Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av rumstermostat till LVVP?  (läst 10683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Placering av rumstermostat till LVVP?
« skrivet: 29 januari 2014, 11:51:24 »
Kommer att koppla in en rumstermostat till min LVVP i syfte att få lite bättre kontroll över inomhustemperaturen när solen ligger på och värmer delar av huset.
Har balanserat alla radiatorer så jag nu har ung. samma temperatur 22±0.5°C i samtliga rum, men när vårsolen börjar ge lite värmebidrag så vet jag av erfarenhet att Sovrum 1,
Kontor 1, Allrum och delvis även Vardagsrummet blir ganska så varma medan resterande delar av huset håller normal temperatur, eller t.o.m. kan det bli något kallare (genomsnittlig returtemp till VP ökar pga soluppvärmningen?)

Jag har en kompletterande LLVP i vardagsrummet som vintertid stoppar in lite extra värme, den kommer troligen inte behöva bidra med värme när solen hjälper till. Jag kan då välja att köra den med lågt börvärde (t.ex. 19-20°C), ha den avstängd, eller i fläktläge för att bara vispa runt luften.

Jag har också elvärmegolv i nedre Hallen och Dusch/WC, båda dessa står på ca 22°C börvärde.

Så min fråga är hur ni tycker att jag lämpligen placerar en rumstermostat med dessa förutsättningar? Hur ska man resonera här? Sätter jag termostaten i ett rum med mycket soluppvärmning och ställer den på t.ex. 23 grader, då kommer ju LVVP:en slå av över denna temp och de delar som inte har solinstrålning kommer att tappa värme, eller hur? Sätta in radiatortermostater i de rum som blir för varma är inget alternativ utan jag måste hitta en kompromiss som gör att jag inte får iskallt i en del rum och samtidigt "lagom" varmt i de solbelysta rummen.

Ett alternativ jag funderar på är om jag ändå skulle sätta termostaten i t.ex. Allrummet som då får mycket sol och samtidigt låta LLVP:en jobba med värmen. Värmespridningen från denna är mycket god, med LVVP:en helt avstängd så är ändå temperaturen på entrévåningen acceptabel (förutsatt öppna dörrar). Den kan bli lite kyligt i Kontor 2/Sovrum 2, men annars är det ok.

Entrévåningen:


Övervåningen:
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2014, 15:33:31 »
Finns det ingen innegivare till VP'n som 'bromsar' den när det blir varmare inne istället för att slå av den helt vid en viss temperatur?
En sån på en bra plats kombinerat med radiatortermostater på radiatorerna i de tre rummen där det blir varmt borde funka.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2014, 16:27:44 »
Nej, det finns ingen inomhusgivare inkopplad idag. Det finns ingen möjlighet att koppla in någon sådan ren temp-givare, det finns endast en ingång för extern on/off-givare. Bästa alternativet då blir en termostat med denna funktion. Det denna on/off-ingång gör är att antingen stänga av VP:en helt (off) eller låta den jobba efter inställd temp-kurva (on). Så det är liksom inte fullt pådrag vid On.

Och nej, det var som jag skrev inget alternativ att sätta termostater på radiatorerna. Mina gamla slottsventiler kommer sitta kvar så länge de fungerar.

Så frågan kvarstår, med mina förutsättningar och randvillkor, hur borde jag placera rumstermostaten för att få en bra kompromiss som åtminstone gör situationen något bättre? Kommer troligen skaffa en trådlös variant så jag kan ju testa mig fram, men någon borde väl ha funderat på detta tidigare och dragit nån slutsats?
« Senast ändrad: 29 januari 2014, 16:33:05 av hahalj »
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2014, 20:14:30 »
Med de beskrivna förutsättningarna kommer du inte få jämn värme.
Du har idag ett balanserat system för normalfallet då ingen sol ger obalanserad avkylning/uppvärmning.
Om du vill hålla ner temperaturen på de solbelysta rummen, utan att ändra balansen mellan radiatorerna (radiatortermostater) så får du kyla med LLVP:en. Enda andra alternativet är ju att du lyckas flytta den för varma luften till de svalare rummen (som ju redan är lagom varma enligt ute-kurvan). Lyckas du få jämn fördelning av det extra soltillskottet blir ju resultatet att det blir lite varmare än önskat i alla rum.

