Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntar pÃ¥ offert frÃ¥n en av de större installatörer.. nÃ¥gra frÃ¥gor under tiden  (läst 10287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Några frågor och funderingar.

Min D8 har gett upp efter ganska precis 15 år.

Värmepump 38917 tim.
Tillsats         322
Tillsats 2      179
Varmvatten  9643 tim.

Min tanke är att satsa på en ny likvärdig pump och jag tror att det skulle gå fortare med installationen om jag tar en thermia igen?

Det var en en förståsigpåare som sa att jag skulle kunna gå på en "mindre pump" pga. av att de är så mycket bättre idag? Stämmer det, eller det kanske inte är så enkelt.

Mycket tacksam för hjälp och råd.


Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Uteffekten på en 8 kW värmepump är densamma idag som för 15 år sen.
Men det som kanske menas är att eftersom COP är lite bättre så kommer en 15 år gammal borra vara för klen?
Vet du hur djupt det är borrat?
Hur kall blir köldbäraren på vintern när det är kallast ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Uteffekten på en 8 kW värmepump är densamma idag som för 15 år sen.
Men det som kanske menas är att eftersom COP är lite bättre så kommer en 15 år gammal borra vara för klen?
Vet du hur djupt det är borrat?
Hur kall blir köldbäraren på vintern när det är kallast ute?
Nej tyvärr inte, det är slang i en sjö, har inte en aning om hur lång den
är.  Det vet nog möjligtvis dom som jag väntar offert av för det var dom som installerade pumpen. Skulle väl kunna leta pÃ¥ han som hade huset när det installerades, om han kommer ihÃ¥g.
Det brukar gå ut när det är kallt ut 0 till -1 och in +3 till +4 grader. Om jag nu fattat rätt på vad kölbärare är!?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.  tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn.

Däremot så gav din gamla upp lite för snabbt, och jag får det till ca 2600 h/år vilket tyder på att den är ganska väl dimensionerad.
Du bör kolla på integral A1 (eller motsvarande) för att få ner antal starter.
« Senast ändrad: 15 juni 2019, 12:21:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle absolut inte byta till en likadan storlek, jag skulle ta en mindre .  Att den gav upp sÃ¥ snabbt tyder pÃ¥ att flödet saknas.
Åtgärda flödet eller byt till en mindre .

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur kommer du fram till att det saknas flöde  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur kommer du fram till att det inte gör det när en kompressor som ska hålla 70000 -80000 timmar bara hållt ungefär hälften ?

Förklara hur du kan rekommendera att man skall installera samma effekt, fast man nu kör med hysters 10 istället för 7, utan att säkerställa flödet .

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Brukar du alltid svara med en frÃ¥ga utan att besvara frÃ¥gan du fick kanske satsa pÃ¥ en karriär som politiker  :) Jag kommer inte fram till nÃ¥nting finns alldeles för lite fakta i trÃ¥den för att jag ska kunna rekommendera nÃ¥nting alls sÃ¥ därför har jag inte gjort det heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det enda du gör är att ifrÃ¥gasätta andra.  Berätta nu varför det är uppseendeväckande att rekommendera en storlek mindre maskin när den som satt innan kraschade efter 38000 timmar.
Särskilt som de nya maskinerna går med varmare hetgas och 3 K högre hysters vilket kommer ge ett ännu större slitage på kompressorn.

Säkerställande av flöde  tummenupp annars är det bättre med en storlek mindre maskin, skillnaden i kyleffekt är inte sÃ¥ stor. 

