Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 386014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1410 skrivet: 26 oktober 2019, 08:43:43 »
Det var så jag tänkte att den förhoppningsvis går optimalt i dag får man problem i nått ändläge får man helt enkelt begränsa där sen tror jag egentligen inte deltat är så viktigt för vp verkar gå att köra lite vad som helst inom rimliga gränser.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1411 skrivet: 27 oktober 2019, 18:30:11 »
Jag har den senaste uppdateringen och jag kör med Nibes grundinställningar. Min VP gÃ¥r nu bättre än vad den nÃ¥gonsin gjort tidigare. Efter uppdateringen gick värmebärarpumpen pÃ¥ ett väldigt högt varvtal men sakta och säkert verkar den arbeta sig nerÃ¥t. Nu ligger den pÃ¥ 49 %. Vi fÃ¥r se vart den tar vägen.  :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad jchan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1412 skrivet: 28 oktober 2019, 13:29:59 »
Jag noterade idag att min CP (f1255)
som stått i auto gick konstant på 1% och att
det var väldigt dåligt drag i elementen.

Uppdaterade till senaste firmware i somras.

Vet förstås inte hur NIBE avsett att den nya FW ska fungera och reglera CP kompressor osv men jag återställde till föregående efter att på inget sätt kunna påverka pumpen bort från 1% i autoläget. Manuellt kunde jag förstås ställa önskad fart.

Ska det vara på detta viset?

Pumpnisse 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1413 skrivet: 09 december 2019, 17:32:14 »
Är det mycke styrproblem med dessa pumpar? Tycker styrningen verkar knepig, varit idag på en som, när den ska göra vv, kör vb pump i 70% och larmar efter 2 min, hög konddensor in, trots att pump står i autoläge? När den sedan startar för att göra värme, så pinnar den direkt till 101-102 hz, och står länge där. Har man brutit strömmen och startar om maskin, så går den säkert närmare 10 min i 20hz, innan den börjar gasa, och då går det sakta upp 2hz i minuten typ.
Senaste fw installerat i torsdag 5/12

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1414 skrivet: 09 december 2019, 20:41:52 »
Är det mycke styrproblem med dessa pumpar? Tycker styrningen verkar knepig, varit idag på en som, när den ska göra vv, kör vb pump i 70% och larmar efter 2 min, hög konddensor in, trots att pump står i autoläge? När den sedan startar för att göra värme, så pinnar den direkt till 101-102 hz, och står länge där. Har man brutit strömmen och startar om maskin, så går den säkert närmare 10 min i 20hz, innan den börjar gasa, och då går det sakta upp 2hz i minuten typ.
Senaste fw installerat i torsdag 5/12
Jag kör med senaste uppdateringen 9172R2 och är toknöjd. Det finns verkligen inget att klaga på när det gäller styrningen. Cirkulationspumpen för värmen verkar ha någon form av autoadaptiv reglering och det tog en dryg vecka innan den började hitta rätt. Dock började den på 90% och letade sig sedan nedåt.
Det ska ta en stund innan den börjar reglera upp från 20 hz. GM ska ner mot -200 innan den börjar varva upp beroende på hur du har GM-start inställd.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1415 skrivet: 10 december 2019, 07:46:43 »
Är det mycke styrproblem med dessa pumpar? Tycker styrningen verkar knepig, varit idag på en som, när den ska göra vv, kör vb pump i 70% och larmar efter 2 min, hög konddensor in, trots att pump står i autoläge? När den sedan startar för att göra värme, så pinnar den direkt till 101-102 hz, och står länge där. Har man brutit strömmen och startar om maskin, så går den säkert närmare 10 min i 20hz, innan den börjar gasa, och då går det sakta upp 2hz i minuten typ.
Senaste fw installerat i torsdag 5/12
Om den hela tiden kör cp i 70% vid vv beredning måste nått vara fel eller så står cirkpumpen på 70
% och inte i auto vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1416 skrivet: 10 december 2019, 09:53:18 »
Jag har en delvis annan fråga.
Jag noterar att nya värmepumpen drar mer energi än min gamla, det har 2 förklaringar, dels har vi varmare inne nu, säkert ett par grader, men framförallt så är det mycket varmare i rum som tidigare var lite svalare än de stora rummen (med större radiatorer). Exempel på rum som nu är varmare i förhållande till de primära bostadsutrymmena är garage, förråd, lilla toaletten och bastu/duschrum i förrådet. Sammantaget står dessa rum för ganska många kvadrat, dessutom är garage/förråd sämre isolerade.
De har varit lite kallare förut, så det är ju så att säga en komforthöjning, men det späder ju ytterligare på energibehovet på ett sätt som gör att totalförbrukningen för värme verkar öka.

