Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt bemötande  (läst 21562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dåligt bemötande
« skrivet: 12 november 2010, 13:48:24 »
Fick för 1 Ã¥r sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frÃ¥gade om allt var till belÃ¥tenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet frÃ¥n läge 3 till läge 1 dÃ¥ det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . Läge 1 gÃ¥r an att köra pÃ¥ sommartid men den kalla Ã¥rstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks  skillnad speciellt pÃ¥ handdukstorken när pumpen stÃ¥r i läge 3.
Jag har pÃ¥pekat problemet flera ggr. till installatören att jag vill ha bytt ut denna högljudda cirkulationpump av märke Wilo mot en tystgÃ¥ende  som gÃ¥r att köra i valfritt läge  utan oljud i huset. De kom hit i och  somras och dÃ¥  trodde jag att det skulle ske  men dÃ¥ och bytte  de bara ut displayen pÃ¥ hydroboxen som inte fungerade korrekt. Trots klagomÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r jag inte det minsta respons varför jag skickade ett mail till Daikin.se men inte ett ljud till svar. Är det sÃ¥ här man sköter kunder  som som kommer med  synpunkter pÃ¥ en Vp. som är förträfflig men som har komponenter  som inte är av bästa sort. Att jag inte är ensam om problemet stÃ¥r ju helt klart när man börjar söka pÃ¥ nätet.
Har funderat på att ta kontakt med Svt.Plus och liknade program för att belysa hur Daikin agerar mot sina kunder.
Svar på inkomna inlägg=1,Att det är Cp.Det är helt klarlagt det finns inga tvivel.
2, Att byta Cp. det är inga konstigheter, frågan är om det är rimligt att jag som kund först skall
köpa en komplett anläggning och sedan direkt lägga pengar på arbete och material för att få en godtagbar anläggning utan en massa oljud.
3,Jag har själv varit hantverkare med egen firma och skrivit många avtal som alla varit utformade så att båda parter skall vara nöjda innan affären avslutas.
Men det kanske inte är så noga idag som förr, det är ju bara att titta fuskande hantverkare på Tv. Att de inte begriper att de fördärvar både för sig själva och andra det är rent otroligt.
« Senast ändrad: 13 november 2010, 14:20:49 av lackman »
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #1 skrivet: 12 november 2010, 19:45:22 »
Hej
Vet du till 100% att Daikin fick ditt mail?
Ring till dom istället,brukar vara bättre.
Alt.2 ring en annan rörfirma som kan byta din cp.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Dåligt bemötande
« Svar #2 skrivet: 12 november 2010, 20:05:51 »
Inte alls avancerat att byta pump själv, denna pumpmodell kankse låter så högt? Då är det inget fel på den, vart sitter denna pump eftersom den stör? Brukar ju sällan sitta så till, eller låter det i rad?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Dåligt bemötande
« Svar #3 skrivet: 12 november 2010, 20:32:28 »
Som jag uppfattar det så är det i radiatorerna det låter, om det är strömningsljud så kan det bli svårt att bli av med bara av ett pumpbyte.

Lycka till
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt bemötande
« Svar #4 skrivet: 13 november 2010, 09:15:50 »
Jag fick min cirkpump utbytt till en Grundfors UPS 25-60 efter ca ett år. Då hade den firma som gjorde jobbet fått svar från Daikin att det gick bra att byta ut Wilon till en annan tystare cirkpump. Nu är det mycket bättre komfort och ingen störande oljud samt att garantierna fortfarande gäller.

Utloggad opptimal

  • Daikin Altherma 08, 300l tank
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt bemötande
« Svar #5 skrivet: 13 november 2010, 10:49:56 »
Även jag fick en grundfos 25-40 installerad efter lite tjat. Stå på dig, var besvärlig och tjatig.
det blev knäpptyst
Jag har 8,4 kw pumpen
Tegelvilla pÃ¥ 1,5 plan byggÃ¥r 1961  Nya fönster 2012 bottenplan och 3glasfönster övre plan
Daikin Altherma på plats 090421

Årsförbr. ca 25000 kwh 1/3 -08 - 1/3 -09
Ã…rsförbr.     15849 kwh 1/3 -o9 - 1/3 -10
Ã…rsförbr.     15852 kwh 1/3 -10 - 1/3 -11
Ã…rsförbr.     13497 kwh 1/3 -11 - 1/3 -12

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt bemötande
« Svar #6 skrivet: 13 november 2010, 16:38:51 »
Samma problem här,med oljud i cirk.pumpen.