På grund av det extra tillskottet av värme måste ju den egentillförda värmen från värmesystemen sänkas, men utan vettig styrning (on/off) blir det svårt.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2014, 22:22:24 »
Jag kanske uttryckte mig lite fel inser jag när jag läser mitt första inlägg, jämn värme räknar jag inte med att få, det inser jag. Det är heller inget självändamål att hålla nere temperaturen i de solbelysta rummen som blir pga instrålningen. Det jag vill, om det är möjligt, är att få min LVVP att sluta trycka ut mer värme i huset när det inte behövs under de timmar solen skiner starkast under dessa dagar. Som det är nu så värmer LVVP:en de redan solvarma rummen så pass att man måste vädra ut värmen med jämna mellanrum om man vistas där. Rent energislöseri alltså.

På grund av det extra tillskottet av värme måste ju den egentillförda värmen från värmesystemen sänkas, men utan vettig styrning (on/off) blir det svårt.
Ja det är ju exakt det jag vill åstadkomma med en termostatstyrd on/off reglering. Hur menar du att den lösningen inte är "vettig"? Det är den enda möjliga lösningen med min LVVP.

Alltså, jag vet inte om jag är otydlig, men min fråga handlar om var det kan tänkas vara lämpligt att sätta en sådan termostat med on/off-funktion? Eller var det är direkt olämpligt? Jag kan väl inte vara först med att fundera på en sådan sak?

Men ok, vi provar så här då, om jag placerar termostaten i hallen på övervåningen, på väggen mot Sovrum 3, då påverkas den inte av direkt solstrålning, den sitter centralt i huset och den kommer i normalfallet ha samma temperatur som övriga rum, ca 22°. Jag ställer in den på 23°, dvs om denna gräns +hysteres överstigs så slår LVVP:n av värmen. Så kommer en solig dag, temperaturen stiger snabbt i rummen på solsidan till kanske 26-27°, en del av den värmen kommer att leta sig ut till hallen och termostaten aktiveras och LVVP:n slår ifrån. Framledningstemperaturen på radiatorerna kommer efter en stund att sjunka och rummen på norrsidan i huset kommer att successivt bli kallare. Men om jag då har ställt LLVP:en på 21°C, då kommer den snart att dra igång värmen. Och eftersom halva huset då värms av solinstrålningen behövs inte mycket effekt för att hålla temperaturen på norrsidan vid runt 21°C. När sedan solstrålningen minskar framåt eftermiddan så sjunker temperaturen i hallen på övervåningen och termostaten avaktiveras när den kommer under 23°-hysteres. Då drar LVVP:n igång värmen igen och temperaturen regleras till 22°C i hela huset. Och då kommer också LLVP:en inte längre att behöva fylla på nån värme.

Tänker jag helt galet eller?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 18:49:29 »
Det jag menade med on/off reglering är att det är en ganska grov reglering, lite som att tälja tändstickor med klyvyxa. Det riskerar att bli ganska så stora svängningar från önskad rumstemp.

Ett förslag är att en solig dag köra en manuell test. Häng en termometer i hallen på övervåningen, och när den visar 23 grader slår du av LVVP:en följ sedan utvecklingen och när temperaturen sjunker under 21 grader slår du till LVVP:en igen. De flesta termostater har en kopplingsdifferens på några grader, därav 23 resp 21 grader. Känns det bra så är det bara att skruva upp termostaten.

Du kan också laborera med utegivaren. Placeras den så att den vetter något mer åt väster och alltså får lite eftermiddagssol så bromsar den pådraget på den soliga eftermiddagen. Nej, den bör nog inte sitta i fullt solsken, men det skulle gå att balansera det någorlunda med lite experimenterande. Ett annat mer krävande DIY-projekt är att ersätta utegivaren med en egenbyggd av exempelvis arduino som med hjälp av fler variabler, solstrålning från egen sensor eller via någon väderstation, kan beräkna ett lämpligt motstånd att presentera för styrningen av LVVP:en.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 22:42:55 »
Jag förstår hur du menar, det kan vara en god idé att testa som du säger. Jag avvaktar lite vårsoliga dagar så får vi se.
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2014, 12:48:34 »
Det jag menade med on/off reglering är att det är en ganska grov reglering, lite som att tälja tändstickor med klyvyxa. Det riskerar att bli ganska så stora svängningar från önskad rumstemp.
Funderade lite på detta, jag antar att min VP inte är den enda som har en sådan enkel on/off termostatregleringsfunktion. Det står ingenstans i min dokumentation om i vilka situationer man har nytta av att installera denna, det står i Installationsmanualen hur man gör, men inte varför eller vad man vill uppnå med det.

