Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..  (läst 8556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjenare! Blev ägare till ett hus i början på året..fick upp ögonen för detta forum o ville själv bilda mig en uppfattning om min maskin och hur den fungerar. Det finns ju ett par saker jag inte blir klok på..

Huset är på 140kvm² boyta..men cirka 160kvm² har golvvärme (har även i källarens garage). Endast en radiator.
Mekanisk ventilation i hela huset.

I varje rum sitter givare till styrventilerna (Roth's system). Pumpen står även för varmvattnet.

Lite info om pumpen.
Diplomat tws installerad ~06
Borrhål 175 meter 4 meter till berg.
Kör "Drift auto"

Jag har klockat pumpen vid 0°C och den går ungefär vad 20'de minut i ungefär 10min.
Ungefär 2 starter i timmen..

Vill någon ta en titt på mina siffror..för jag blir inte klok på förhållandet mellan brine in och brine ut när jag tittar på temperaturerna. Jag vore väldigt tacksam!

Och går det nu på något sätt att "optimera" den så är jag intresserad..skriv gärna om jag ska komplettera något!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #1 skrivet: 30 december 2021, 21:14:51 »
Givaren för brine ut är fuktskadad. Det är ett vanligt fel.

Det är 12 graders temperaturdifferens mellan värmebärare in och ut. Det är mycket för ett golvvärmehus. Över varje slinga bör det inte vara mer än ett par graders temperaturdifferens när det är noll grader ute. Antar att det är svalare i garaget men det lär inte bidra så mycket till den stora differensen.

Det är väl många starter per dygn. Är golvslingorna ingjutna i betong?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #2 skrivet: 30 december 2021, 21:31:07 »
Givaren för brine ut är fuktskadad. Det är ett vanligt fel.

Det är 12 graders temperaturdifferens mellan värmebärare in och ut. Det är mycket för ett golvvärmehus. Över varje slinga bör det inte vara mer än ett par graders temperaturdifferens när det är noll grader ute. Antar att det är svalare i garaget men det lär inte bidra så mycket till den stora differensen.

Det är väl många starter per dygn. Är golvslingorna ingjutna i betong?

Se där ja! Jag antog att något va fel..är något för en lekman att lösa eller påverkas inte funktionen på pumpen trotts givarefelet? Styrs pumpen efter den givaren?

Ca hälften nergjutet, suterränghus ska tilläggas. :-) har ca 16-17°C i garaget.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #3 skrivet: 30 december 2021, 21:45:39 »
Börja med att koppla bort alla rumstermostater. Sedan låta pumpen köra ett dygn och se vad som händer. Ju mindre termostater som stryper desto bättre. Troligen har du även för hög kurva för gv.
Då termostater stryper flödet kommer framledningen att stiga, vet du vad din hysteres är på? då framledningen går över beräknad framledning med ”hysteres” så kommer pumpen att stanna.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #4 skrivet: 30 december 2021, 22:11:29 »
Börja med att koppla bort alla rumstermostater. Sedan låta pumpen köra ett dygn och se vad som händer. Ju mindre termostater som stryper desto bättre. Troligen har du även för hög kurva för gv.
Då termostater stryper flödet kommer framledningen att stiga, vet du vad din hysteres är på? då framledningen går över beräknad framledning med ”hysteres” så kommer pumpen att stanna.

Dum fråga..men räcker det att göra de elektroniska termostaterna i varje rum strömlösa eller ska jag dra ut kablarna till varje ventil i fördelningslådan? Ställer de sig fullt öppet vid signalbortfall? I källaren har jag en "manuell digital" termostat..ska jag öppna denna fullt?

Jag har ingen aning om hysteres'en..inget jag fått fram i de menyerna jag tittat i. :-)

Jag är väldigt grön på detta..men vill lära mig. Tack för intresset!

Jag är inte så haj på detta..

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #5 skrivet: 30 december 2021, 22:49:07 »
Möjligen räcker det att göra huvudenheten strömlös. De jag sett brukar ”dra” när de är stängda, så utan el borde de vara normalt öppna.

8 grader brukar man säga man ska ha i differens mellan fram och retur. Och med golvvärme brukar 30 grader i framledning räcka långt med runt 0 ute.

Hur gammalt är huset?

