Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..  (läst 2578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« skrivet: 16 oktober 2018, 23:31:06 »
Vilka inställningar / temperatur kör ni i era VVB? Tänker främst på legionella. Vad anser ni alla om legionella..?
Jag kör 57c och återuppvärmning börjar vid diff på 8c, dvs 49c. Det blir dock 59 grader i tanken när den är inställd på 57 grader.

Publikation, sida 7 om legionella: http://www.sp.se/sv/index/research/effektiv/publikationer/Documents/Temarapporter/Tappvarmvatten.pdf
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2018, 20:22:48 »
47-52. Legionellakörning var 14e dag drar upp den till 57. Jag genomströmningsberedare.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2018, 20:28:36 »
47-52. Legionellakörning var 14e dag drar upp den till 57. Jag genomströmningsberedare.

Hmm ok.. Kanske ska köra något liknande.
Blir inte klok pÃ¥ om min ecodan har genomströmningsberedare  Sc:,h
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2018, 20:49:12 »
Min är ställd på 51±4 °C. I den nedre delen av spannet, under 48°C, så kan tillväxt av vissa typer ske (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5377503/). I den övre så ska antalet levande rackare sjunka. Jag bör kanske justera upp min temperatur med 2–3 grader så jag håller mig över 48 °C jämt.

Man ska naturligtvis inte ha beredaren inställd på optimal tillväxttemperatur, men så länge den är över den temperatur där de börjar dö – alltså att antalet levande baciller minskar med tiden – så har man ju i så fall färre levande baciller än i kallvattnet. Problemet är väl om vatten står under längre perioder (som nog inte behöver vara särskilt länge), vilket det gör i ledningarna. Där kan ju eventuellt tillväxt ske, även om den torde vara långsam i rumstemperatur. Å andra sidan borde man ju rätt snabbt spola ut allt dåligt vatten: om man drar på kranen och väntar tills det heta vattnet kommer så har ju hela vattenpelaren flyttat på sig.

I en perfekt värld borde väl beredaren hålla en så hög temperatur att alla bakterier dör direkt, så att man inte får några levande (som kan föröka sig) ut i vattenledningarna. Är vattnet helt befriat från liv så borde det hålla sig så. För det behövs nog en otroligt hög temperatur som inte går att uppnå med värmepumpar. Jag vet att man rekommenderar att det ska vara 55 °C till kallaste tappstället, och det är väl antagligen för att man har bestämt sig att det är en temperatur där bakterierna dör tillräckligt snabbt – innan vattnet har kallnat så mycket att de klarar sig?

Jag tror förresten inte på periodisk höjning, om man nu inte gör det dagligen. Legionella växer så snabbt att det inte är lönt att "bränna av" dem var fjortonde dag: vattnet man drog in för tretton dagar sedan med friska baciller har haft gott om tid att växa till sig. Det räcker också att man har några få baciller kvar så förökar dem sig.

Citera
… Furthermore, L. pneumophila has been shown to survive extreme ranges of environmental conditions, including extensive temperatures ranging from 5 to 63°C (9). Considering these facts, it is evident that the complete eradication of Legionella from water systems is hard to achieve, with small numbers of residing bacteria thriving again shortly after water treatment. Recent studies using model warm water systems demonstrated significantly elevated Legionella concentrations (>107 CFU/liter) following heat treatment of the water system (27, 28).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1489587/

Skulle gissa att få får legionella i Sverige för att:
  • halterna i dricksvattnet är rätt lÃ¥ga,
  • värmesystemet dämpar (men eliminerar inte) tillväxten,
  • vi spolar mycket med vatten och ingen ställer sig väl i duschen innan vattnet hunnit bli riktigt varmt, och
  • när vi trots allt andas in legionella (vilket nog händer varje vecka) sÃ¥ är det därför rätt lÃ¥ga halter och immunförsvaret klarar resten.

Långt inlägg med många lekmannaåsikter. Jag duckar :)

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2018, 21:40:31 »
Kan förvisso välja bort periodisk höjning. Kanske skulle testa...
« Senast ändrad: 17 oktober 2018, 21:42:14 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2018, 11:51:52 »
47-52. Legionellakörning var 14e dag drar upp den till 57. Jag genomströmningsberedare.
Genomströmningsberedare har inga problem med legionella. Det krävs relativt stor mängd stillastående vatten för att det ska bildas tillräckligt mycket biofilm där bakterierna kan föröka sig.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #6 skrivet: 02 november 2018, 07:00:50 »
Hej,

Risken liten att vattnet i rören blir problem. När man tömmer varmvatten beredaren minskar man risken också mycket.
Ta en bad är lösningen :D

Å andra sidan borde man ju rätt snabbt spola ut allt dåligt vatten: om man drar på kranen och väntar tills det heta vattnet kommer så har ju hela vattenpelaren flyttat på sig.

Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #7 skrivet: 02 november 2018, 11:40:33 »
Hej,

Risken liten att vattnet i rören blir problem. När man tömmer varmvatten beredaren minskar man risken också mycket.
Ta en bad är lösningen :D

Om risken är liten för vattnet i rören, varför har man då rekommendationer för lägsta temperaturen vid det kallaste tappstället? Jag antog att det berodde på att man tänkte att bacillerna kunde växa där också. Jag tror dock som du, att rören är ett mindre problem och att de flesta hushåll nog spolar tillräckligt. Och även om man duschar väldigt sällan brukar man ju spola ur rör och blandare och duschslangar (dvs vänta på att det blir varmt) innan man ställer sig där och inhalerar. Helt fritt från baciller är det förstås inte någonstans.

Vår vattenberedare är på ca 200 liter (ovanligt liten eller stor? ingen aning) och en genomsnittlig person sägs använda 140 liter per dygn, så med två i hushållet blir det ju ett "vattenbyte" per dag ungefär. Med all omblandning som sker lär väl några enstaka molekyler ha varit i beredaren sedan förra julen så det är nog bra att hålla den på rätt temperatur. Men rören, ja där blir det väl betydligt mindre blandning av nytt och gammalt vatten. Med två vuxna tror jag vi nog gör av med mer i stil med 400 liter per dygn i hushållet. Antagligen går mest åt när vi diskar (för hand).

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken temp kör ni i VVB? Legionella..
« Svar #8 skrivet: 02 november 2018, 12:32:03 »
Det är inte vattnet i sig självt som är problemet utan den s k biofilm som bildas på insidan av alla behållare som innehåller vatten nån längre tid.

När du förbrukar 140 l vatten på ett dygn så är det inte varmvatten alltihop och du omsätter inte hela VVBn. Om du gjorde det så skulle du få rejält kallt vatten på slutet. Det mesta av det vatten du har i VVBn byts väldigt långsamt och det gör att det bildas en hinna framförallt på botten av tanken där bakterier kan växa och frodas. En liknande hinna bildas på insidan av vanliga vattenrör också men det blir inte alls samma sak på insidan av ett 13 eller 22 mm rör som inne i en 200 liters tank.

Legionella smittar genom att man andas in mikroskopiska vattendroppar med legionella bakterier när man duschar. Dricka är ofarligt. Men för att bli sjuk behöver man få i sig mer än EN bakterie, och det är ytterligare ett skäl varför vatten i rör inte är ett problem. Det är när det finns mycket bakterier i vattnet som man kan andas in som man riskerar att bli sjuk.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!