Så jag undrar helt enkelt, i vilka situationer har man en direkt nytta av en on/off reglering? Det måste ju finnas nån tanke bakom, varför har VP:n annars den möjligheten?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2014, 13:02:14 »

Så jag undrar helt enkelt, i vilka situationer har man en direkt nytta av en on/off reglering? Det måste ju finnas nån tanke bakom, varför har VP:n annars den möjligheten?

Om du kör VP mot en tank där du vill ha en fast temperatur, tex. en VV-beredare eller en Acktank med shunt(sk. fast kondensering).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2014, 13:14:12 »
Du kanske t.o.m kan koppla två termostater parallellt, sätta en uppe och en nere?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2014, 13:39:17 »
du kan sätta termostater på radiatorerna i de rum som du vet tenderar att få en övertemp.

och hoppa över on/off-reglering via central termostat till lvvp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2014, 13:40:23 »
Citera
Om du kör VP mot en tank där du vill ha en fast temperatur, tex. en VV-beredare eller en Acktank med shunt(sk. fast kondensering).
Ok, det kan ju vara lämpligt då.

Citera
Du kanske t.o.m kan koppla två termostater parallellt, sätta en uppe och en nere?
Jo, men jag inser inte vad det skulle lösa? Antingen slår den övre eller den undre av VP:n, och båda måste vara inaktiverade för att VP:n ska gå igång igen. Om båda står på samma temp, så blir det varmt snabbare på övervåningen, den övre termostaten slår av VP:n, den undre vill fortfarande ha den på, men inget händer förrän temperaturen på övervåningen sjunkit under termostatgränsen. Vad har jag vunnit på det?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2014, 13:45:46 »
du kan sätta termostater på radiatorerna i de rum som du vet tenderar att få en övertemp.

och hoppa över on/off-reglering via central termostat till lvvp.
Jag är medveten om den lösningen, men vill inte i nuläget byta ut mina slottsvred. Det är som sagt inte övertempen pga solinstrålningen i sig som är problemet, snarare att jag skulle vilja låta bli att fylla på mer värme via VP:n.

Äh, jag vet inte, det kanske är enklast att dessa soliga vårdagar helt enkelt manuellt sänka temp-kurvan några grader på LVVP:n och låta LLVP:en fylla på med värme om det behövs. Jag kanske krånglar till det i onödan.

Eller som Ugge skrev tidigare, testa att flytta ute-tempgivaren så den får lite mer värme på sig om solen är framme.
« Senast ändrad: 31 januari 2014, 13:49:07 av hahalj »
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2014, 15:01:45 »
Du kan också laborera med utegivaren. Placeras den så att den vetter något mer åt väster och alltså får lite eftermiddagssol så bromsar den pådraget på den soliga eftermiddagen. Nej, den bör nog inte sitta i fullt solsken, men det skulle gå att balansera det någorlunda med lite experimenterande. Ett annat mer krävande DIY-projekt är att ersätta utegivaren med en egenbyggd av exempelvis arduino som med hjälp av fler variabler, solstrålning från egen sensor eller via någon väderstation, kan beräkna ett lämpligt motstånd att presentera för styrningen av LVVP:en.

Vilket typ av utomhusgivare är det på en Daikin Altherma, nån som vet? Är det nån standard typ PT100, annars hur ser karaktäristiken ut?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av rumstermostat till LVVP?
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2014, 16:32:30 »
Ok, det kan ju vara lämpligt då.
Jo, men jag inser inte vad det skulle lösa? Antingen slår den övre eller den undre av VP:n, och båda måste vara inaktiverade för att VP:n ska gå igång igen. Om båda står på samma temp, så blir det varmt snabbare på övervåningen, den övre termostaten slår av VP:n, den undre vill fortfarande ha den på, men inget händer förrän temperaturen på övervåningen sjunkit under termostatgränsen. Vad har jag vunnit på det?

Det du vinner är ju att du aldrig får onödigt varmt någonstans, däremot kan du få för kallt, men om ekonomin är det viktiga så spar du ju mer på dubbla termostater.
Eller oavsett, när du skall sova hjälper det ju inte dig att du har lagom varmt nere, och tvärt om, när du skall laga mat hjälper det ju inte dig att du har lagom varmt uppe, men för varmt nere.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!