Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fler frÃ¥gor frÃ¥n vedeldarn...  (läst 4693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Fler frågor från vedeldarn...
« skrivet: 14 april 2004, 07:23:08 »
Har nu läst lite mera här på forumet, och inser att jag kanske har flera komplikationer.
Jag drar mina förutsättningar igen:

100 kvadrat boyta i två plan på torpargrund. Renoverat på 60talet avseende fasad och isolering Vedeldning idag med förugn och accumulatortank. Den avseer jag att behålla. Har även en liten vvattenberedare (50liter)

Värmesystemet är ett enkelrörsystem som var sÃ¥ vanligt pÃ¥ 60 talet,  och bara i tvÃ¥ slingor med ca 8 radiatorer pÃ¥ nedervÃ¥ningen och 4 pÃ¥ övervÃ¥ningen.

Kanske bygger till i framtiden, dock inte några väldigt stora saker, bygger ut befintligt kök o dyl. Men det ligger längre fram i tiden.

Där jag bor ligger berget väldigt nära, och så vitt jag förstår så är det uppe i dagen här och där omkring huset.

Nu undrar jag bland annat:
Vad skall jag begära i offerten?
Jag läste någonstans om att man skulle begära en garanterad temperatur in från borrhålet?

Skall jag eller kan jag begära någon funktionsgaranti, när jag har det som jag kan förstå är ett krångligt system med enkelrör till radiatorerna. Har någon erfarenhet av detta? Det har funkat bra med veden, tyvärr vet jag inte vilken framledningstemp jag har exakt utan kan bara gissa.


Vilket borrdjup krävs i mitt fall?

Många frågor men är tacksam för alla tips!

Thermia Diplomat 6, 100 meter djupt hål
Alt. Vedeldning i förugn mot accumulator tank.
100 kvadrat boyta,fördelat på två våningar i gammalt trähus 4 mil NV Borlänge

Utloggad mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #1 skrivet: 14 april 2004, 07:50:54 »
CtC eco part 5 eller 7 ( beroende på var du bor ) kopplad till befintlig panna med CtC eco logic styrsystem ( Ctc:n klarar enkelrörsystem)..160 mtr hål..( ingen kan väl garantera temperaturer..det beror ju på hålets och markens/grundvattens förutsättningar samt att det tar ett par år innan hålet "sätter" sig )
CtC EcoHeat 13 Kw 2 X 400 mtr jordvärmeslang..300 m² snickarglädje

admin

  • Gäst
admin
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #2 skrivet: 14 april 2004, 15:23:25 »
Går det inte att bygga om ditt system så att du får 4 radiatorer i 3 slingor?

Det skulle underlätta valet av värmepump.

CTC påstår sig ha den värmepump som bäst klarar av att värma ett hus med enrörs-system. Men jag är tveksam, jag skulle tro att även CTC har problem med att värmepumpen slutar producera värme om/när returtemperaturen blir för hög.

Eltillskottet går in och värmer mer eller mindre till hundra procent när det blir riktigt kallt ute.

Finns det några CTC-ägare som kan kommentera mitt påstående?

IVT (HT) och Warmitek har värmepumpar som ger högre framledningstemp, 60 grader. Det kanske vore ett intressant alternativ för dig...

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #3 skrivet: 14 april 2004, 17:04:12 »
Citera
CtC eco part 5 eller 7 ( beroende på var du bor ) kopplad till befintlig panna med CtC eco logic styrsystem ( Ctc:n klarar enkelrörsystem)..

Hmm.. skulle ta det med en nypa salt :) (fast att Bentone skiver en antydan om detta i sina papper)  Jag tror att det beror pÃ¥  hur mycket vatten du har i ditt v-system. (mycket vatten lättare att klara av ett enrörs system.) en det är bara  min enkla uppfattning, nÃ¥gon annan Ã¥sikt  om det ? Men även storleken pÃ¥ elementen har en inverkan, sÃ¥ det är inte bara att klämma dit en acktank och tro att allt är löst.

Och är det inte sÃ¥ att ECHOPART är som vilken annan VP som helst ??  ( en nibe, thermia m.fl.)  fast utan varmvatten beredare ? (har inte tittat pÃ¥ part) Sedan att du dockar den mot en befintlig panna  som blir ackumulatortank, gör inte automatiskt att den passar för bättre för enrörssystem (vilken VP som helst kan dockas)

Det med att dela pÃ¥ slingan med 8 element vore nog en ide att fundera pÃ¥.  Borde minska behovet av en hög ut temp och i sin tur ge bättre ekonomi.  

/ME
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #4 skrivet: 14 april 2004, 18:09:46 »
Ettrörsystem är ett dj**** sk** och man ska nog lägga lite slantar på att bygga om det om man har hög returtemp. Inte så drastiskt så man byter till tvårörs, men som tidigare postare sagt, försöka korta slingorna.

