0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var solceller också i bygget. Drar man bort solelen som matas ut på nätet är det ingen konst att nå låga siffror på förbrukad energi. Räknar man sedan med att elpriset kommer att stiga kraftigt i framtiden går det säkert att få en kalkyl som visar att huset på sikt inte kostar mer än ett konventionellt.
Förövrigt borde bara den delen av solelen som används i byggnaden räknas av från byggnadens specifika energianvändning.
Det måste vara den totala energianvändning som man inriktar sig på, det kan ju knappast vara vettigt att bygga nya hus med FTX, bergvärme och solceller samtidigt som det finns 200 000 hus från 50-talet och 60-talet som har bara någon dm gammal tilltryckt isolering på vinden. Att isolera de husen går på någon dag och kostar några tusen, och det betalar sig på något år, sedan är det ren vinst, både för husägaren och landet.
SP testar klimatsmart hus med berg och jordvärme samt FTX. 17kWh/kvmI artikeln i Ny Teknik hävdas att jordvärme är energisnålare än bergvärme.http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3752643.ece
HejVarför ska de krångla till det så förbaskat? Ingenjörshybris? PR? Varenda gång så ska det upp solceller. Solceller=10% verkningsgrad. Solfångare=70% verkningsgrad. Man ska väl värma huset, inte finansiera elproduktion åt svensk industri?Detta räcker väl?- Välisolerat hus med bra 3-glasfönster.- Berg/markvärmepump mot välisolerad acktank. Separat eller inbyggd.- Solfångare mot samma tank som värmepumpen (om separat).Om man vill så skippar man solfångaren. Solfångarkalkyler på varmvattensystem är rätt bra, men på kombisystem blir kalkylen känslig.MVH/Gano
Jag håller med om det men räknar man så finns det inga som helst möjligheter att få en solcellsanläggning att bli lönsam. En solcellsanläggning som är dimensionerad så att den täcker husets förbrukning dagtid på sommaren kommer att bli så liten att det inte är vettigt att installera en sådan. Det känns som om det har spårat ur någonstans när man bygger hus med en massa isolering, markvärme, FTX och solceller. Med bra isolering och FTX går det inte att ekonomiskt motivera en markvärmepump. Vill man ha en värmepump i huset undrar jag om det är lönsamt med värmeväxling på ventilationsluften i en normalvilla.
De beräkningar jag har gjort visar att man kan strunta i ett FTX-system om man har markvärme i allafall i Mälardalen. Det betalar aldrig tillbaka sig.Solcellsanläggningen blir väldigt liten om man satsar på 100% egenkonsumtion precis som du skriver. Ca 40 - 60 % av solelen i egenkonsumtion är ganska rimligt för en "vanlig" villa i dagsläget.Jag jobbar med att få en egenkonsumtion på ca 80-90% av årsutbytet i en vanlig villa utan att lönsamhetskalkylen skall spricka.
Det man borde satsa på för att komma ned i pris och ändå få en extremt effektiv energilösning är luftburen värme med FTX och en liten berg eller markvärmepump på kanske 2-3 kW effekt som värmer en kanalluftvärmare och en vvb med DX-teknik.En sån värmepump, inverterstyr, (En modifierad luftvärmepump kanske) så enkel som möjligt, skulle inte behöva kosta mer än 10 000 - 15 000 kr + kanalvärmare och vv-beredare.Markslingan skulle inte behöva vara mer än 200 meter, och vid bergvärme mindre än 100 meter, eller 2-3 hål ovan berggrund om det är långt till berg.
IVT 495 tycker jag var ett rätt bra koncept annars.Ersätt bara frånluftvärmepumpen med FTX-aggregat istället så har du ju i princip en lösning som funkar för alla lågenergihus.
..... Att bara rulla ut extra isolering på innertaket skulle man väl kunna göra, dock skulle det då bli fuktigare på kallvinden och luftcirkulationen skulle minska, men det löser man ju med extra ventiler vilket innebär att man får kallare luft på kallvinden, som ökar tempdiffen mellan denna och rummet, som i sin tur ökar energigenomgången.
Kallvinden blir kallare, det är riktigt, och det är bra. Resten förstår jag faktiskt inte, fuktigare blir det inte, luftcirkulationen minskar inte, det är inte heller ev nyinsatta ventiler som ökar tempdiffen, och ökad isolering kan knappast öka läckaget.
