Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SP: Här är framtidens smartaste energihus  (läst 43839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #15 skrivet: 02 september 2013, 12:06:17 »
Sen är ju frågan om hur mycket samhällsansvar det är nyttigt att ha. Sparar vi för mycket el höjer de väl priset, elbolagen måste ju ha sina intäkter. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #16 skrivet: 02 september 2013, 12:41:19 »
IVT 495 tycker jag var ett rätt bra koncept annars.
Ersätt bara frånluftvärmepumpen med FTX-aggregat istället så har du ju i princip en lösning som funkar för alla lågenergihus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #17 skrivet: 02 september 2013, 12:55:33 »
IVT 495 tycker jag var ett rätt bra koncept annars.
Ersätt bara frånluftvärmepumpen med FTX-aggregat istället så har du ju i princip en lösning som funkar för alla lågenergihus.
Minns jag rätt så kör man brinet genom frånluftsväxlaren och ligger det på +8 blir det inte mycket till återvinning av vent luftens energi. Undrar om det inte vore idé med två vp då en som 490 och en mindre jordvp som drog igång om det behövdes. Hade jag haft areal skulle jag provat, jag har en moddad ivt green 4 ståendes. Moddad så till vida att jag ryckt bort all elektronisk styr och ersatt med hp/lp och termostat, mer behövs inte, egentligen. ::)

Eller tänkte du på själva växlaren, den i jorden, jag tror på så stor yta som möjligt. :)
« Senast ändrad: 02 september 2013, 12:59:27 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #18 skrivet: 02 september 2013, 13:32:58 »
I princip skulle det räcka med en DX-kopparslinga på 30 meter till en inverter som kan ge max 4 kW.
Men jag är lite skeptisk till DX i marken, oljeåterföring och sånt känns lite chansartat på kalla sidan.
Så jag skulle vilja ha en plattväxlare på kalla sidan, och en markslinga på 200 meter, eller ett borrhål på 50 meter som skulle mata värmepumpen.
Bara när den går på full effekt kommer värmetaget att nyttjas maximal, och man kommer ju med den typen av värmetag aldrig i närheten av den kyla som dessa värmepumpar får jobba med när de används till luft/luftvärmepumpsdrift, så COP borde bli bra även om kollektorn kanske kan hamna på minussidan i slutet av säsongen.
Med luftburen värme så är det inga konstigheter att värma huset, ett DX-paket i kanalen för huvudcirkulationen borde lösa det utan större problem, helt gratis lär det dock inte vara...
En 200-300 liters tank med dx-slinga för tappvarmvattnet.
En växelventil som växlar mellan husvärme och vattenvärme.
I princip skulle man inte behöva ha en inverter, on/off skulle funka och styrning enligt:
Termostat som växlar över gasen till beredaren när så behövs, kompressorn går igång om den skulle stå still.
Termostat som känner när det är för kallt i huset som startar kompressorn.
HP och LP-pressostater som säkerhet om termostaterna skulle fallera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #19 skrivet: 02 september 2013, 17:18:16 »
Är huset mycket välisolerat verkar luftburen värme vettigt. Man kommer från kostnaden för golvvärmeslingor eller radiatorer och allt som hör ihop med det. Mats Wolgasts hus var byggt så. Det känns lite konstigt att man ska behöva uppfinna hjulet på nytt och då komma fram till ett fyrkantigt hjul. Man behöver ju inte göra exakt som Wolgast gjorde men grundprincipen tycker jag borde vara etablerad teknik idag. Det är ju mer än 30 år sedan hans bok kom ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #20 skrivet: 02 september 2013, 20:54:19 »
..... Att bara rulla ut extra isolering på innertaket skulle man väl kunna göra, dock skulle det då bli fuktigare på kallvinden och luftcirkulationen skulle minska, men det löser man ju med extra ventiler vilket innebär att man får kallare luft på kallvinden, som ökar tempdiffen mellan denna och rummet, som i sin tur ökar energigenomgången. Sc:,h

Kallvinden blir kallare, det är riktigt, och det är bra. Resten förstår jag faktiskt inte, fuktigare blir det inte, luftcirkulationen minskar inte, det är inte heller ev nyinsatta ventiler som ökar tempdiffen, och ökad isolering kan knappast öka läckaget.




Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #21 skrivet: 02 september 2013, 23:32:05 »
Kallvinden blir kallare, det är riktigt, och det är bra. Resten förstår jag faktiskt inte, fuktigare blir det inte, luftcirkulationen minskar inte, det är inte heller ev nyinsatta ventiler som ökar tempdiffen, och ökad isolering kan knappast öka läckaget.
Om varm luft läcker igenom ökar ju temp, ökar temp minskar rf. Samtidigt stiger varm luft vilket ger cirkulation pÃ¥ kallvinden. SÃ¥ lite ligger det i det.  ^-^
Ökat delta-T ger ökad värmegenomgång.
Märk att det var lite ironi de raderna.  ;) ( man räknar ju pÃ¥ det när man dimisionerar en kylanläggning, hur mycket värmegenomgÃ¥ngen ökar om man har ex -15 i frysrummet och +25 utanför och vill ändra till -25 i frysrummet, men dÃ¥ är väggen den samma och tycker man att man förlorar för mycket fÃ¥r man Ã¥tgärda den. AlltsÃ¥ jag skämtade till det lite ), dumt skämt.  :-\
Självklart blir det bättre med isolering. Det är nog ändÃ¥ inte fel att hÃ¥lla lite koll pÃ¥ kallvindens status om man ökar pÃ¥ isoleringen.  tummenupp
« Senast ändrad: 02 september 2013, 23:44:25 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #22 skrivet: 03 september 2013, 08:16:44 »
Kallvinden blir kallare, det är riktigt, och det är bra. Resten förstår jag faktiskt inte, fuktigare blir det inte, luftcirkulationen minskar inte, det är inte heller ev nyinsatta ventiler som ökar tempdiffen, och ökad isolering kan knappast öka läckaget.

