Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HE E7. Högdrift kostnad  (läst 3838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« skrivet: 14 februari 2019, 19:55:53 »
Hej

Jag har en bergvärme anläggning som drar väldigt mycket el. När vi installerade den sa man att årsförbrukning på ca 10-15 kWh samma nu när man försökt få hjälp så sägs det att den ska dra det samma. Förra året slutatde på 28 000kWh å det kommer väl bli det samma i år. Har mailat med energimyndigheten, fick ett diagram av han där han menade på att den skulle dra ca 2-3 kWh vid det tillfället men enligt min mätning så drog den 5kWh då. Enligt service firman ska alla värden vara ok men man vet ju alldrig

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2019, 10:27:02 »
Hur stor el-förbrukning hade ni innan bergvärmen installerades? Vilken typ av uppvärmningssystem var det? Hur stort är huset, när är det byggt och i vilken del av landet ligger det?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2019, 11:34:34 »
Några frågor till. När (månad och år) togs pumpen i drift? Hur många timmar har kompressor respektive tillsatsel varit inkopplade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2019, 13:49:01 »
Hej

Innan installationen hade vi mellan 26-30 000 per år , uppvärmningen då var gammla oljepannan där de hade kopplat till en Nordicair luft vatten pump som inte funkade så värst bra. Huset ör ett sutteräng hus som är byggt 64 på 84kvm upp och lika mycket nere. vi bor i Sörmland. Bergvärmen installerades 2011-06-15. Producerad el 229049,82 kWh Förbrukning eltillskott är 2106 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2019, 15:00:29 »
Jag får inte värdena att gå ihop. Om vi antar att pumpens effekt räknas som 7 kW och det har gått 7,7 år sedan installationen går pumpen ungefär 4250 timmar per år. Det är rätt mycket och borde leda till en betydligt högre antal kWh tillsatsel än 2106.

Husets värmeförbrukning blir 229000/7,7 = 29700 kWh/år. Det verkar lite mycket med tanke på husets storlek och ålder men det är ingen orimlig siffra.

En 7 kW värmepump drar ca 1,9 kW vilket på ett år blir ca 8000 kWh. Till det kommer några hundra kWh tillsatsel. Är elförbrukningen 28000 kWh/år måste det vara något annat som förbrukar el. Det verkar som om det är ett hus till inkopplat på er elmätare.

Hur mättes förbrukningen på 5 kW?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2019, 12:18:59 »
Hej

Jag använder mig ett efergy system som man klämer givare runt faserna. Så jag har en trefas givare på inkommande till elcentralen. Den andra sitter i sista kopplingsdosan som är just innan bergvärmen som det enbart är värmen inkopplad. Det jag kommer på att jag inte nämde förut är att varmvattnet har en egen ivt vatten tank brevid själv bergvärmen. Men enligt dem ska den gå på bergvärmen å ska inte dra massa extra. Infogar hur mycket vörmen drog i natt och nu på förmiddagen. Vet inte exakt hur kallt det varit men runt 2+ till 5+ skulle jag gissa på

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2019, 14:46:48 »
Att varmvattenberedaren står vid sidan av värmepumpen spelar ingen roll.

Efergyelmätaren kommer såvitt jag förstår inte att fungera som det är tänkt när den används för att mäta effekten på en asynkronmotor. Den verkar mäta strömmen utan att ta hänsyn till effektfaktorn. Så den verkliga effekten är lägre än den uppmätta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2019, 18:54:26 »
Hej

Okey så man kan inte använda den för att mäta hur mycket bergvärmen drar ? Detta är dagens förbrukning. Det som visar väldigt mycket nu oå kvällen är tvätt maskin och matlagning.
« Senast ändrad: 17 februari 2019, 18:56:15 av Mike670 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2019, 19:26:00 »
Det är betydligt bättre att sätta upp en riktig elmätare där man vill mäta. Sedan sätter man t.ex. på en givare och logger som mäter antalet pulser från dioden på elmätaren. Vissa elmätare har direkt pulsutgång.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2019, 19:52:12 »
Det vat synd att det inte gav något. För skillnaden mellan värmen å vad resten drar verkar översnstämma rätt bra. Då har jag ingen bra ide vart man kan fortsätta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2019, 20:14:53 »
Att skillnaden mellan vad pumpen drar och resten stämmer är inte så konstigt. Resten, bortsett från tvättmaskinens motor, bör vara resistiv last och den visas korrekt.

