Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa chunlan  (läst 2659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Köpa chunlan
« skrivet: 08 maj 2007, 18:42:47 »
Ska nu till sommaren köpa mej en chunlan....ska ha den i  lägenheten istället  för den portabla ac som jag  köpte och testade förra sommaren.......med slang.......kom fort pÃ¥ att  den  var  helkass när  utetempen var 30C....sög  ju  in  30 gradig  luft  och  sänkte inte  tempen ett dugg.

var  köper man billigast?   skicka mej ett mess.....kan ju  räknas som reklam ju

Pelle
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Köpa chunlan
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2007, 22:38:42 »
Kan ej svara dej var du ska köpa en chunlan , men jag vill kommentera dig angående din portabla A/C !
Vid mitt jobb har vi en dylik i fikarummet , den svalkar lite när rummet är i skugga , men när solen gassar på fönstrena och tempen utei skuggan börjar gå mot 25 grader då känns den nog minsann svaag , eller rätttare sagt verkningslös !! >:D
Kyleffekten på den uppges till 1700w / 6000BTU , rummet är dock dubbelt för stort för den har jag beräknat , dessutom för den mycket oväsen så det blir inga lugna kafferaster ! >:(
Endel stänger av den när rasten börjar och glömmer att starta den igen när rasten är över , och då kan den ju absolut inte göra någon nytta !
Önskar dit en luft-luft istället , för jag tror de har högre verkningsgrad och sÃ¥ är ljudnivÃ¥n lägre ( sÃ¥ är det lättare att sova pÃ¥  rasten  ;D ;D )
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Köpa chunlan
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2007, 22:41:49 »
Lägenhet ?

Har du kollat det tekniska typ hur du ska leda bort kondensvattnet från innerdelen när du kör kyla, hur du ska borra genom bärande ytterväg och har du fått ok av hyresvärden alt brf-föreningen. Har du kollat så att ingen granne ev kan klaga på utedelen (buller).

Teknisk upplysning pÃ¥ www.trendimport.se  beroende pÃ¥ vilken modell du är pÃ¥ jakt efter.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!