Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl  (läst 1470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« skrivet: 14 mars 2021, 11:21:28 »
Hej,

Upptäckte att vid varmvattenspets (45C till 65C) så ökade trycket i expansionskärlet så pass mycket att det blåste mycket ut genom säkerhetsventilen. Efter avslutad spets så sjunker trycket stort. har inte kört VV-spets under en tid så inte haft det problemet. Är det tecken på att det är för lite luft i kärlet (trycket blir då för känsligt till VV-temp)?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2021, 11:24:05 »
Vilken av säkerhetsventilerna läckte det ur?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2021, 12:34:57 »
Det är normalt om det kommer lite vatten ur säkerhetsventilen som sitter på inkommande vatten till VVB.
Det är inte bra om det kommer ut radiatorsystemets säkerhetsventil.
Men bara det att manometern vid expansionskärlet reagerar mycket är inte så bra, min gissning är att expansionskärlet är tomt på luft och ev trasigt?
Får du fylla på systemet ofta för att hålla trycket?
Det finns info på forumet och hur man kollar och återställer luften i expansionskärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2021, 15:36:10 »
Det är säkerhetsventilen vid manometern däruppe vid expansionskärlet som läckte.

VVB-säkerhetsventilen är med en slang direkt ner till golvbrunn, så jag vet inte om den också har öppnat. Ska lägga slangen på en hink nu så kommer jag veta när det händer nästa gång.

Trycket i kärlet pendlar lätt upp o ner med vattentemp i radiator/golvvärme. Om det har varit kallt ett tag och sedan blir det nÃ¥gra grader högre ute temp sÃ¥ sjunker trycket i kärlet (lätt blir 0,3-0,4 bar). Jag fick lägga pÃ¥ vatten till kärlet ibland (har ocksÃ¥ pumpat in luft nÃ¥gra ggr). 

Nya frågor: - Hur vet man om kärlet är trasigt? - Ska VV-temp påverka trycket i expansionskärlet? Eller är det tecken på fel i treväggsventilen mellan VVB-golvvärme?
 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2021, 15:44:00 »
Trevägsventilen har inget med detta att göra, så den kan du släppa.
När du kollar luft i expansionskärlet, beroende på konstruktion/montering så om du kan tappa ut vatten ut luftventilen, då är det kass, eftersom sidorna ska vara separerade med gummiblåsa som är tät.

Släpper du systemtryck, ställer förtryck och en vecka senare släpper systemtryck och istället bara kollar förtryck,avviker förtrycket mot vad du satte så är expansionskärlet kass.

Många värmesystem smittar värme från varmvatten till uppvärmning och vice versa. Den smittan påverkar vattnetsvolym på värmesystemssidan. Är expansionskärlet helt kass så har vattnet ingenstans att ta vägen vid temperaturförändring och trycket svajar tydligt eller går ut genom övertrycksventil.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2021, 22:50:59 »
Tack för svaret! Nu när jag kollat på VVB-toppventilen så verkar det som att den släpper ut vatten varje gång när det är varmvattendrift (42 C -> 46 C). Är detta normalt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2021, 08:28:02 »
Tack för svaret! Nu när jag kollat på VVB-toppventilen så verkar det som att den släpper ut vatten varje gång när det är varmvattendrift (42 C -> 46 C). Är detta normalt?

Jo detta är normalt.
Har du kollat upp expansionskärlet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2021, 21:33:28 »
Har bara pumpat in luft i kärlet. Nu har jag ungefär 0,8 bar i kärlet när värmesystemet är som kallast idag (23 C, värmedriften börjar). När värmedriften slutar (ca 29 C i systemet) så är trycket upp vid ca 1 bar. Sedan går VP direkt in i VV-driften och VV-temp stiger från 43 till 47 och då har trycket i kärlet stigit vidare till ca 1,2 bar. Så det "smittar", alltså varmare VVB-vatten gör även att vattnet i kärlet varmare och expanderar (därför misstänkte jag först om trevägsventilen kanske inte är tät).

Tror jag får vara nöjd om trycket i kärlet inte pendlar mer än mellan 0,8-1,2. Eller helst lite mindre, får se om jag kan lyckas med lite mer luftinpumpning vid lämpligt tillfälle. Att ställa om förtrycket/luftmängden känns ganska omständigt men på lite sikt kanske måste göras.

Min oro är vad nästa vv-spets kan göra pÃ¥ trycket i kärlet. Om 4 graders ökning pÃ¥ vv ökat trycket frÃ¥n 1 till 1,2, vad innebär 20 graders ökning vid vv-spets? Säkert kommer en hel del vatten släpps ut. Efter avslutad vv-spets (20 graders sänkning pÃ¥ VVB) kan det ju lätt bli för lÃ¥gt tryck i kärlet.   

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2021, 21:39:05 »
Hur hög är huset 1,2 bar är 12 meter och du klarar dig gott med mini 0,6 bar , stiger det över 1,5 bar öppnar säken och släpper ut lite som kompensation på övertryck, fullt normalt , inget att oroa sig för, så sov lungt.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2021, 23:17:03 »
VPn står i källan så fördelaren i övervåningen står nog 4-5 m högre.

I förrgår efter avslutad vv-spets (VVB kallnar från 65 C till 45 C eller rättare 42 C, innan VP startar) så såg jag att trycket i kärlet sjunkit så lågt som bara 0,3 bar. Pumpat in ju luft sen så nu har jag det runt 1 bar men jag undrar om inte det har redan hunnits samla en stor luftbubbel nu i fördelaren högst upp? Kan känna att alla slinga är ok varma utom den sista som kanske är kallare än normalt.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets och trycket i expansionskärl
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2021, 07:00:32 »
Pumpat in ju luft sen så nu har jag det runt 1 bar

För mycket luft i expansionskärlet gör också så att det slutar fungera som det ska, även om kärlet inte är trasigt i sig. Gör en riktig kontroll av förtrycket, passa till exempel på att mäta det om systemtrycket skulle sjunka riktigt lågt igen.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!