Hur ser elräkningarna ut över Ã¥ret? Hur mÃ¥nga kWh gÃ¥r det Ã¥t under t.ex. juli när pumpen gör enbart varmvatten och under en vintermÃ¥nad, t.ex. december. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2019, 07:28:52 »
Hej

Det här är förra Ã¥rets förbrukning och de mätningar som jag gjort sedan jag installerade Efergy. Fick se senaste fakturan frÃ¥n vatten fall pÃ¥ 5200kr för 3252 kWh  :'(
Den understa bilden gjorde jag så att jag slog av bergvärmen under en timme för att se vad som hände. då skönt förbrukningen en hel del.
« Senast ändrad: 18 februari 2019, 08:11:02 av Mike670 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2019, 09:21:52 »
Elförbrukningen sommartid är hög. Man brukar räkna med att varmvattnet drar ca 5000 kWh/år för en normalfamilj. Ökar vi på lite blir det 500 kWh/månad vilket i sin tur betyder 170 kWh el till värmepumpen. Förbrukningen av hushållsel brukar också schablonmässigt sättas till 5000 kWh/år för en familj. Det blir 420 kWh/månad. En sommarmånad borde elförbrukningen inte vara mer än 600 kWh. I det här fallet är den ungefär 1500 kWh, alltså 900 kWh mer.

Om värme och varmvatten tillsammans är 30000 kWh/år varav varmvatten 6000 kWh är husets värmebehov 24000 kWh. Man brukar räkna med att januari i snitt står för 16% av årets värmebehov. Det skulle i det här fallet bli 4000 kWh. Det betyder att värmepumpen skulle förbruka ca 1300 kWh om ingen tillsatsel behövs. Lägger vi till 600 kWh för varmvatten och hushållsel blir det 1900 kWh. Verklig förbrukning januari 2018 och 2019 är ca 3200 kWh, 1300 kWh mer.

Enligt sista bilden är förbrukningen när värmepumpen står still rätt konstant ca 1,4 kW. Om det var en resistiv last bör elmätaren ha visat rätt förbrukning. Hade det varit matlagning eller någon annan aktivitet på gång borde det ha varit större variation i förbrukningen. Om det är 1,4 kW en hel månad blir det ca 1000 kWh.
Det verkar som om det är något som konstant drar ca 1000 kWh/månad året runt.

Möjligheten att värmepumpen går som elpanna har jag förkastat. I så fall borde elförbrukningen vintertid vara betydligt högre, den skulle ha varit ca 5000 kWh i januari. Dessutom tycker jag det syns en varmvattenkörning på nedersta bilden strax innan pumpen stannar. Elförbrukningen går upp något då. Antalet tillsatstimmar skulle också ha varit avsevärt mycket högre.

Det är för övrigt en sak som jag inte får att gå ihop. Kompressorn verkar gå många timmar per år men förbrukningen av tillsatsel verkar nästan obefintlig. Att det inte går åt mycket tillsatsel tycker jag statistiken över elförbrukningen tyder på. Behövs elpatronen blir skillnaden i förbrukning mellan vintermånaderna betydligt större.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2019, 10:49:53 »
Har du möjlighet att "slå av" alla delar som förbrukar el? ex.vis elslingor i badrumsgolv, ventilationsanläggning m m - för att därigenom se vad de olika delarna förbrukar och om det finns något som "tjuvdrar" el?

Utloggad Mike670

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HE E7. Högdrift kostnad
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2019, 11:04:34 »
Har du möjlighet att "slå av" alla delar som förbrukar el? ex.vis elslingor i badrumsgolv, ventilationsanläggning m m - för att därigenom se vad de olika delarna förbrukar och om det finns något som "tjuvdrar" el?

Hej

Jag har provat stänga av lite saker, men har inga andra stora saker som drar. Den el golvvärme jag har är avstängd pÃ¥ säkringen i elcentralen och har inte varit igÃ¥ng i Ã¥r överhuvudtaget. Annars är det bara lite led lampor som sitter ute, kör även bara led inne förutom ett par halogenspottar i ett badrum, men de är inte tända sÃ¥ mycket. Sedan är det kyl/frys de har jag provat stänga av en stund om vart annat, men märkte ingen skillnad. Det enda som ger nÃ¥got utslag är när man slÃ¥r av bergvärmen Ã¥ det är ju förstÃ¥elig dÃ¥ det är största elförbruknings källan. 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!