Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Chunlan 32GW  (läst 3010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harley2004

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österlen
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Chunlan 32GW
« skrivet: 20 december 2007, 20:47:43 »
Var idag kontakt med en föredetta återförsäljare för denna pumpen och hans åsikt om isproblemet var följande:

-Gasen ej slut
-Ej problem med stryrkortet då den frostar av sig sporadiskt

Hans förklaring var att avfostningningstiden var för snålt ställt och ventilerna täpper igen så pumpen kan ej släppa ut värmen i utedelen, när den frostas av
Så hans tips var att köra 15 min på värme och sedan slå över 15 min på kyla några gånger så man rensade ventilerna, för när man kör kyla är det samma sak som att avfrosta den manuellt, efter detta skulle det fungera bättre.
Är det någon som har hört denna metoden innan
Provade detta idag och det verkar funka för den frostar av sig jättebra nu när jag har kört kyla/värme några gånger

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan 32GW
« Svar #1 skrivet: 21 december 2007, 00:53:05 »
Hans förklaring var att avfostningningstiden var för snålt ställt och ventilerna täpper igen så pumpen kan ej släppa ut värmen i utedelen, när den frostas av

Då uppstår frågan: vad är det som täpper igen den enda ventil som finns i utedelen (4-vägs ventilen för kyla-värme). Är det för att det finns fukt i kylmediet,? är det någon typ av sekunda kylmeduim i maskinerna med någon typ av slagg i ? Eller är konstruktionen nära det H16 problem med usel fjäder inuti 4-vägs mekaniken som Panasonic har problem med ?

När man avisar manuellt genom att köra kylmode, blir det inte samma sak som en vanlig defrostercykel då fläkten går i utomhusdelen, det gör den inte under defrostmode, så då får man nedkylning pga påslagen fläkt som ger sämre avisning, men det avisar i allafall.

Jag har en ev långsökt teori i ditt fall, för jag tror också på tricket med manuell avisning.
4-vägs ventilen är en 230V-spole och 3 små kopparrör som styr en växelventil inuti en trycksatt cylinder. Ev kan det vara så att konstruktionen är så dålig att ventilen inte orkar ändra läge under högt tryck efter en längre tids användning utan den måste "juckas lite" för att klara av att ändra läge igen, på min 50gw maskin ändrar 4 vägarn läge med kompressorn påslagen i vanlig drift, när man manuellt ändrar mellan kyla-värme blir det elavbrott mot kompressorn och då går trycket ned inuti 4-vägs cylindern. Eftersom kylmediet ska innehålla oljor kan det ev vara så att konstruktionen med de smala rören och höga trycken medför att det uppstår oljebrist därinne i cylindern och ventilen kärvar då fast i det läge den befinner sig i.

Finns det någon kylmeck på detta forum som har öppnat eller servat 32/50GW modellens 4-vägare ? Håller min teori om möjlig orsak till "manuell juckar styrning".. ;D ;D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!