Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LLVP till kylning  (läst 805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LLVP till kylning
« skrivet: 13 februari 2024, 16:12:49 »
Hej,
Jag har enplanshus med källare (100+100kvm) som idag värms med en luft/vatten värmepump.

Jag funderar dock på att komplettera med en luft/luft värmepump på markplan för att få behaglig temperatur på sommaren.

Jag har också lite funderingar på att sätta in LLVP i källaren för att få lite bättre klimat även där. Här är radiatorerna något underdimensionerade så kanske kommer pumpen att behöva arbeta lite under vinterhalvåret.

Min fråga är om någon har förslag på modell som man kan få till ett rimligt pris? Jag har kollat runt lite och ser att Elgiganten säljer ut pumpar från Samsung... Samsungs pumpar verkar få en del negativ kritik, men givet att det inte är min primära värmekälla tänker jag att det kanske kan fungera ändå.

Modellerna jag tänker på är:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhusklimat-uppvarmning/uppvarmning/varmepump/samsung-nordic-extreme-09-varmepump-ar09bxfydwkee/522095?service=HEATPUMPINSB

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhusklimat-uppvarmning/uppvarmning/varmepump/samsung-nordic-extreme-12-varmepump-ar12bxfydwkee/522098?service=HEATPUMPINSB

Är det någon som har lite input hade jag varit tacksam!


 

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP till kylning
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2024, 16:27:05 »
Vad blir priset inkl installation så det finns något att jämföra med och är det inkl elmatning .

Om du tänkt dig att även använda dom som värmepump och läst dig till negativ kritik så är det lite märkligt att ens fundera på dom om det nu inte är ett sjukt lågt pris inkl installation för att som du skriver kanske kan fungera.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP till kylning
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2024, 16:42:00 »
Vad blir priset inkl installation så det finns något att jämföra med och är det inkl elmatning .

Om du tänkt dig att även använda dom som värmepump och läst dig till negativ kritik så är det lite märkligt att ens fundera på dom om det nu inte är ett sjukt lågt pris inkl installation för att som du skriver kanske kan fungera.

Nja... Har faktiskt inte kommit så långt att jag har ett konkret erbjudande, men jag tänker mig att installationen kommer att kosta ungefär lika mycket oavsett pump (eller finns det någon anledning att det ska skilja signifikant)?

Köper jag inte en billig så kör jag nog på en Hero 35 som kostar ca 10 000 mer. Men det är svårt för mig att värdera om prisskillnaden är rimlig då jag inte har någon erfarenhet av någon av pumparna. Det finns väl inga "korrekta" svar utan jag är mest ute efter input.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP till kylning
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2024, 16:54:13 »
Du får nog ta fram priset inkl installation på dom båda så man ser prisskillnaden.
Själva installationen kan kosta olika mycket beroende på vart du handlar och Elgiganten säljer väl inte Mitsubishi Electric .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LLVP till kylning
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2024, 02:53:16 »
köp ej samsung av elgiganten...... det gjorde jag....

...trasig efter 2 år och samsung skyller på inselo...som ej vill felsöka
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP till kylning
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2024, 11:18:00 »
köp ej samsung av elgiganten...... det gjorde jag....

...trasig efter 2 år och samsung skyller på inselo...som ej vill felsöka

Tack, var denna typ av info jag var ute efter.

Utloggad MartinSy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP till kylning
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2024, 13:47:44 »
Jag är också ute efter kylning på på våning 1. Har 110 + 110 m2 (Vån 1 + Källare).

Hur ska man placera L/L för bästa kylning? Kommer kyla räcka för att kyla sovrummen? Se bifogad planlösning där jag markerat två möjliga placeringar.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LLVP till kylning
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2024, 14:00:32 »
Om det finns utrymme i trappan skulle jag sätta den där. Man får dock tänka på att den går att nå vid service etc. Kylan sprider sig ganska sakta till sovrummen så det kan behövas ett par timmar från det att man startar aggregatet tills det hunnit kyla även i sovrummen om det är riktigt varma sommardagar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MartinSy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP till kylning
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2024, 15:01:30 »
Men hur väl sprider sig kylan runt hörnet och in i sovrummen om man sätter den i trappan?
Spontant hade jag gissat att kortsidan på huset var bättre för då skulle innedelen kunna blåsa rakt fram...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LLVP till kylning
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2024, 16:18:50 »
Det är samma som med värme att det blir ett par grader varmare där innerdelen sitter och på motsvarande sätt måste det vara ett par grader svalare där innerdelen sitter än i sovrummen när man kör kyla. Att blåsa från ena kortsidan av huset till den andra blir lite för långt och man riskerar känna kalldrag i vardagsrummet om man sitter där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!