Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft  (läst 1617 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Står i startgroparna att dra igång en husbyggnation. Det kommer byggas en 1,5 plans villa om ca 190m2.
Energiberäkningar är gjorda av ventilationsfirma utifrån de olika alternativen Bergvärme + FTX samt frånluft+uppvärmd tilluft.
Enligt de beräkningar jag sedan gjort,  se nedan bifogade beräkningar så kommer det ta rätt lång tid att räkna hem en investering gällande bergvärmepump i denna nybyggnation.
Vi kommer även ha en contura kamin i huset om det spelar in på något sätt.
Missar jag något vid val av frånluftlösning?, gör jag bort mig? Hit me!




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2023, 16:01:09 »
Framgår inte vilken S 1255 som avses, känns mycket med 200 meter borrhål om det är deras 1255-6 kW värmepump?
Är det beräknat på en 1255 - 12 kW så är den troligen rejält överdimensionerad, och borran borde inte behöva vara så djup ens med en sådan pump.
Möjligen kan det gå räkna hem om du i efterhand tänkt bygga ett rejält garage som kommer "utanför" huskalkylen, det är ju rätt vanligt att man gör så för att klara BBR-kraven.

Nibe S735 går köpa för 115 000 kr här: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-s735-7-rf
Känns hutlöst dyrt det pris de uppgett.
« Senast ändrad: 28 februari 2023, 16:03:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jojak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2023, 18:08:57 »
Framgår inte vilken S 1255 som avses, känns mycket med 200 meter borrhål om det är deras 1255-6 kW värmepump?
Är det beräknat på en 1255 - 12 kW så är den troligen rejält överdimensionerad, och borran borde inte behöva vara så djup ens med en sådan pump.
Möjligen kan det gå räkna hem om du i efterhand tänkt bygga ett rejält garage som kommer "utanför" huskalkylen, det är ju rätt vanligt att man gör så för att klara BBR-kraven.

Nibe S735 går köpa för 115 000 kr här: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-s735-7-rf
Känns hutlöst dyrt det pris de uppgett.

Tack för inspel, pumpstorlek som det räknats på är en S1255-12kw. Kollar man S1255 6kw alt 12kw så skiljer inköpspriset inte något jätte mycket ifrån varandra. Vad hade varit lämpligt borrdjupt för en S1255-6kw?

Gällande S735 är det väldigt svårt att få fram något riktigt pris, då det är vid leverans gällande pris, alla pratar om fortsatt höjning så frågan är vad som är vettigt att kalkylera med?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2023, 18:48:57 »
Den som har gjort kalkylen kan inte stava till borrhål eller differens. Att skriva kwh i stället för kWh kan ursäktas, man slipper ju skifttangenten, men borrhål med två l, nej! Hade jag fått kalkylen hade jag blivit mycket tveksam till författarens kompetens och frågat någon annan firma också för säkerhets skull. 

Jag tycker dessutom att man har missat att uppdatera sig till nutida förhållanden vad gäller elpriser. En bergvärmepump kan dimensioneras så att den kan täcka mer än 100% av husets värmebehov så att den kan stängas av de timmar elen är dyrast vilket brukar sammanfalla med att värmebehovet är stort. En frånluftvärmepump måste då komplettera med elpatronvärme.

Det är var elen kostar då som är intressant. Jag har en känsla av att vill man teckna fasta avtal på elen i framtiden får man räkna med att betala en bra ”försäkringspremie” för det. Någon måste ju ta risken för oväntade händelser på elmarknaden. Timpris kommer nog att bli det vanliga, om inte annat kan man ju ladda bilen billigare nattetid. Jag skulle sikt på en värmekälla som gör att man kan stänga av värmen några timmar varje morgon och kväll när elen är som dyrast utan att komforten blir lidande. 

Jag tycker att elförbrukningen verkar hög för en nybyggd villa på 190 m2. Förmodligen är det genomgående golvvärme med därtill hörande bra SCOP så värmebehovet bör ligga runt 35000 kWh/år. Den förbrukning är det med FTX. I nybyggda välisolerade hus brukar uppvärmning av ventilationsluften stå för en stor del av värmebehovet. Jag får det inte att gå ihop om det inte är ett hus med enorma fönsterytor.

