Förlorad effekt
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2024, 09:55:36 »
Är det horisontella linjer du tänker som skulle kunna vara frostfria? Nu har jag inte tittat i vinter, men tidigare har den blivit jämt frostad så det ska jag försöka kolla.

Har märkt att den har svårare att hålla huset varmt och märker att det blåser betydligt varmare nu när utetemp oftast ligger kring nollan, men som sagt kändes det som att pumpen "återhämtade" sig om man eldade en dag, då kunde den hålla högre temp inne några dagar igen, utan att elda då det var sjunkande innomhustemperatur innan stödeldningen. Går i tankarna att byta ut pumpen, men en gasfyllning skulle väl vara OK om man skulle få upp funktionen igen några år. Gäller ju förstås att det dels inte kostar så mycket dels ger bättre värme från pumpen, annars är det bättre att lägga pengarna på en ny pump direkt. Kommer man undan med 2000 kr för en fyllning?

Ska se om jag kan vädra och kyla ner huset samt mäta elförbrukningen och köra pumpen järnet, för att se hur mycket den drar nu när det börjar närma sig plusgrader.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förlorad effekt
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2024, 10:02:44 »
Man fyller inte bara på en pump med köldmedia. Först ska den läcksökas och det kanske görs med kvävgas. Om det går bra väger man upp helt ny köldmedia och fyller pumpen igen från tom pump. Tror absolut inte du kommer under 4000 kr. Många köldmedier har blivit dyra efter EU-beslut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Förlorad effekt
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2024, 10:37:38 »
Jag förstår att det är rätt metod.

Men om jag själv tar på mig att det är OK att det finns en minimal läcka och endast är intresserad av en fyllning med samma gas (410), borde det bli billigare, eller ingen som går med på det? Måste köpa gasen och fylla själv?

Om det blir mycket norr om 2000 kr lägger jag hellre pengarna på ett pumpbyte som det känns nu iaf.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förlorad effekt
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2024, 11:05:30 »
Kylteknikern är skyldig att läcksöka oavsett vad du tycker och tänker. Man måste ha licens för att köpa sådan köldmedia och i så fall måste du försöka smuggla in det från Asien eller liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Förlorad effekt
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2024, 12:34:15 »
Vem skulle de vara skyldiga emot menar du? Vad är motparten förutom mig som kund?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förlorad effekt
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2024, 12:48:20 »
Kylteknikern är skyldig att läcksöka oavsett vad du tycker och tänker. Man måste ha licens för att köpa sådan köldmedia och i så fall måste du försöka smuggla in det från Asien eller liknande.
varför skulle hen vara skyldigt att läcksöka, finns ingen ag om att söka en läcka. Att söka är väl för att om det ska fyllas på, annars ingen ide med att söka. Kunden bestämmer om det ska sökas och utifrån vad som visas på manometerstället.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Förlorad effekt
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2024, 12:56:37 »
Nej, inga läckande system får fyllas på, det finns med i F-gaslagen. Fattas det gås så finns en läcka. Är den propan eller något, då kan kunden bestämma.
Har du varit uppkopplad för mätning så ska du läckagesöka där du varit inkopplad efteråt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Förlorad effekt
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2024, 13:15:47 »
Låter öppet för tolkning, om jag som kund säger att "det läcker inte", det har varit problem sedan start, du behöver endast fylla, inte söka läcka.

Vad står i förordningen egentligen? Får det inte fyllas på eller får det inte fyllas på vid läcka?

Ingen behöver ju påstå att det läcker...i bil har jag fått fyllt till AC, inga övriga frågor eller felsökning, borde väl gå under samma förordning, eller?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förlorad effekt
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2024, 09:40:28 »
Låter öppet för tolkning, om jag som kund säger att "det läcker inte", det har varit problem sedan start, du behöver endast fylla, inte söka läcka.

Vad står i förordningen egentligen? Får det inte fyllas på eller får det inte fyllas på vid läcka?

Ingen behöver ju påstå att det läcker...i bil har jag fått fyllt till AC, inga övriga frågor eller felsökning, borde väl gå under samma förordning, eller?
kyltekniker bedömer vad som skall/behöver göras alltid.
kunden/användaren har bara ett beslut i sin hand: reparera eller inte.
självklart finns det olika oseriösa aktörer även på denna marknaden som mer eller mindre sätter i system i att bryta mot F-gasförordningen.
Är det någon som har synpunkter på EU och F-gasförordningen så påverka folkopinionen politiker och jobba för SWEXIT

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Förlorad effekt
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2024, 18:17:44 »
Rimligen är det väl tillgången på jobb som styr intresset att hitta lösningar, som i de flesta fall. Är båda sidor nöjda så lär det bli av. I mitt fall skulle man ju kräva en förklaring varför det inte skulle vara möjligt snarare än acceptera ett ultimatum av en företagare.

Är motiveringen att dom kan förlora jobbet, visst köper det och väljer en som kan ordna det jag vill.
Finns ingen motivering och tonen är dryg, lycka till att bedriva en firma.
Bedriver man service lär man lära sig vad det innebär.

Dumdryga påståenden utan att visa texten man påstår = fake-news i min värld, eller kod för att man har förryckte jobb, då är det lika bra man säger det istället så kanske en senare kontakt är möjlig.

Att hävda, jag bestämmer, inte du = Dra åt...och man gör sitt bästa för att sprida informationen vidare att det är en firma som ska undvikas till varje pris, tills den är förgjord.

Lika som att enskild anställd i en annars seriös och kundorienterad firma ska bort. Smidigt bemötande är A och O i en fungerande marknad. Givetvis ska även kunden sköta sig, betala och vara resonlig. Att kunden blir nöjd är knappast oseriöst, kanske kan de förordningen bättre, de kanske har läst den? Ibland är det till allas gagn att vara logisk, finns ingen läcka, varför nämna det? Problem solved! Gas fylld, jobbet utfört och om 15 år har den fylla mängden läckt ut igen, eller om 5 år, fortfarande helt OK. Vilket system kommer aldrig att få en läcka? Lika krogigt tänkt...

Detta är riktat till alla och ingen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!