ME, kan du utveckla det där med mycket vatten? Jag är säkert lite seg i huvet efter dagens jobb...  :P

ECOParten är ju en VP-klump, helt rätt. Det som jag tycker är intressant är ECOLogicen, styrsystemet. Det kör flytande mot acken ända tills man börjar elda ved. När framledningen ökar sÃ¥ stänger VPn ner och lÃ¥ter systemet gÃ¥ pÃ¥ ved ända tills veden är slut och acken kallnat. DÃ¥ gÃ¥r VPn igÃ¥ng igen. Har för mej att Nibes system kör fast kondensering mot vedpanna, men jag kanske minns fel. Tror till och med att en lösning de hade krävde att man manuellt kopplade om mellan ved och VP!?  ???
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #5 skrivet: 14 april 2004, 21:34:12 »
Det med mycket vatten, är att det gÃ¥r att lagra mer energi i Vattnet.  Mycket vatten (utan acktank) betyder oftast större element (gamla dragspel element) och det sin tur lägre temp  pÃ¥ vattnet.

En acktank den lagra visserligen värme men vad hjälper det när returen blir för hög (text vid små element).

Har &sÃ¥ den funderingen att man har högre cirkulationshastighet (för att  inte sista elementet skall ha för lÃ¥g temp) detta är &sÃ¥ en bidragande orsak. Pratat med dom som har monterat in en strypventil pÃ¥ returen för att minska detta problem.

Observera att detta med strypventil är något jag snappat upp, genom att prata med folk som fått detta inmonterat , och Icke kunskap som erhållits av fack folk.

VISST, enrörsysten  = SK*T.

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #6 skrivet: 14 april 2004, 21:41:35 »
Mycket vatten (utan acktank) betyder oftast större element (gamla dragspel element) och det sin tur lägre temp  pÃ¥ vattnet.

Aha, dÃ¥ är jag med. Det var den kopplingen du gjorde.  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #7 skrivet: 14 april 2004, 21:43:28 »
Ja, är inte den bästa på att skriva... går lite för fort ibland..... :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #8 skrivet: 14 april 2004, 21:47:56 »
Vedeldning idag med förugn och accumulatortank. Den avseer jag att behålla.

Hur stor är acken? Jag skulle nog fundera en del innan jag kopplade en värmepump till en allt för stor ack. Risken är att man man få ett väldigt trögt system om acken är stor.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad smen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #9 skrivet: 15 april 2004, 09:16:50 »
Hej

Accumulatortanken är på ca 800 liter, tyvärr tror jag att det skulle bli svårt att bygga om enrörslingorna på det sättet, möjligen kan man sätta ett element i tvättstugan och kanske ett i pannrummet.

Tycker att det verkar vettigt med ecologic styrsystemet. Men är det el som slår till om elden brunnit ut och det blir riktigt kallt?

Thermia Diplomat 6, 100 meter djupt hål
Alt. Vedeldning i förugn mot accumulator tank.
100 kvadrat boyta,fördelat på två våningar i gammalt trähus 4 mil NV Borlänge

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fler frågor från vedeldarn...
« Svar #10 skrivet: 15 april 2004, 09:42:34 »
Hej

Accumulatortanken är på ca 800 liter, tyvärr tror jag att det skulle bli svårt att bygga om enrörslingorna på det sättet, möjligen kan man sätta ett element i tvättstugan och kanske ett i pannrummet.

Det skulle kunna vara en lösning. Samla ihop alla returer och kyl den lite extra med dessa element. Det är ju dessutom en åtgärd som du kan vänta med tills du ser om den behövs även om kostnaden för den inte är speciellt stor.

Citera
Tycker att det verkar vettigt med ecologic styrsystemet. Men är det el som slår till om elden brunnit ut och det blir riktigt kallt?

Nej, när veden brunnint slut och framledningstempen sjunker sÃ¥ ser styrsystemet detta och drar igÃ¥ng värmepumpen. När du eldar med ved blir ju vattnet i tanken för varmt för att skickas ut direkt sÃ¥ styrsystemet stänger shunten och börjar sedan att öppna den efter hand för att reglera ut rätt temperatur. När det inte längre gÃ¥r att fÃ¥ ut mer värme och shunten är helt öppen sÃ¥ gÃ¥r värmepumpen igÃ¥ng. Däremot om det blir sÃ¥ kallt att värmepumpen inte orkar sÃ¥ gÃ¥r elpatronen pÃ¥. Om du inte dessförinnan dragit igÃ¥ng en ny brasa!  ;D


Försök att få koll på vad du behöver för framledningstemp. En seriös installatör vill nog gärna veta det.
« Senast ändrad: 15 april 2004, 09:45:50 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!