Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte  (läst 4480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Voxmon

  • Gäst
Hej,

Flyttade i somras in i ett 1 1/2 plans hus på 155 kvm som värms med flvp av typen fighter 310p. Jag vet att pumpen är 15 år och sjunger på sista versen.

Sista två månaderna har effektförbrukningen skjutit i höjden, även jämfört med vad tidigare ägare förbrukade i januari förra året. Då var dom två vuxna och två tonåringar medan vi är 2 vuxna, en treåring och en 3 månaders.

Igår följde jag effektförbrukningen över dagen och noterade att vi gör av med typ 3 kw i timmen, även när vi i princip inte har någonting igång förutom värmepumpen. Inatt när vi sov gjorde vi på 9 timmar av med 45 kw. Det är ju en 9 kw elpatron i, jag tycker den får jobba ovanligt ofta, även när vi varken använt särskilt mycket varmvatten eller när det är särskilt kallt.

Vi har också haft problem med säkringar som skjuter då och då.

Jag börjar misstänka att pumpen kan ha gjort sitt, eller kan det vara någon inställning jag felinställd? Vi har typ 21 grader varmt inne. Är inte förbrukningen oerhört hög?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Hej! En stor del av årets elförbrukning sker under vintermånaderna, särskilt med en liten värmepump märks det. Kan vara t.ex. 2500 kWh i januari och 500 kWh i juli. Kompressorns el-effekt på 310P är bara 550 W och den ger ca 1,7 kW värme, men under hela året sparar den runt 7000 kWh på el-fakturan. Det man ska kolla är att förångnings- och avluftstemperaturena på kanal 04 och 05 ligger mellan 0-10 grader när kompressorn gått minst några minuter. Då gör kompressorn sitt jobb. Att säkringar löser ut då och då behöver undersökas närmare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
För att veta vad som är rimligt behöver man veta när huset är byggt, var det ligger och vilken utetemperatur det var i natt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2019, 09:14:48 »
För att veta vad som är rimligt behöver man veta när huset är byggt, var det ligger och vilken utetemperatur det var i natt.

Huset är byggt 1985, det ligger utanför Karlstad och det var typ nollan inatt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag tycker inte elförbrukningen är orimlig med tanke på utetemperatur och husets ålder och storlek.

Ett problem med att utvärdera om värmepumpen fungerar som den ska utifrån elförbrukningen är att värmepumpen har så låg kapacitet. Behöver huset 4 kW värme och värmepumpen fungerar som den ska blir elförbrukningen ca 2,8 kW om värmepumpen fungerar och 4 kW för enbart elpatrondrift om den inte fungerar. El till kyl, frys, elektronik i viloläge och ventilationsfläktar gör att det svårt att se hur värmepumpen fungerar utifrån elförbrukningen. Joshts rekommendation är säkrare.

Man brukar räkna med att en normalfamiljs varmvattenförbrukning drar 5000 kW vilket blir 0,57 kW i snitt. Värmepumpen kan ge 1,7 kW utan eltillskott. Det betyder att det blir inte så mycket mer än lite över en kW kvar för att värma huset. Det är rimligt att elpatronen är inkopplade en stor del av tiden.

Att säkringarna går kan ha att göra med att belastningen är snedfördelad över faserna, att den elpatron som först går in ligger på samma fas som matar vattenkokare eller annan storförbrukare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en modernare variant av 310 och här går det åt nu i dagarna, runt nollan,
ca 40 Kwh per dygn! Verkar som din kompressor inte fungerar

Se min profil
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
har elpatronens kontaktor fastnat i draget läge?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om kontaktor 10 fastnat i dragit läge skulle den teoretiskt dra runt 150 kWh/dygn men det kommer inte att hända eftersom temperaturbegränsaren går in och bryter strömmen till el-patronen vid ca 90 grader i tanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
I natt när vi sov gjorde vi på 9 timmar av med 45 kw.

Har funderat lite över förbrukningen. Om vi antar att kompressorn inte fungerar och att all förbrukad el värmer hus gÃ¥r det Ã¥t 5 kW när det är ungefär noll grader ute. Dimensionerande utetemperatur är ungefär -18. DÃ¥ bör huset dra ca 10 kW. Det betyder att huset behöver ca 25000 kWh värme per Ã¥r exklusive varmvatten. Det är för mycket för ett hus pÃ¥ 155 m2 byggt pÃ¥ 80-talet. Fungerar kompressorn blir det ännu högre värde dÃ¥ huset i sÃ¥ fall drar över 2 kW mer vid -18. Det mÃ¥ste vara nÃ¥got fel pÃ¥ mätningen.  Förbrukningen pÃ¥ 3 kW som mättes pÃ¥ dagen är rimligare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2019, 19:42:12 »
Har funderat lite över förbrukningen. Om vi antar att kompressorn inte fungerar och att all förbrukad el värmer hus gÃ¥r det Ã¥t 5 kW när det är ungefär noll grader ute. Dimensionerande utetemperatur är ungefär -18. DÃ¥ bör huset dra ca 10 kW. Det betyder att huset behöver ca 25000 kWh värme per Ã¥r exklusive varmvatten. Det är för mycket för ett hus pÃ¥ 155 m2 byggt pÃ¥ 80-talet. Fungerar kompressorn blir det ännu högre värde dÃ¥ huset i sÃ¥ fall drar över 2 kW mer vid -18. Det mÃ¥ste vara nÃ¥got fel pÃ¥ mätningen.  Förbrukningen pÃ¥ 3 kW som mättes pÃ¥ dagen är rimligare.

Tack. Jag uppskattar att ni tar er tid att svara, även om svaren varierar från att effekten är fullt normalt till att vara fel på mätningen.

Hur det kan vara fel på mätningen förstår jag inte, har skrivit upp exakt elmätarställning vid klockan 23.00 och 08.00. Det skiljde då 45 kw och jag har inte haft igång något annat på natten. Visst några apparater i stabdby, kyl o frys på men stängda, sen möjligtvis några kw till golvvärme på typ 6 kvadrat. Förra januari förbrukade man omkring 2000 kw, i år förbrukade vi 3000 kw trots att vi var borta en vecka. Jag kan inte koppla förbrukningen till något annat än flvp när jag försöker köra uteslutningsmetoden...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Håller med om att elmätarmetoden bör ge rätt resultat. Problemet är att jag tycker att ett modernt hus inte ska dra så mycket el även om kompressorn står still. Det blev ett värde som hade passat bättre för min svärmors lika stora hus byggt 1923.

Läs av temperaturerna Josht nämnde, de är viktigare än elmätaren när det gäller att avgöra om det är något fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och inget läckande varmvatten?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2019, 21:01:47 »
Om kontaktor 10 fastnat i dragit läge skulle den teoretiskt dra runt 150 kWh/dygn men det kommer inte att hända eftersom temperaturbegränsaren går in och bryter strömmen till el-patronen vid ca 90 grader i tanken.

Tog precis en dusch så tempen i tanken är nere på 45 grader. Kanal 4 säger nu 11 grader och kanal 5 säger 21 grader. Vad innebär det?


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Förångningstemp 11 grader, och avluftstemp 21
kontaktor 67 har du ju också, de är på 2 eller 3kw beroende på inkoppling.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2019, 08:56:58 »
Förångningstemp 11 grader, och avluftstemp 21
kontaktor 67 har du ju också, de är på 2 eller 3kw beroende på inkoppling.

Jo jo men är värdena normala?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!