Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir inte klok pÃ¥ min f750  (läst 8373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2018, 16:20:53 »
Märkligt om de olika cp hastigheterna påverkar varandra men kanske blir så med så pass liten arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2018, 16:42:40 »
Det är ingen arbetstank utan ett litet utjämningskärl. Cirkulationspumparna ligger i serie vid värmekörning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #32 skrivet: 21 januari 2018, 17:20:03 »
Ahh där ser man, en liten grå rackare, har alltid trott det var ett expkärl =) man lär sig något varje dag =)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #33 skrivet: 21 januari 2018, 21:08:38 »
Det är ingen arbetstank utan ett litet utjämningskärl. Cirkulationspumparna ligger i serie vid värmekörning.
Vad är skillnaden mellan de 2 typerna av tank ? Hur kan dom ligga i serie tyckte det såg ut som dom har separata anslutningar mot tanken med separata returer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #34 skrivet: 22 januari 2018, 08:43:07 »
Utjämningskärlet kan man se som en liten volymtank eller knäpptank. En cirkulationspump före och en efter tanken i serie, därav det stora reglerområdet flöde/tryck. Växelventiler styr om flödet när den producerar värme jämfört när den gör varmvatten. Under tiden den gör varmvatten kan man möjligen säga att den utnyttjar utjämningskärlet som en mycket liten ackumulatortank.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2018, 08:51:33 »
Antar att tanken är tänkt att hjälpa till hålla tempen uppe vid avfrostning dom har ju tagit bort den på F730 som har nån typ av el avfrostning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!