Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.  (läst 12809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2016, 19:46:43 »
Vid ett byte av service kabeln står nätägaren för hela kostnaden för det är nätägarens egendom och ansvar.

Det har jag mycket svårt att tro, en anslutningsavgift lär man åka på hur som helst. Eller menar du att elbolagen gör det "gratis" generellt eftersom de kommer få sälja mer el och få in mer överföringsavgift?

Det lÃ¥ter i sÃ¥ fall nästan för bra för att vara sant  :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2016, 19:57:39 »
Dom livscykelhanteras väl som all annan utrustning i nätet. Förhoppningsvis byter man den när man anser att den tekniska livslängden är uppnådd. Annars gör man det när den går sönder eller om man gör nåt annat jobb i anslutning till den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2016, 22:19:27 »
Dom livscykelhanteras väl som all annan utrustning i nätet. Förhoppningsvis byter man den när man anser att den tekniska livslängden är uppnådd. Annars gör man det när den går sönder eller om man gör nåt annat jobb i anslutning till den.

Kabeln är av allt att döma installerad 1935  :o sÃ¥ man kan ju tycka att den snart gjort sitt. Jag har dock svÃ¥rt att tro att jag inte skulle behöva betala den dagen dom drar in en grövre kabel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2016, 22:32:13 »
Den enda kostnad som kan drabba fastighetsägaren är ev. uppsäkringsavgift. De får sedan mata den strömmen hur de vill, med ny eller gammal kabel. (iaf upp till nuvarande maxgräns). Ser dock ingen anledning till att säkra upp så mkt mer än till vad vp drar.
Det går att lösa till rimlig kostnad ändå.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2016, 23:58:57 »
Kan bara säga hur det är i Sthlm, där får du själv stå för kostnaderna på din egen tomtmark för en ny servis kabel, gäller ju framförallt grävning.
Elverket ska uppgradera skåpet i gatan så det räcker för att mata din efterfrågade effekt utan kostnad.

Har du elskåp i husliv behöver du inte bekosta ingrävning men du ska förbereda kabledragning inomhus så den nya kabeln kan dras, bara någon certifierad från elverket får ansluta den i det nya servis skåp du monterat.
Är kabeln så gammal behöver den ändå bytas, dra in en ny som klarar mer än du behöver men säkra ner den, kabel är inte dyrt när du ändå håller på. För att skjuta från höften kostar det totalt ca. 100-150 000:- Exkl moms med ny servis och ny kabel.
Beror ju helt på hur din gamla el ser ut och hur mycket som behöver bytas/du vill byta ut förutom huvudmatningen.

Normalt täcker en elpanna som spets bara en liten del av toppeffekten men det kan ju vara skönt att ha lite kräm tillgängligt om värmepumpen pajar, det händer om än sällan och det går inte alltid att laga på samma dag.
Montera en effektvakt på elpannan, då kan du åtminstonde nyttja värmepumpens tilltänkta ström till elpannan om VP stannar.
Normalt dimensionerar man 95-100% energitäckning även till flerbostadshus idag, Ã¥tminstonde jag brukar ligga  pÃ¥ minst 98% energitäckning men dÃ¥ fattas det ändÃ¥ ett antal kW.

Vilken värmepump/märke du än väljer skulle jag inte räkna med mer än max 3,5 i COP med bergvärme på årsbasis om du inte borrar väldigt djupt/mycket extra.
« Senast ändrad: 04 februari 2016, 00:03:46 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2016, 10:14:16 »
Kan bara säga hur det är i Sthlm, där får du själv stå för kostnaderna på din egen tomtmark för en ny servis kabel, gäller ju framförallt grävning.
Elverket ska uppgradera skåpet i gatan så det räcker för att mata din efterfrågade effekt utan kostnad.

Har du elskåp i husliv behöver du inte bekosta ingrävning men du ska förbereda kabledragning inomhus så den nya kabeln kan dras, bara någon certifierad från elverket får ansluta den i det nya servis skåp du monterat.
Är kabeln så gammal behöver den ändå bytas, dra in en ny som klarar mer än du behöver men säkra ner den, kabel är inte dyrt när du ändå håller på. För att skjuta från höften kostar det totalt ca. 100-150 000:- Exkl moms med ny servis och ny kabel.
Beror ju helt på hur din gamla el ser ut och hur mycket som behöver bytas/du vill byta ut förutom huvudmatningen.

Normalt täcker en elpanna som spets bara en liten del av toppeffekten men det kan ju vara skönt att ha lite kräm tillgängligt om värmepumpen pajar, det händer om än sällan och det går inte alltid att laga på samma dag.
Montera en effektvakt på elpannan, då kan du åtminstonde nyttja värmepumpens tilltänkta ström till elpannan om VP stannar.
Normalt dimensionerar man 95-100% energitäckning även till flerbostadshus idag, Ã¥tminstonde jag brukar ligga  pÃ¥ minst 98% energitäckning men dÃ¥ fattas det ändÃ¥ ett antal kW.

Vilken värmepump/märke du än väljer skulle jag inte räkna med mer än max 3,5 i COP med bergvärme på årsbasis om du inte borrar väldigt djupt/mycket extra.

