Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemp Atec  (läst 1597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattentemp Atec
« skrivet: 22 mars 2020, 19:56:22 »
Hej. Har precis kopplat in en vvb till min Atec 11kw. Beredaren är vattenmantlad 200+70 liter. Vid varmvattendrift är skillnaden mellan framledningstemp och returtemp 13 grader, istället för normala 7-10 grader (mitt system brukar ligga på 7 gr diff vid värmedrift). Varmvattnet blir 50 grader, sedan slår pumpen över till värmedrift. Jag borde komma upp i ca 55 grader varmvatten, enligt manualen? Några tankar eller erfarenheter?

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2020, 08:42:55 »
Svarar mej själv... Det behövs nog varvtalsstyrning på cirkulationspumpen, så att den anpassar flödet vid värme- resp. varmvattendrift?

Är det någon som vet vilken styrning en Atec reglercentral använder? Är det PWM-styrning enligt DIN IEC 60469-1, eller finns det många olika metoder för varvtalsstyrning?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2020, 10:32:12 »
Enligt manualen går det inte att höja VV-tempen, den är beroende på kompressorns möjlighet att arbeta upp till en viss nivå på gastempen, så att försöka få upp någon temp med att varvtalsreglera blir nog bara överhettning av av gasen och högtrycksgivaren löser och stänger av kompressorn, har inte läst allt, men det finns en parameter som kan ställas för VV , legionellakörning som görs med EL-patronen. Kanske det går att höja den tempen och värma lite extra oftare. Men då är man ute lite på hal is för att hålla ner förbrukningen på EL som är meningen med en VP

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2020, 11:21:18 »
 tummenupp tack 25fOCUS! Ja, men köpte ju pumpen av en anledning - spara pengar!
Ja, jag har sett att den kör upp till ett max  max arbetstryck pÃ¥ pressostaten. Dock är tempskillnaden pÃ¥ 13 grader inte optimal, därav tanken pÃ¥ varvtalsstyrning.

Ska kolla idag vad som händer om jag manuellt drar upp flödet på cirkpumpen vid vvb-körning...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2020, 13:40:10 »
Ja kanske det går med att öka farten på pumpen, det blir då ev. en mer avkylning av gasen och större fart/virvel på VV så det varmare kommer ner djupare i tanken, men det finns en grop att falla i då returen kommer att öka den med och med det så ökar nog hetgasen med.
En fråga är det för tunt med temp på VV och vid dusch/bad så räcker det inte i mängd

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2020, 14:03:08 »
Ja, enligt Säker Vatten bör temp i vvb uppgå till 60 grader och i alla fall inte understiga 50 grader. Så önskemålet är att få upp vattnet i 55 grader under varmaste delen av dygnet (eftermiddagen) och sedan klara sej på det i 22 timmar.

Kör nu med 20 W effekt på cirkpumpen (istället för 5 W) och ligger på 10 grader i tempdiff.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2020, 14:25:47 »
Men det är nog samma pump för VV och elementvatten, bara en ventil som slår om. Då kan det bli lite mer att ställa in på VP. Prova så nu och invänta vad det blir.

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2020, 15:44:03 »
20 W på cirkpumpen gav 10 graders tempskillnad, så det var en förbättring. Likväl slog varmvattenfunktionen ifrån vid 50 grader... Kanske får vara gott nog...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2020, 18:58:56 »
har du plats kan du sätta en VV Befter VP, blir då massor med VV

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2020, 22:14:06 »
Nog har jag tänkt tanken!  :)
Det får nog bli byte av cirkpump vad det lider, till en något kralligare med varvtalsstyrning...
https://www.thermia.se/varmepump-kunskap/hur-fungerar-en-varmepump/varmepump-teknik/optimum/

B

  • Gäst
B
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2020, 05:16:16 »
Har du möjlighet att ta några bilder på rördragningen till
Vvb och vilken Vvb har du monterat.
7 g delta på 11 kw är 0.37 lps
13 g delta är 0,2 lps
Frågan är vad som nästan halverar flödet .
Mvh
B

Utloggad Per_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp Atec
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2020, 14:22:36 »
Alla gånger, här kommer bild! Jag tror inte på något flödesmotstånd, det är samma dimensioner som värmesystemet, korta rördragningar och inga konstigheter. VVB är en NIBE VPA 200/70.

Idag testade jag att manuellt shunta in lite kallare vatten från golvvärmessystemet i vp-kretsen. Vips fortsatte varmvattenproduktionen upp över 50 grader! Min gissning är ändå att en kraftigare cirkpump behövs för att hålla nere temperaturen i vp:n och fortsätta varmvattenproduktionen längre tid?

//P
« Senast ändrad: 24 mars 2020, 16:04:14 av Per_Setterberg »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!