Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 säkring löst ut, luktar bränt OCH vägguttag/belysning funkar ej  (läst 5006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ptk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min IVT490 säkring har löst ut. Det luktar bränt från kraftkortet och mycket riktigt ser det ut som att en komponent som sitter i ett metallhölje nere till höger på kraftkortet är bränd, se bilden. När jag sätter sätter igång pumpen så börjar det ryka igen så jag har ingen lust att låta den vara igång. Se bild. Vet ni vad det är för komponent? Vågar man ha igång systemet i manuellt läge? Just nu har satt på säkringen men stängt av värmepumpen så endast ventilationen är igång.

Sen upptäckte jag det konstigaste! Elen i mediaskåpet, flera vägguttag och takbelysningar i v-rum på bottenplan SAMT vägguttag och takbelysningar i ovanvåningen funkar ej. Deras säkringar har inte löst ut. Jordfelsbrytaren till dessa uttag är enligt schemat dessutom två olika - mediaskåp och v-rum = JFB2 och ovanvåningen = JFB1. Enligt schemat sitter värmepumpen utanför dessa JFB. Vad är det som händer?? När jag körde igång pumpen en kort stund så hände inget med dessa uttag, de var fortfarande döda.

Huset är nybyggt, drygt 2 år, JM.

Alla idéer och glada tillrop välkomnas!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
kolla om en huvudsäkring har gått. Kan vara därför övriga prylar inte fungerar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ptk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huvudsäkring ok. Många grejer i huset funkar, andra inte. Tex inom samma säkring funkar vägguttagen men inte takbelysningen. Iaf om säkringsschemat stämmer men det får man väl anta att den gör.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Även om en huvudsäkring kan se hel ut kan den vara sönder. Du måste byta dem. Bryt huvudströmmen och byt alla tre.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
För några år sen brann en 50A gruppsäkring utanför mitt hus.
Jag upptäckte det eftersom jag kunde mäta spänningen på inkommande faser.
Det mest knepiga med detta var att jag hade en lägre spänning på den fasen som var borta (tror det var ca 120V), troligen på grund av att ström läckte över på nått sätt.
Detta gjorde att vissa grejer kunde funka hjälpligt på denna fasen, men t ex lågenergilampor klarar inte att tändas utan full spänning.

Men ta hem en elektriker som får mäta upp både inkommande el och din 490 åt dig.
« Senast ändrad: 16 januari 2013, 07:30:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad suoixon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komponenten på bilden är kontaktorn som styr vilken effekt elpatronen ska köras på. Kolla i den här tråden så ser du hur du byter den:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49240.0
Om du inte vill byta själv får du beställa ett nytt kraftkort och byta hela kortet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!