Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?  (läst 16976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Enligt energimyndighetens test så låter Thermia G3 mer eller lika som Nibe 1245 men viessmann är betydligt mycket tystare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja viessmannen är sjukt tyst, man fattar inte den är igång.

Noterade bara när jag i helgen stod framför en G3 att även den var väldigt tyst.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2014, 21:45:30 »
Jag som nästan bestämt mig för en Nibe 1255 nu... Förhoppningen är att Niben är ganska tyst på låg effekt. Tänkte nog sätta in en 120 liters arbetstank för att kunna strypa några element när man vill myselda lite i kakelugnen. Kommer det att funka med en så liten tank? Min-effekten på en 1255 är 4 kW.

FTX blir troligtvis ett Enervent Pingvin eco men jag skippar nog vattenburet värme- och kylbatteri. Kylan blir nog svår att få ut i befintliga kanaler och värmebatteriet kostar mer än det smakar. Elförbrukningen på en elvärmare för FTX-systemet blir bara några hundra kWh/år och då har man ingen frysrisk heller. Någon som har erfarenhet av ljudnivån på Enervent aggregatet?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
frågan är om du behöver en tank om du kan gå ner på 4kw.
lite orolig för att en så liten tank bara blir ett problem under normal drift och när effekten är högre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #34 skrivet: 16 januari 2014, 22:11:02 »
Det var väl min tanke också att jag inte skulle behöva en arbetstank, men jag har ganska liten vattenvolym, 45 liter i radiatorerna just nu. Planerar att bygga ut så det blir snart 75 liter och 30m2 golvvärme. Vad händer när man kör högre effekt med en (för) liten arbetstank?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
med t-rör på returen och hyfsat standardflöde på radiatorsidan kanske det fungerar helt ok! eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Du kan ju alltid koppla tanken som en knäpptank då kan den inte ställa till med nått och ger mindre start stopp den del av året vp går som on/off för 4 kw är vid 35 grader fram och 0 inkommande kb men med så lågt effektuttag det blir den delen av året blir nog kb bra mycket varmare och vp lämnar lite till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja så kan man göra. Men det löser inte ett eventuellt flödesproblem om man vill kunna vara frikostig med termostater. Men 4kw kräver ett väldigt litet flöde så volymtank vore den enklaste lösningen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #38 skrivet: 17 januari 2014, 20:08:50 »
Då kanske jag börjar med att koppla den som arbetstank och ev. kopplar om den till volymtank om det skulle bli problem?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja det är ju en variant. Det är ju dyrare med arbetstank. Extra Ext. CP och lite mer rördelar, om än lite.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Och risken för kortslutning i tanken slipper man med volymtank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #41 skrivet: 17 januari 2014, 22:13:36 »
Hur är det om man har ett-rörssystem och termostaterna stryper. Påverkas flödet då? Det blir väl bara en bypass av flödet? Då skulle det räcka med en volymtank?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
FTX blir troligtvis ett Enervent Pingvin eco men jag skippar nog vattenburet värme- och kylbatteri. Kylan blir nog svår att få ut i befintliga kanaler och värmebatteriet kostar mer än det smakar. Elförbrukningen på en elvärmare för FTX-systemet blir bara några hundra kWh/år och då har man ingen frysrisk heller. Någon som har erfarenhet av ljudnivån på Enervent aggregatet?
Hörs inte ens att det går.Mitt drar ca 30W/h utan värmning, och nu värmer det ca 20-30% (80-120W) och återvinner 86%. Jag rekommenderar EDE versionen om du slår till med digital display.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hur är det om man har ett-rörssystem och termostaterna stryper. Påverkas flödet då? Det blir väl bara en bypass av flödet? Då skulle det räcka med en volymtank?
Flödet påverkas vill man ha flera termostater skulle jag rekommendera arbetstank med separat cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #44 skrivet: 18 januari 2014, 14:17:02 »
Hörs inte ens att det går.Mitt drar ca 30W/h utan värmning, och nu värmer det ca 20-30% (80-120W) och återvinner 86%. Jag rekommenderar EDE versionen om du slår till med digital display.

Det låter bra! Ja, jag tänkte ta EDE varianten.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!