Både rätt och fel på samma gång. Om man sänker temperaturen och man har samma ventilation samt samma läckage från fuktigare rum (inifrån) så kommer den absoluta luftfuktigheten att vara samma men den relativa luftfuktigheten stiger. Detta gör således att risken för kondens med efterföljnade mögelproblem ökar.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #23 skrivet: 03 september 2013, 09:33:26 »
Kul läsning detta! Helt rätt att mäta de olika VP-teknikerna mot varandra och jag hoppas att diskussioner fortsätter med avgränsningen till enbart värmelösningar för lågenergihus.

Är huset mycket välisolerat verkar luftburen värme vettigt. Man kommer från kostnaden för golvvärmeslingor eller radiatorer och allt som hör ihop med det. Mats Wolgasts hus var byggt så. Det känns lite konstigt att man ska behöva uppfinna hjulet på nytt och då komma fram till ett fyrkantigt hjul. Man behöver ju inte göra exakt som Wolgast gjorde men grundprincipen tycker jag borde vara etablerad teknik idag. Det är ju mer än 30 år sedan hans bok kom ut.
Håller helt med här, luftburen värme kan stå för husets hela uppvärmningsbehov, tycker att tekniken fått sämre rykte än vad den förtjänar, listar några fördelar:

 - i förhÃ¥llande till andra VP-tekniker sÃ¥ blir det en billig investeringskostnad (ingen vattenburet i huset med vad allt det innebär)

 - Ingen utedel behövs, p g a FLVP-teknik (utvinner energin frÃ¥n frÃ¥nluften)

 - Man fÃ¥r uppvärmning+ventilation (FrÃ¥n- och förvärmd Tilluft) i samma paket, (gör man en dyr berg-/markvärme anläggningen bränner man fort hela budgeten och mÃ¥ste i vissa fall snÃ¥la pÃ¥ ventilationen)

- en luftvärmeanläggningen kan även kyla/avfukta inomhusluften på sommaren.

 - Man fÃ¥r även en smart styrning mellan värme och ventilation, vilket gör att man fÃ¥r bra kontroll av energiÃ¥tgÃ¥ngen över alla fyra säsongerna med rätt optimeringen (lägre luftflöde vid lÃ¥g utetemp pÃ¥ natten, veckotimer med olika program etc)

 - NÃ¥gra i denna trÃ¥d har snöat in pÃ¥ kallvindsproblematiken och skälen till tilläggsisolering av kallvindar. En förutsättning att en kallvind ska fungera korrekt är att huset är diffusionstätt och 100%-igt hindrar luftvandring genom vindsbjälklaget. Här skulle luftvärmen ge ytterligare fördelar: En bonus är att man kan fÃ¥ upp temperaturen nÃ¥gra grader pÃ¥ kallvinden med luftburen värme och det kan bidra till att klimatet blir torrare pÃ¥ vinden (RH sjunker dÃ¥ man kör uppvärmning via ventilationen). FrÃ¥n- o tilluftsrören är ju dragna i den tjocka vindsisoleringen!

Ja just det, varmvattnet måste ju även lösas med en smart och energisnål lösning
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49509.135
« Senast ändrad: 03 september 2013, 10:16:06 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #24 skrivet: 03 september 2013, 09:50:30 »
SP testar klimatsmart hus med berg och jordvärme samt FTX. 17kWh/kvm

I artikeln i Ny Teknik hävdas att jordvärme är energisnålare än bergvärme.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3752643.ece
Intressant artikel! De stora installationskostnaderna i detta projekt kan väl förklaras med forskningspengar... och kanske inte är motiverade i ett nybygge av en privatperson.

Gjorde ett urklipp från artikeln:

"SP räknar också med att byggnaden ska användas för forskning om smarta nät, fuktsäkra badrum, brukarbeteenden, samt för att ta fram en ny typ av värmepump och en ny typ av spisfläkt för lågenergihus."

Någon som vet vilken teknik man utvecklar? eller är det en helt ny VP-typ?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #25 skrivet: 03 september 2013, 10:10:59 »
Ok, ska försöka låta bli att OTea i tråden. ::)
Nej " vad ny typ " innebär vet kanske bara de som spånar på det. Kanske nya ideér om var och hur man ska hämta energi, eller nya tekniska lösningar, ingen aning. dontknow
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #26 skrivet: 03 september 2013, 10:37:47 »
Mmm, det där med ny typ tyckte jag också lät spännande!
Kanske det är GDS-Jan som är med pÃ¥ ett hörn  ::)...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #27 skrivet: 03 september 2013, 11:19:05 »
Här står det lite mer om husen. Vet ej hur uppdaterat det är.
Admin/ Raderat länk som ej fungerade.
« Senast ändrad: 23 november 2020, 16:32:21 av Rickard »
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #28 skrivet: 03 september 2013, 11:47:22 »
Är det verkligen samma hus? Huset har en frånluftvärmepump, inte markvärme som huset i Ny Teknik. Solfångare för varmvatten men inga solceller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #29 skrivet: 03 september 2013, 11:57:14 »
Ingen behovsstyrd ventillation,  :o känns det inte lite onödigt att byta luften varannan timme när det inte behövs, även om man tar tillbaka 80% med ftx. Inbillar mig att ftx hade fÃ¥tt ökad Ã¥tervinning vid lägre luftflöde.
Det hade varit roligt att få va med å brainstorma i ett sånt projekt. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!