Under sommaren har poolvärmen kostat oss klart mindre än tidigare, så det är uppenbart att värmepumpen i sig är effektivare än vår gamla.

Det jag funderar över är vad som kan ha hänt när kalla rum plötsligt blir varmare, det enda som i realiteten förändrats i rördragningen är att vi nu har några få decimeter med rör som är 28 mm istället för 22 mm fram till första förgrening. Dessutom är det nog troligt att cirkpumpen ger ett högre flöde, men det kan jag inte säga utifrån vad jag noterar i form av strömningsljud, t.ex. i garage och förråd som jag tyckte var högre tidigare.

Men om vi lekar med tanken att det ÄR ett högre flöde, eller ett större tryckfall över strypningarna på radiatorkopplen?, så borde ju även rum som var "varma" tidigare bli varmare även nu?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall göra heller, om jag vill sänka hastigheten på varma sidans cirkpump. HAr redan ställt ned DUT till -15 grader för att den inte skall gasa upp så fort när det blir kallare ute...

I veckan skall jag göra en runda och strypa ned grundflödet på några radiatorer, och kanske sänka grundtemperaturen en halv grad eller nåt sånt, men jag har redan i vart fall ett par av radiatorerna som bör strypas som står på lägsta möjliga inställning, så jag tror inte att det kommer att ge så mycket, men den som lever får se.

Regleringen verkar i alla fall fungera bra.
Grafen visar elförukningen i kW över 1 vecka.
« Senast ändrad: 10 december 2019, 09:58:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1417 skrivet: 10 december 2019, 10:46:25 »
Om flödet ökat i radiatorer med lÃ¥gt flöde dvs högt delta kommer dom ju avge mera värme men ökar flödet i en radiator med lÃ¥gt delta kommer den i stort sett avge lika mycket värme som tidigare kan det vara sÃ¥ enkelt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1418 skrivet: 10 december 2019, 11:47:01 »
Ja, det kan väl kanske vara det, men det känns inte riktigt som att det där stämmer med instrypningarna.
Det blir att damma av IR-termometern och ta sig några svängar i huset de kommande veckorna, men jag har velat vänta på lite stabilt kallare väder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1419 skrivet: 10 december 2019, 13:15:56 »
Jag har inte senaste frisläppta mjukvaran utan en beta som jag fick för test innan man släppte senaste.
Min maskin som tidigare gick uselt rent regleringsmässigt går i det närmaste perfekt nu vad jag kan se.
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1420 skrivet: 10 december 2019, 19:53:39 »
Jag är fullständigt nöjd med regleringen med den senaste programvaruversionen 9172R2 som släpptes i april 2019. Med tidigare versioner var det stopp och stora svängningar i regleringen alltid efter varmvattenladdning. Nu går den hur lugnt som helst och stannar nästan aldrig så länge som utetempen hålls under ca +8.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1421 skrivet: 10 december 2019, 22:33:49 »
Om den hela tiden kör cp i 70% vid vv beredning måste nått vara fel eller så står cirkpumpen på 70
% och inte i auto vid vv beredning.
Den står i autoläge, men pumpen är så trög på reglera hastighet att hög kond in hinner komma, innan den sänker fart för att lämna av värme mot vv beredare. I min egen 1245 går den mer eller mindre in på 1% när den ska göra vv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1422 skrivet: 10 december 2019, 22:46:23 »
Låter skumt och framförallt eftersom 70% hastighet är fabriks inställningen när den går i manuell hastighet vad händer om man ändrar till 40%
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1423 skrivet: 11 december 2019, 05:03:25 »
har inte testat ännu, men det finns nog flera skäl, huset r gammalt och dragit, det har tidigare eldats med ved och olja, och elementen är små, och ett enrörssystem. Framledning vid 15 minus ligger på 59 grader, och då har jag justerat ner den, för "någon" hade satt den till över 60 grader på egen kurva.
Tycker det finns för mÃ¥nga idiotfirmor som installerar  pumpar, som inte fattar ett skit, och som lovar kunder, denna maskin pÃ¥ 16kw kan värma ett hus utan elspets, det är hur mycket som helst att köra med, sen ska man stÃ¥ och förklara Ã¥t kunden som reparatör, att installationen som är gjord, är egentligen lurendrejeri.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1424 skrivet: 04 januari 2020, 00:58:47 »
Är det någon som vet värmeeffekten på F1255-6 vid större framledningstemperaturer än 35 °C och full effekt?

