Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SP: Här är framtidens smartaste energihus  (läst 43913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #75 skrivet: 10 september 2013, 23:34:02 »
Jag förstår vad du menar men nu har jag vad jag har.
Men principen är samma, tjock isolerande vägg utan köldbryggor.

Nu har jag 20cm tilläggsisoleringen på min gamla vägg så jag måste hitta andra lösningar.
Att byta hus är ingen bra lösning.

60w/m2 är ändå ganska bra.
Jag har 180m2 och toppar 7kw vid DUT.
Nä, jag menade de som ska forska å bygga, SP. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #76 skrivet: 10 september 2013, 23:39:32 »
Nä, jag menade de som ska forska å bygga, SP. :)

Jag tror inte att de har koll på allt?

Ta radiatorn jag bygger just nu till ett Norskt företag.
Med Peltierteknik.

Inget Svenskt företag var intresserad?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #77 skrivet: 10 september 2013, 23:47:25 »
Varför fimpar man inte köldbryggorna och bygger hus med frigolit?

Givetvis stabilt men ändå?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #78 skrivet: 11 september 2013, 10:10:03 »
Jag tror att det har med brandsäkerheten att göra, har man sett hur fort frigolit blir övertänt och vilken värme det utvecklas så är det iallafall inget jag vill bo i.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #79 skrivet: 11 september 2013, 13:52:01 »
Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano
Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.

Hittade lite info om DUT i sverige
Bromma -10,5
Uppsala -12,8
Linköping -10
Kalmar -7
Ronneby -6,1
Göteborg -8,2
Karlstad -13,1
Östersund -18,2
Luleå -20,6

En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #80 skrivet: 11 september 2013, 14:45:53 »
Jag har tex lagt cellplast i bjälklag, men jag skulle högst ogärna vilja ha starkströmsinstallationer där samtidigt. Det gäller att minimera risken att cellplasten tar fyr.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #81 skrivet: 11 september 2013, 16:00:10 »
Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.

Hittade lite info om DUT i sverige
Bromma -10,5
Uppsala -12,8
Linköping -10
Kalmar -7
Ronneby -6,1
Göteborg -8,2
Karlstad -13,1
Östersund -18,2
Luleå -20,6

En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.

Ja, men dina dimensionerande utetemperaturer verkar vara för låga. Varifrån har du dom?

I min byggnadsfysik bok finns det dimensionerande utetemperaturer.

Göteborg har en DUT på - 16 °C vad jag minns ...eller var det -18 °C .....

« Senast ändrad: 11 september 2013, 16:14:58 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #82 skrivet: 11 september 2013, 16:18:10 »
Tror för Göteborg var DUT -16 °C och EUT -18 °C

... men hittade det här nu:

http://www.nollhus.se/Pages/dvut.aspx

och här .... sida 15:

http://www.nollhus.se/documents/Kravspecifikation%20FEBY12%20-%20bostader%20sept.pdf
« Senast ändrad: 11 september 2013, 16:23:42 av Ewald »

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #83 skrivet: 11 september 2013, 16:33:49 »
Ja, men dina dimensionerande utetemperaturer verkar vara för låga. Varifrån har du dom?

I min byggnadsfysik bok finns det dimensionerande utetemperaturer.

Göteborg har en DUT på - 16 °C vad jag minns ...eller var det -18 °C .....
De tabellvärden jag angav verkar vara beroende av en "byggnads tidskonstant" DUT(20) om tidskonstant 300 h (någon som kan förklara? "Temperaturökning, beroende på högre tidskonstant än 96 timmar kan fastställas genom särskild utredning." Vad kan det vara för utredning??)

finns på sid 8 http://www.energimyndigheten.se/Global/F%C3%B6retag/passivkrav.pdf

Man hittar liknade värden för göteborg (-10,6) i den tabellen du angav, om man kikar längst till höger (med tidskonstanten:12 dygn)


Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #84 skrivet: 11 september 2013, 17:07:21 »
Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.

Hittade lite info om DUT i sverige
Bromma -10,5
Uppsala -12,8
Linköping -10
Kalmar -7
Ronneby -6,1
Göteborg -8,2
Karlstad -13,1
Östersund -18,2
Luleå -20,6

En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.

Jag uttryckte mig lite provokativt, men i princip stämmer det. Själva definitionen, att huset ska fungera i princip utan tillsats av värme, fungerar inte i vårt kalla klimat med de U-värden som ett klassiskt passivhus har. Däremot skulle man kunna kalla det ett "superlågenergihus" eller något liknande.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #85 skrivet: 11 september 2013, 17:45:32 »
Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano

Ja, passiva hus har ofta ett speciellt utseende ... pulttak, komapkt, små eller Inga fönster mot norr, stora fönsterareor mot söder, tjock isolering, ....

i norra Sverige har man lite andra klimatiska förhållande än vad man har i Tyskland. Därför måste ju varje land ta fram en egen passivhus-standard. Det allt Finns ju redan.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #86 skrivet: 11 september 2013, 18:13:21 »
DUT(20) om tidskonstant 300 h (någon som kan förklara?)

Om man har en tidskonstant på 300 h betyder det att det handlar sig om en tung, välisolerad byggnad.

En lätt byggnad har en tidskonstant på 50 h och då blir DUT(20) -14 °C (ort Göteborg) ... enl. min bok.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #87 skrivet: 11 september 2013, 19:04:48 »
@ Direktel+FTX+VPVB

Men när man räknar ut värmelasten ska man använda DVUT som tas fram enligt EN ISO 15927-5

SS-EN ISO 15927-5:2005+A1:2011, Fukt- och värmetekniska egenskaper hos
byggnader – Klimatdata – Del 5: Data för att bestämma byggnaders effektbehov
för uppvärmning


Man kan inte ta t. ex. -8 °C .... då skulle hela värmesystemet bli underdimensionerad

DUVT blir ca. -15 °C i Göteborg....

När man räknar ut värmelasten (enl. EN 12831) kan man ju välja i beräkningsprogrammet om man har en lätt, medeltung eller tung byggnad .... osv.

Här lite mer om definitionerna

http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=24544127523245&page=56


Ett nytt begrepp för dimensionerade utetemperatur vintertid, DVUT, ersätter det gamla begreppet DUT i Boverkets reviderade byggregler. AV M AT S  Ö S T L U N D   DVUT kan beräknas via SS-EN ISO 15927-5 »Fukt- och värmetekniska egenskaper hos byggnader ­ Klimatdata ­ Del 5. Data för att bestämma byggnaders effektbehov för uppvärmning«. Denna europastandard gäller som svensk standard och är även global, framtagen inom bland annat CEN/TC 89. I standarden beskrivs hur man definierar, beräknar och presenterar klimatdata som används när man bestämmer byggnaders effektbehov för uppvärmning.
« Senast ändrad: 11 september 2013, 19:22:17 av Ewald »

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #88 skrivet: 30 september 2013, 20:55:41 »
Det verkar inte vara särskilt innovativa saker SP skall testa :( http://www.byggahus.se/bygga/de-bygger-supersnal-forskningsvilla
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #89 skrivet: 01 oktober 2013, 09:25:37 »
 "Men SP har t ex under 1,5 Ã¥rs tid arbetat med ett forskningsprojekt tillsammans med värmepumpsbranschen och tagit fram en värmepump anpassad för lÃ¥genergihus och den ska vi testa i huset i BorÃ¥s."

Vad är det för värmepumpsteknik man satsat krutet på? Frånluftsvärmepump + FTX-kombo?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!