Är huset mycket välisolerat verkar luftburen värme vettigt. Man kommer från kostnaden för golvvärmeslingor eller radiatorer och allt som hör ihop med det. Mats Wolgasts hus var byggt så. Det känns lite konstigt att man ska behöva uppfinna hjulet på nytt och då komma fram till ett fyrkantigt hjul. Man behöver ju inte göra exakt som Wolgast gjorde men grundprincipen tycker jag borde vara etablerad teknik idag. Det är ju mer än 30 år sedan hans bok kom ut.
Ingen behovsstyrd ventillation, känns det inte lite onödigt att byta luften varannan timme när det inte behövs, även om man tar tillbaka 80% med ftx. Inbillar mig att ftx hade fått ökad återvinning vid lägre luftflöde.Det hade varit roligt att få va med å brainstorma i ett sånt projekt.
I forskningens namn är du väl fri att erbjuda dina tjänster?Jag tänker mig att uppfinnare och andra borde kunna föreslå test som de kan motivera.
Det hade varit roligt att få va med å brainstorma i ett sånt projekt.
Derome bygger huset. Platsansökan här http://www.derome.se/karriar/oppen-ansokanSP har denna kontakt/lediga platsersida http://www.sp.se/sv/workatsp/Sidor/default.aspxKan väl inte vara fel att kontakta dem?
Är det någon som kommit fram till något?Vilken/vilka värmepumpstekniker är mest lönsamma i framtidens smartaste energihus mht investeringskostnader?
Jag undersöker bara en typ av värmepumpar i min forskning gällande framtidens småhus men känslan är att den med lägst investeringskostnad bör vara den mest lönsamma ur ett ekonomiskt perspektiv. Detta pga att ett framtida hus skall använda extremt lite köpt energi. I passivhus t ex är det enda lönsamma direktverkande el. Det sitter oftast en elpatron på några hundra Watt i FTX-aggregatet.
I passivhus t ex är det enda lönsamma direktverkande el. Det sitter oftast en elpatron på några hundra Watt i FTX-aggregatet.
Men trenden måste väl ändå gå mot att till varje pris undvika elpatron vid de kallaste vinterdagarna, när även alla andra vill ha som mest kw. Det borde inte ha med lönsamhet i nuläget att göra, vi har ett enormt klimatproblem, olja, kol och kärnkraft har problem, det är bara vattenkraft, vindkraft och ev gas som man kan lita på, så prisförändringar borde komma.
Om din passion är solenergi i byggnader i Sverige så har du kanske fel inställning om du fokuserar hårt på investeringskostnaden....
Inte alls. Se på solvärmebranschen som har vägrat inse att investeringskostnaden är en viktig faktor och bara fokuserat på andra fördelar med solvärme. Hur många solvärmeföretag har vi kvar i Sverige?Om solelbranschen skall överleva måste systemen vara lönsamma. Staten kommer inte hålla branschen under armarna hur länge som helst. Om de inte inser det kommer de långsamt försvinna. Solelsystem är lönsamma över en 20 årsperiod i dagsläget utan investeringsbidrag. Förhoppningsvis blir det ännu bättre i framtiden.
OK en passion är en sak, men det är ju lättare att få bra ekonomi med även en micro vp....
Exakt, då e vi tillbaka på värmepumpstekniken, jag skrev tidigare "Vad vet du/ni om mindre värmepumpar med låg effekt (0.5-1.0 kW)kan dessa bli ekonomiska i lågenergihus?" Jag tror vi snuddat vi denna teknik tidigare, vad kan man dra för slutsatser om investeringskostnad och driftekonomin för dessa?
Man bör satsa på luft-vatten värmepumpar i sådana hus.
Hur tänker du nu?Den är totalt värdelös när det är -20 ute som det kan vara i Sverige?Du måste ventilera (Det gör inte jag efter regler men har ett gammalt hus).Bäst är väl då en värmepump som nyttjar den värme du måste ventilera ut?
I passiva hus har man ju FTX-system med hög verkningsgrad.Det finns även billiga lösningar med luft-luft värmepupar i passivhushttp://www.heizungsfinder.de/waermepumpe/luft-luftPassivhausinstitut har en lista över grejer som är passivhus certifierade osv.Vet inte om det allt fungerar i norra Sverige t.ex. Kiruna
Instämmer, därför kommer vi nu att installera ett lite mer avancerat FTX-aggregat med en frånluftsvärmepump som tar energin från frånluften (aktiv ventilation), det ska bli mycket intressant o se hur många kWh vi kan spara istället för enbart uppvärmning av direktel+FTX (passiv ventilation).http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52869.0
Om man nu inte har såna tokspel som jag har,Så måste väl det bästa med vanlig teknik ändå vara mark eller bergvärme?