I bästa fall behöver du inga termostater, möjligen om du eldar i något rum eller sånt. Men det tar en tid för golven att stabilisera sig så skynda långsamt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #6 skrivet: 30 december 2021, 23:39:59 »
Möjligen räcker det att göra huvudenheten strömlös. De jag sett brukar ”dra” när de är stängda, så utan el borde de vara normalt öppna.

8 grader brukar man säga man ska ha i differens mellan fram och retur. Och med golvvärme brukar 30 grader i framledning räcka långt med runt 0 ute.

Hur gammalt är huset?

I bästa fall behöver du inga termostater, möjligen om du eldar i något rum eller sånt. Men det tar en tid för golven att stabilisera sig så skynda långsamt.

Huset är byggt 84 :-) utbyggt det dubbla 05.


Okej, då gör jag detta imorgon :-) vad får jag ut av detta? Alltså, kommer pumpen att ge det den är inställd på obehindrat eftersom jag stängt av termostaterna?

Så att om jag upplever miljön inomhus ok, eller aningen varmt så ställer jag bara ner på bvp? :-)

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #7 skrivet: 31 december 2021, 07:29:25 »
Bvp behöver ca 20l vatten per kW pump. Varje termostat som stänger minskar vattenmängden i ditt system. Det leder till att pumpen gör varmare vatten än den behöver, olönsamt och sliter på pumpen. Med åtgärden får du reda på om du har rätt värmekurva men troligen kommer det att bli hett inne. Det kallaste rummet du har ska bestämma din kurva, termostaterna får sedan ta ner temperaturen i övriga rum, helst då bara några termostater.

Finns ju också strypningar på fördelaren som man kan kolla är som de ska om man har ritningen över systemet mera. Ju kortare slinga ju mera strypt brukar den vara.

160m2 har inte så mycket vatten, men du har kanske en liten pump? Med alla termostater aktiva skulle jag ha en 50-100l extra vattentank (volymförstorare) så att pumpen alltid har något vatten att värma.

Jämfört med mig är min framledning med kompressor i vila 22 fram och retur och i drift håller den sig nu 30/23 med 0 ute. Jag har integralen till -160 (då pumpen alltså ska starta).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #8 skrivet: 31 december 2021, 09:12:57 »
Se där ja! Jag antog att något va fel..är något för en lekman att lösa eller påverkas inte funktionen på pumpen trotts givarefelet? Styrs pumpen efter den givaren?

Ca hälften nergjutet, suterränghus ska tilläggas. :-) har ca 16-17°C i garaget.


Givaren styr ingenting, den är enbart för information. Behöver inte åtgärdas.

Man brukar som sagt rekommendera 20 L vatten per kW pumpeffekt. Ligger slingorna i betong ökar det systemets förmåga att lagra värme och då behövs inte lika mycket vatten. Man kan räkna en del av betongen som vatten. Men i det fallet är det för liten ekvivalent vattenvolym. Håller helt med Zyberdude. Kompressorn kommer att hålla längre om den får en större vattenvolym att arbeta mot.

En temperaturdifferens på 8 grader över pumpen är vad man rekommenderar om den arbetar mot ett radiatorsystem. Är det som i det här fallet nästan helt golvvärme bör man öka flödet så att differensen blir mindre. Det blir jämnare temperatur över golven och man kan säkert sänka värmekurvan. 

Jag har ingen aning om hysteres'en..inget jag fått fram i de menyerna jag tittat i. :-)

Se https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75965.msg789059#msg789059

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #9 skrivet: 31 december 2021, 12:55:58 »
Bvp behöver ca 20l vatten per kW pump. Varje termostat som stänger minskar vattenmängden i ditt system. Det leder till att pumpen gör varmare vatten än den behöver, olönsamt och sliter på pumpen. Med åtgärden får du reda på om du har rätt värmekurva men troligen kommer det att bli hett inne. Det kallaste rummet du har ska bestämma din kurva, termostaterna får sedan ta ner temperaturen i övriga rum, helst då bara några termostater.

Finns ju också strypningar på fördelaren som man kan kolla är som de ska om man har ritningen över systemet mera. Ju kortare slinga ju mera strypt brukar den vara.

160m2 har inte så mycket vatten, men du har kanske en liten pump? Med alla termostater aktiva skulle jag ha en 50-100l extra vattentank (volymförstorare) så att pumpen alltid har något vatten att värma.

Jämfört med mig är min framledning med kompressor i vila 22 fram och retur och i drift håller den sig nu 30/23 med 0 ute. Jag har integralen till -160 (då pumpen alltså ska starta).