Har varit i kontakt med min installatör, han kommer till veckan och installerar en ny pump som han har beställt från Daikin.

Inga problem där i alla fall...
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #7 skrivet: 15 november 2010, 15:06:54 »
Fick idag mÃ¥nd. 16/11 besked via min installatör att Daikin kontaktat honom för att byta Cp. Att det  ska ta ett Ã¥r och att man ska behöva offentliggöra sÃ¥dana  här " skitsaker "är verkligen beklämmande. Men tydligen gör vissa företag allt för att slippa ifrÃ¥n sina Ã¥tagande.
Hoppas allt nu löser sig så att Cp. kan gå på läge 3 utan att folk på besök ska undra vad det är som väsnas.
Återkommer när bytet har skett med utlåtande om resultat av utfört arbete.
Lackman
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 13:07:16 »
IgÃ¥r var installatören här och bytte ut min högljudda Wilo cirkulationspump. Det blev precis sÃ¥ som det skulle varit direkt vid installationen, tyst även när jag kör den pÃ¥ läge 3.Perfekt men varför fortsätter man att sälja och montera Daikin  Vp. med en Cp. som även om fungerar är sÃ¥ högljudd att alltför mÃ¥nga klagar för att det skall vara acceptabelt? Är det mÃ¥nne enbart den snabba profiten att köpa in komponenter till lägsta pris och sedan byta hos de som klagar.
Har ni som jag råkat ut samma sak så stå på er, det skall inte var några ljud från anläggningen
om det är rätt installerad och är utrustad med en Grundfos cirkulationspump.
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt bemötande
« Svar #9 skrivet: 26 november 2010, 09:17:17 »
Även andra företag får byta grejjor i efterhand ex. bilindustrin.
Det du verkar ha råkat ut för är en halvseriös installatör. Då alla andra fått sina cp utbytta.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #10 skrivet: 26 november 2010, 10:49:59 »
IgÃ¥r var installatören här och bytte ut min högljudda Wilo cirkulationspump. Det blev precis sÃ¥ som det skulle varit direkt vid installationen, tyst även när jag kör den pÃ¥ läge 3.Perfekt men varför fortsätter man att sälja och montera Daikin  Vp. med en Cp. som även om fungerar är sÃ¥ högljudd att alltför mÃ¥nga klagar för att det skall vara acceptabelt? Är det mÃ¥nne enbart den snabba profiten att köpa in komponenter till lägsta pris och sedan byta hos de som klagar.
Har ni som jag råkat ut samma sak så stå på er, det skall inte var några ljud från anläggningen
om det är rätt installerad och är utrustad med en Grundfos cirkulationspump.

Kan du vara snäll och posta vilken modell av Wilo pump som byttes? Jag har jobbat mycket med deras pumpar och inte lagt märke till att de skulle vara högljudda.. skulle vara kul att jämföra pumpkurvorna och andra spec.

Har däremot bytt Grundfoss pumpar mot Wilo p.g.a oljud främst i kalla system där Grundfoss haft dåliga lösningar på kondensisolering av pump
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #11 skrivet: 26 november 2010, 13:39:16 »
Jag kan nämna att beteckningen pÃ¥ den högljudda pump som byttes ut pÃ¥ min Daikin Altherma  anläggning hade beteckning:RS 25/7-3
art nr:451 9505.
NÃ¥gon pump med denna märkning har jag inte hitta  pÃ¥ nätet i Skandinavien. SÃ¥ man kan undra pÃ¥ vilka grunder de väljer komponenter som köps   för att ingÃ¥ de produkter och säljs till  svenska konsumenter.
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #12 skrivet: 26 november 2010, 16:08:04 »
Jag kan nämna att beteckningen pÃ¥ den högljudda pump som byttes ut pÃ¥ min Daikin Altherma  anläggning hade beteckning:RS 25/7-3
art nr:451 9505.
NÃ¥gon pump med denna märkning har jag inte hitta  pÃ¥ nätet i Skandinavien. SÃ¥ man kan undra pÃ¥ vilka grunder de väljer komponenter som köps   för att ingÃ¥ de produkter och säljs till  svenska konsumenter.

Känns ju som problemet var relaterat till överkapacitet mer än kvalitet?

Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #13 skrivet: 26 november 2010, 16:10:26 »
och här är Wilopumpen
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #14 skrivet: 26 november 2010, 16:45:29 »
Att använda nätet för utpressning för att få sin vilja igenom är ännu värre än att ett företag inte svarar på ett e-postmeddelande, eller att ett ärende ramlar mellan stolarna.
Riktigt lågt om ni frågar mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!