Konceptet med passiva hus är ju att begränsa värmeförlusterna (transmissionsförlusterna ... infiltrationsförlusterna) till ett mycket låg nivå.Därför är/bör värmebehovet egentligen vara så lågt att det inte behövs ngt dyrt uppvärmningssystem.Bergvärme kann ju bli dyrt ... det kostar ju att borra hål, skaffa och installera bergvärmepump osv.Ett passivhus värmes ju enbart via tillluften och där måste man främst kompensera ventilationsförlusterna ....
Jag skrev ju precis om en sådan lösning .... luft-luft värmepumphttp://www.heizungsfinder.de/waermepumpe/luft-luftÜber einen Wärmetauscher entzieht die Anlage der Abluft Wärme und heizt damit neue Frischluft auf.
Ja det stämmer, det finns likheter mellan aggregaten vi både länkar till. Jag är dock skeptisk till att tyskarna definierar sitt aggregat som ett Luft-LuftVP, när det är FrånluftsVP-teknik... En LLVP är en VP med utomhusdel och en FLVP saknar utedelen! Både den tyska och den danska (Nilan) är FLVPs, där man växlar uteluften innan den träffar kompressorbatteriet, en FLVP fungerar bättre än en LLVP när det är -20. Men som sagt jag vet mer efter installation och när vi tagit oss igenom denna vinter...
Inneluft är mycket bättre än en fläkt ute i kylan.Ingen kan motsäga sig det?Nu är jag lite partisk men skulle aldrig värma ett passivhus med en LLVP.
I ett passivhus måste du ventilera.Ska du bara skicka det rakt ut?
Jag hann svara o du hann editera...Nej, både FLVP och växlaren tar han om energin i avluften innan den lämnar huset, avluftstempen ligger på ca -5 när det e -20, men detta är bara antaganden vid ett visst flöde, detta måste ju optimeras för just vårt hus.
Det var ju det jag skrev, att bara värma med ventilationen?Du vill sätta en fläkt utanför som fortfarande ska fungera när utetempen är -20 ?Jag bor i Mälardalen och kan visa att medeltempen inte är så rolig på vintern.
Hej Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.MVH/Gano
De kan ju börja med att lägga en beställning på lite modern isolering. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51911.msg531362#msg531362
Jag förstår vad du menar men nu har jag vad jag har.Men principen är samma, tjock isolerande vägg utan köldbryggor.Nu har jag 20cm tilläggsisoleringen på min gamla vägg så jag måste hitta andra lösningar.Att byta hus är ingen bra lösning.60w/m2 är ändå ganska bra.Jag har 180m2 och toppar 7kw vid DUT.
Nä, jag menade de som ska forska å bygga, SP.
Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.Hittade lite info om DUT i sverigeBromma -10,5 Uppsala -12,8Linköping -10Kalmar -7Ronneby -6,1Göteborg -8,2Karlstad -13,1Östersund -18,2Luleå -20,6En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.
Ja, men dina dimensionerande utetemperaturer verkar vara för låga. Varifrån har du dom?I min byggnadsfysik bok finns det dimensionerande utetemperaturer. Göteborg har en DUT på - 16 °C vad jag minns ...eller var det -18 °C .....
Nja, har man bjudning hemma är det ju många som har sett stigande temperaturer.
Elmätarstyrning skulle bli knasigt hos oss med 2 st motor samt kupevärmare som går 2-3 tim per dag nästan samtidigt.
Ni har ju rätt båda två , men när jag spånade min idé så tänkte jag bara på när hushållselen minskar och därmed värmebehovet (från VP) ökar
När man är i rummet är TV:n på (ca 300 W), laporna ovan fönstren (8X20 W = 160 W), kroppsvärmen, samt lite myslampor bidrar väl med ytterligare 200-400W lite beroende på.650 - 850 W extra effekt på 25 m2 är rätt mycket, och även om det bara är 20 grader varmt på morgon så har det en tendens att bli runt 23-24 grader innan det är läggdags.Behöver jag tillägga att vädring är vanligt förekommande i detta rum?