Okej, jag tror jag är med. Öppnade nu skåpet och så att jag har "nc" termostater på returen.
O då förstår jag de som att de stänger helt vid strömlöshet.

Jag har ingen ritning över systemet..så jag vet tyvärr inte vilken slinga som leder till vilket rum :/ är det ändå värt att ge sig på detta?

Slagit om till +7 ute idag, kommer detta bli ett problem?

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #10 skrivet: 31 december 2021, 12:59:55 »
Givaren styr ingenting, den är enbart för information. Behöver inte åtgärdas.

Man brukar som sagt rekommendera 20 L vatten per kW pumpeffekt. Ligger slingorna i betong ökar det systemets förmåga att lagra värme och då behövs inte lika mycket vatten. Man kan räkna en del av betongen som vatten. Men i det fallet är det för liten ekvivalent vattenvolym. Håller helt med Zyberdude. Kompressorn kommer att hålla längre om den får en större vattenvolym att arbeta mot.

En temperaturdifferens på 8 grader över pumpen är vad man rekommenderar om den arbetar mot ett radiatorsystem. Är det som i det här fallet nästan helt golvvärme bör man öka flödet så att differensen blir mindre. Det blir jämnare temperatur över golven och man kan säkert sänka värmekurvan. 

Se https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75965.msg789059#msg789059

Okej, så möjligheten till att ändra något i systemet nu är inte möjligt med de sakerna jag har?

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #11 skrivet: 31 december 2021, 14:27:06 »
Okej, jag tror jag är med. Öppnade nu skåpet och så att jag har "nc" termostater på returen.
O då förstår jag de som att de stänger helt vid strömlöshet.

Jag har ingen ritning över systemet..så jag vet tyvärr inte vilken slinga som leder till vilket rum :/ är det ändå värt att ge sig på detta?

Slagit om till +7 ute idag, kommer detta bli ett problem?
Jag skulle gjort det, så får man en början på det. Blir väl att lyfta av regler motorerna från stocken (eller vrida upp tempen i alla rum så termostaterna inte stryper.

Hur stor kompressor har du?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #12 skrivet: 31 december 2021, 14:28:40 »
Okej, så möjligheten till att ändra något i systemet nu är inte möjligt med de sakerna jag har?

Det bör vara möjligt att göra något åt den höga differensen mellan fram- och returtemperatur. Det är sannolikt att den orsakas av att termostaterna stryper flödet, att det är termostaterna som styr temperaturen i rummen och inte inställd värmekurva på pumpen. Då blir det lite som att köra bil med gasen i botten och reglera farten med bromsen. Det som talar för att det är så är att framledningstemperaturen är 41 grader när det är runt noll ute. Det borde inte behövas så hög framledningstemperatur vid den utetemperaturen.

Det finns pengar att tjäna på att få systemet att fungera rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #13 skrivet: 31 december 2021, 14:55:38 »
Jag skulle gjort det, så får man en början på det. Blir väl att lyfta av regler motorerna från stocken (eller vrida upp tempen i alla rum så termostaterna inte stryper.

Hur stor kompressor har du?

Jag har börjat undersöka var slingorna går, verkar vara fler på samma dosa vilket jag kan förstå.

Har 3 olika centraler i huset och en av dem saknade markeringar. De andra 2 finns de på..skönt. stod även hur grundstrypta de är på returen antar jag(?).

Väljer nog alternativ 2 att vrida upp allt.

Jag hittar inte kompressorn, är den inbyggd?

Som sagt. Jävligt grön på detta. Förra ägaren va rörmokare o kände väl inte för att dokumentera så mycket :/
« Senast ändrad: 31 december 2021, 15:07:51 av Sunken94 »

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat tws 10, inställningar och temperaturer..
« Svar #14 skrivet: 31 december 2021, 15:27:18 »
Kompressorn är modell/storlek på bergsvärmepumpen. Kan finnas en klisterlapp på insidan dörren där det står.

Har du tre fördelare i huset enbart värme? En kan vara varm och kallvatten. Kanske ta några bilder och lägga upp. Kan ju finnas mera som är påkopplat vi inte vet något om som styr/stör.

Konstigt att en rörkrökare kör med många termostater och inte beaktat volymen i golvvärmen?

Kan pumpen vara från 2005 då det byggdes till?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!