Manualen anger vid 35 °C framledning, 0 °C köldbärare lite över 6 kW värmeeffekt vid 75% kompressorhastighet (nominell 90 Hz) och ca 7,7 kW vid 100% kompressorhastighet (upplåst 120 Hz). Detta ungefärligt enligt en graf.

Hur vet man värmeeffekten vid t.ex. 45, 55 eller 60 °C framledning (fortfarande 0 °C köldbärare) och 75% eller 100% kompressorhastighet?

Manualen anger också exakta siffror 3,15 kW värmeeffekt vid 0/35 °C, 50 Hz och 2,87 kW vid 0/45 °C, 50 Hz (enligt EN 14511 standard). Där ser man en viss skillnad (ca 9%) i värmeeffekt mellan 35 °C och 45 °C framledning. Det är konstigt att man anger dessa värden (B0W35 och B0W45 enligt EN 14511) endast vid 50 Hz, men kanske för att följa standarden. Antagligen eftersom andra kompressorer som inte är frekvensstyrda anges vid 50 Hz. Jämför man med grafen i manualen (50 Hz är ca 38 % kompressorhastighet), så verkar det stämma något ditåt.

Ritade in 50 Hz kurvan i grafen från manualen (men det verkar inte stämma exakt...):



Man vill veta effekten vid högre temperaturer då man dimensionerar radiatorsystem. Uppgifterna i manualen räcker för ett golvvärmesystem på 35 °C, men om man har radiatorer så är det svårare att uppskatta värmeeffekten. Och om man behöver mer effekt än 6 kW och låser upp kompressorn, så kanske man inte vill köra med full effekt i onödan, om det räcker med en lägre hastighet.

T.ex. i mitt system behövs enligt beräkning 6,7 kW effekt vid DUT (inräknat både värme och genomsnittlig varmvattenförbrukning). Eftersom huset också har radiatorer, måste pumpen tillverka ca 55-gradigt vatten vid kallaste väderlek (detta har jag loggar på; dessutom klarar den bevisligen av det). Då hålet är snålt borrat, vill man helst inte köra kompressorn med 100% hastighet i onödan (den kanske slits mer också).

Det går förstås att prova köra på lägre effekt ända tills man märker att gradminuterna börjar sjunka (och eltillsatsen slår på), men det är ju inte varje dag temperaturen går ner till DUT. Dels påverkar det också hur mycket varmvatten det råkar behövas just då.
« Senast ändrad: 04 januari 2020, 13:25:42 av hevanaa »
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!