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Därför att jag har ingen aning om den gamla maskinen gÃ¥tt med lite flöde eller inte men den kan ha gÃ¥tt mot stängda termostater eller värmt ett toa golv pÃ¥ 2 m2 hela sommaren jag har helt enkelt för lite fakta för att rekommendera nÃ¥nting alls men den kan lika gärna haft perfekta förutsättningar och gÃ¥tt sönder i förtid ändÃ¥ sÃ¥nt händer.  Om maskinen gÃ¥tt med för lÃ¥gt flöde bör man se över om det gÃ¥r att säkerställa flödet det kan gÃ¥ att öka eller installera en tank eller kanske tom gÃ¥ pÃ¥ en mindre storlek av vp om man nu vet att det saknas flöde. Men nu är det väl dags att du svarar pÃ¥ min frÃ¥ga hur du vet att maskinen gÃ¥tt med för lÃ¥gt flöde finns ju inga fakta i trÃ¥den som pekar Ã¥t det hÃ¥llet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att

" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.   tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."

Men du attackerar mig som anser att om man läser uppgifterna i TS profil, du vet - 166 kvm hus byggt 1906 coh totaltrenoverat 1987 ;)
Om vi kör det i Thermias program för att TS gillar Thermia så ger det oss 5,8 kw i toppeffekt. En 8 kw Copeland ZHK3E kompressor som det satt i hans maskin ger med 4 plus in från sjön 9,37 kw när den kondenserar i 55K. Som du ser så ger den nästan dubbelt så mkt effekt som huset kräver vid dut. Nu menar sitter det nog R410A ZH kompressorer i, men den isentropiska verkningsgraden på kompressorerna är snarlik så den nya maskinen kommer ge ungefär samma effekt-
Har han sedan ett äldre radiator system sÃ¥ bör det gÃ¥ cirka 0,15l per sunkd i det dÃ¥ det byggdes för en toppeffekt om dryga 9kw innan renoveringen.  Även om ingen isolering tillfördes huset i renveringen sÃ¥ är det ändÃ¥ en fulleffekt maskin och om det tilläggsisolerades sÃ¥ är det drygt 150 % kompressoreffekt som sitter installerat. Och min gissning baserat pÃ¥ 29 Ã¥rs arbetslivserfarenhet inom VVS,Kyla är att detta mest troligt är en bidragande orsak till att kompressorn rasade för tidigt.

Vad är din Ã¥sikt Smurfen  Sc:,h Förutom att du tycker tvärtemot vad jag tycker dÃ¥  Sc:,h  Ser du vad otevlig den gubben som du alltid postar är  Sc:,h
 
« Senast ändrad: 16 juni 2019, 19:24:22 av Luka 3 »

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dessutom. Om TS kör golvvärme via VP sÃ¥ gÃ¥r det nog mindre än 0,1 lps i det. Och pÃ¥ hösten när det är lite kyligt och sjön fortfarande är 15plu sÃ¥ ger hans maskin 15 kw och hans GV drar 0,5 kw.    Ser du nu att det kanske inte är optimalt  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att

" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.   tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."
 

Jag utgick från köldbärartemp när jag skrev detta.
Sen skrev jag också:

Däremot så gav din gamla upp lite för snabbt, och jag får det till ca 2600 h/år vilket tyder på att den är ganska väl dimensionerad.
Du bör kolla på integral A1 (eller motsvarande) för att få ner antal starter.

Min gissning är då att dimensioneringen har lett till att den startat/stoppat lite ofta, har ingen aning om flödet, men det kan ju vara OK?
Den nya installatören bör kolla upp att flödesinställningarna är OK.
Men ingen installatör pillar på integral A1, detta får man justera till själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är det bra att ändra/ öka pÃ¥  integral och hysteres som ni sÃ¥ ofta rekommenderar ? 
Bättre att Ã¥tgärda felet än än att sätta ett plÃ¥ster pÃ¥ det  tummenupp

I detta fall skulle jag stoppat in en 10 kw maskin för köldbäraren tillåter det. Jag skulle löst flödet med en flödesutjämning och sedan haft en väldigt bra anläggning med säkerställda flöden och därmed det enklaste och bästa man kan ha . tummenupp

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!
Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.
Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
« Senast ändrad: 17 juni 2019, 06:51:54 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!