Såhär ser det ut idag. Fastigheten har en mätare och huvudsäkring 25A för tvättstuga och allmänbelysning. Sen har hyresgästerna egna abonnemang och 16A huvudsäkring, gånger arton lägenheter. Allt detta på en serviskabel som är säkrad med 63A ute i skåpet på gatan.
Menar du att jag kan ringa en elektriker och be denne säkra upp fastighetens abonnemang till 63A, och då blir det nätägarens ansvar att de andra kunderna (hyresgästerna) som finns på samma servis också får tillräckligt med ström, och därmed byter ut kabeln?
I sÃ¥ fall är ju detta piece of cake och jag kan fokusera pÃ¥ roligare saker sÃ¥som val av VP och kringutrustning  :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2016, 11:20:34 »
Ja, elnätsbolaget har fullt ansvar fram till huvudsäkringen. Säger de max 100 A så får de lösa det om det inte funkar.
Allaa lägenheterna och huvudfastigheten har alltså egna mätare och huvudsäkringar ute i skåpet på gatan?
Är det däremot kabeln in på 100 A från skåpet in till fastighetens elnät du oroar dig för så är den ju fastighetsägarens ansvar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2016, 13:13:48 »
Ja, elnätsbolaget har fullt ansvar fram till huvudsäkringen. Säger de max 100 A så får de lösa det om det inte funkar.
Allaa lägenheterna och huvudfastigheten har alltså egna mätare och huvudsäkringar ute i skåpet på gatan?
Är det däremot kabeln in på 100 A från skåpet in till fastighetens elnät du oroar dig för så är den ju fastighetsägarens ansvar.

Läget ser ut såhär, elskåp på gatan dit ett flertal fastigheter är anslutna, där sitter 63A säkringar till vår servis, sen går servisen i gatan en bit och in i vårt hus till en låda.
I den lådan sitter säkringarna på 100A, den lådan räknas som överlämningspunkt. Från den lådan går det till respektive stam och till fastighetens elmätare.
Jag får helt enkelt skicka in en föranmälan på önskad uppgradering av huvudsäkring till 63A och se vad energibolaget säger.



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2016, 14:12:02 »
Men såvitt jag sett så ansvarar alltid nätägaren för allt före abonnemangets elmätare. Kan inte se varför det skulle vara annorlunda här.
Att säkra upp frÃ¥n ynka 24 A är ju inte speciellt extremt. När jag hade villa i Göteborg sÃ¥ hade alla fastigheter i princip 35A, de sa hela nätet var byggt för 50 A  om jag inte minns helt fel. Större fastigheter uppenbarligen ännu mer.
« Senast ändrad: 04 februari 2016, 14:16:14 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2016, 01:59:00 »
I teorin kan du be en elektriker komma och höja abonnemanget MEN då det är säkrat 63A i skåpet i gatan finns det inge mer ström då du har 18 lgh på dessa 63A också.
Med en schablonformel för elförbrukning gällande lägenheter behöver bara de ca. 55A.
Att dina säkringar är 100A med 63A i gatan är ett mysterium bara det.
Utöver 63A i gatan lär din kabel inte klara mer än 63A in heller.
Har du 25A har du gänga II i elskåpet, ska du ha 35A-63A måste du ha Gänga III så då måste elektrikern dessutom bygga om el-centralen.
Med andra ord, ska du ha en värmepump är det vettigaste att dra in en ny kabel, bygga om el-centralen, kolla med elbolaget när de kan få fram mer ström till skåpet i gatan.

Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2016, 09:23:03 »
Det nominella strömvärdet för en 16 mm2 FKKJ i mark är ca 100 A så att nätägaren har säkrat med 100 A är inte helt otroligt eller konstigt. Dom har säkert räknat på det och INTE gått efter tumreglerna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2016, 15:54:04 »
Att behöva säkra upp till mer än 35 eller möjligen 50 A i detta fall ser jag som ett misslyckande.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2016, 23:47:07 »
karlmb
Vilket abonnemaang och varför är det ett misslyckande?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2016, 23:51:23 »
karlmb
Vilket abonnemaang och varför är det ett misslyckande?

Onödig kostnad att säkra upp mer. Det går att lösa utan 100% elpatron-backup.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #29 skrivet: 08 februari 2016, 07:57:45 »
karlmb
Enbart värmepump utan elpanna behöver ju säkras ca. 40A och han har 25A idag till fastigheten.
Utöver det behövs det lite till tvättstuga, belysning etc. och en liten elspets ibland när det är snorkallt ute, självklart inte 100% backup men hur ska han klara sig på 25A tänkte du?

Om han har tur går det att köra på befintlig kabel om det är som Svenske kocken skriver och det går att plocka ca. 100A men då kanske det redan används t.ex. 70A idag vilket lämnar för lite kvar till värmepumpen.

Eyre
Ett enkelt sätt att kolla hur mycket hyreshuset faktiskt gör av med och säkerställa kabelbyte/eller inte är att be en elektriker hänga en mätutrustning under en veckas tid och se vilken toppeffekt huset har.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!