Finns det ingen kalkyl på husets värmebehov i W/K? Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jojak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2023, 19:43:28 »
Den som har gjort kalkylen kan inte stava till borrhål eller differens. Att skriva kwh i stället för kWh kan ursäktas, man slipper ju skifttangenten, men borrhål med två l, nej! Hade jag fått kalkylen hade jag blivit mycket tveksam till författarens kompetens och frågat någon annan firma också för säkerhets skull. 

Jag tycker dessutom att man har missat att uppdatera sig till nutida förhållanden vad gäller elpriser. En bergvärmepump kan dimensioneras så att den kan täcka mer än 100% av husets värmebehov så att den kan stängas av de timmar elen är dyrast vilket brukar sammanfalla med att värmebehovet är stort. En frånluftvärmepump måste då komplettera med elpatronvärme.

Det är var elen kostar då som är intressant. Jag har en känsla av att vill man teckna fasta avtal på elen i framtiden får man räkna med att betala en bra ”försäkringspremie” för det. Någon måste ju ta risken för oväntade händelser på elmarknaden. Timpris kommer nog att bli det vanliga, om inte annat kan man ju ladda bilen billigare nattetid. Jag skulle sikt på en värmekälla som gör att man kan stänga av värmen några timmar varje morgon och kväll när elen är som dyrast utan att komforten blir lidande. 

Jag tycker att elförbrukningen verkar hög för en nybyggd villa på 190 m2. Förmodligen är det genomgående golvvärme med därtill hörande bra SCOP så värmebehovet bör ligga runt 35000 kWh/år. Den förbrukning är det med FTX. I nybyggda välisolerade hus brukar uppvärmning av ventilationsluften stå för en stor del av värmebehovet. Jag får det inte att gå ihop om det inte är ett hus med enorma fönsterytor.

Finns det ingen kalkyl på husets värmebehov i W/K? Var ligger huset?

Då undertecknad har författat den bristfälliga kalkylen så tar jag på mig stavfel,jag har bara tagit lättåtkomliga  priser via nibes hemsida och gjort en uppskattning av kostnad för borrhål. kostnad för FTX är tagen från giltig offert. Din analys är visserligen rätt att författarens kompetens är bristfällig ;)

Dina synpunkter är vettiga gällande elen och den försäkringspremie man kan tänkas få betala för ett stabilt elpris framtiden, någon måste ju ta risken som du säger. Frågan är som i detta fallet om de 2600kWh/år i minskad elförbrukning en bergvärmelösning innebär är värt 90kkr i grova tal.

Jag bifogar mer detaljerade uträkningar som bilaga, se nedan

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2023, 20:39:32 »
När 735an behöver bytas måste man då även byta ventilationsmodulen?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Flexibiliteten blir ju bättre med bergvärmen än med frånluft, och jag gissar man man kan räkna med lite längre livslängd på bergvärmen (mindre rörliga delar och inga avfrostningar).
Borrhålets djup avgörs av husets bruttoenergibehov efter återvinningen från FTX är avdragen.
För att kunna ge dig mer handfast data på vilken storlek av värmepump, och borrhålets djup så behöver vi veta lite mer om husets energi och effektbehov.
(Har inte granskat dina kalkyler, det kanske finns där?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jojak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flexibiliteten blir ju bättre med bergvärmen än med frånluft, och jag gissar man man kan räkna med lite längre livslängd på bergvärmen (mindre rörliga delar och inga avfrostningar).
Borrhålets djup avgörs av husets bruttoenergibehov efter återvinningen från FTX är avdragen.
För att kunna ge dig mer handfast data på vilken storlek av värmepump, och borrhålets djup så behöver vi veta lite mer om husets energi och effektbehov.
(Har inte granskat dina kalkyler, det kanske finns där?)

Vill du dig på ett utlåtande, finner du mer info under bifogade bilagor, se nedan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Ursäkta, jag sköt på fel pianist.

Nu har bilden klarnat, den till synes höga elförbrukningen inkluderade hushållselen. Jag trodde det var enbart el för värmesystemet.

Huset har genomgående golvvärme vilket är bra. Ibland byggs husen med radiatorer på övervåningen som kräver högre framledningstemperatur vilket inte är bra när man har värmepump.

Med FTX i huset ska det räcka med en värmepump på 6 kW men jag skulle i sikta på en pump med ca 8 kW max effekt av tidigare angivna skäl.

200 meter borrhål är i överkant även med en 8 kW pump om det är granit/gnejs i berggrunden, men det är inte mycket pengar att spara där. Tyvärr är geologin inte bra, 25 meter foderrör blir dyrt.

Jag var först lite förvånad över att det inte blev större skillnad i elförbrukning mellan de olika alternativen. Uppvärmningen av ventilationsluften ungefär 1/3 av värmebehovet. Med en FTX tycker jag skillnaden i elförbrukning borde ha blivit större. Men frånluftvärmepumpens elförbrukning inkl. tillsatsel är inte mer än 6960 kWh så en minskning med 2600 kWh är en stor del av den förbrukningen.

Max effekt till elpatronen i frånluftalternativet är 3,5 kW så det lär inte medföra behov av kraftigare huvudsäkring jämfört med bergvärmealternativet. På en del ställen har man infört effektavgifter. Vet inte vad det kan ha för inverkan på kalkylen. 

Det är lite jobbigt med sådana här kalkyler för närvarande. Spelreglerna på elmarknaden håller på att ändras. Den uppvärmingslösning man väljer får man dras med årtionden framåt. Det sätt man dimensionerade bergvärmepumpar på för 25 år sedan med kanske 60% effekttäckning är helt fel idag.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Försöker bifoga beräkningen på en Nibe S 1255-12
Som du ser indikerar Nibes program ca 157 meter aktivt borrdjup.
« Senast ändrad: 01 mars 2023, 16:04:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Rickards kalkyl avser bergvärme utan FTX. Elförbrukningen blir nästan exakt densamma som för alternativet frånluftvärmepump. Det är rimligt om ventilationsluften står för 1/3 av husets värmebehov exkl. varmvatten. Då blir det runt 2000 kWh lägre elförbrukning för värmepumpen om värmen i frånluften återvinns.

Energikalkylen anger 837 kWh/år för värmebärarpumpar. Det är för mycket, det blir nästan 100 W i snitt över året. Värdet i Rickards kalkyl är rimligt. En värmebärarpump ska inte behöva dra mer än 20-30 W under ca 6000 timmar per år.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jojak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av uppvärmningslösning nybyggnation BV kontra frånluft
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2023, 19:30:10 »
Vilken fin service ni levererar!

berggrunden består utav sandsten efter att kikat på SGU kartor över området.

Ett aktivtborrhål på ca 160m, innebär alltså ett totaldjup på 180-190m med tanke på att det är så pass långt till berg i detta fallet?

jag pratade med en brunnsborrare idag som gav mig följande priser ex moms.

Borrning i berg 225kr/m
Borrning fram till berg ink foderrör 660kr/m
Etablering 2000kr
container 2500kr/st
vi bygger på landsbygd så har möjlighet att filtrera borrvatten på plats

Det innebär en kostnad runt 80kkr ink moms för borrhålet.

Om jag tolkar dig rätt Roland så med ett FTX system så klarar vi oss på en 8kWh pump, typ CTC GSI 608? 
för en Nibe S1255-6kW blir för liten ? alt gå upp på en s1255-12 / CTC GSI 612?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Bra med sandsten. Den har högre värmeledningsförmåga än granit. Beroende på kvartshalt kan man räkna med 4-7 W/(m*K), det varierar med kvartshalten och tätheten. Innan jag kollade trodde jag sandsten hade sämre värmeledningsförmåga än vanligt berg.

Med FTX bör en pump på 8 kW räcka men jag har bara gjort en överslagsberäkning så det behöver studeras närmare. Det beror på FTX-aggregatets verkningsgrad t.ex.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I Nibes program hittar jag inga inställningar för med/utan FTX, märkligt.
Troligen har jag missat något, eller?
Sandsten har i deras lista sämre värmekonduktivitet än granit, men det kan kanske variera mellan olika typer.
Med sandsten blev resultatet 156 meter istället. (Hade räknat med Default innan)

Borrning ned till berg (Vattenfyllt) kan räknas som 1 meter för varje tre meter, har du 20 meter vattenfyllt borrhål innan berg så kan du räkna det som ca 7 meter och då räcker det med 169 meter borrhål.
FTX gör att mindre energi plockas ur borran, så det borde bli överskott i borran om du ska ha FTX.

Det skadar aldrig att borra lite extra, priset/meter var ju bra, så lägg gärna några tusenlappar på extra djup.
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 07:30:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Tydligen kan värmeledningsförmågan för sandsten vara lite vad som helst.

Är tabellen från Nibes dokumention? Med risk för att framstå som en gnällspik när det gäller stavning så ska pegamit vara pegmatit. Profyr ska vara porfyr och leptit stavas utan e på slutet på svenska. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!