Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändra inställningar pÃ¥ sommaren?  (läst 2823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Ändra inställningar på sommaren?
« skrivet: 10 juni 2013, 12:04:16 »
Har en G2.a sen snart ett år tillbaka....
Behöver jag eller rättare sagt, bör jag justera några inställningar nu över sommaren?
Stänga av värmen helt & enbart köra varmvatten? Går det & är det nån ide?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2013, 13:54:10 »
Det borde skötas automatiskt om allt är rätt inställt. JAg är ingen Thermiaexpert, men nånstans ställer man in gränsvärden för värmesäsong. När rätt villkor uppfylls byter den till sommarläge och värmer bara tappvattnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2013, 15:02:34 »
Funktionen heter VÄRMESTOPP, defaultvärdet är 17 °C,men man kan nog ställa ner denna ett par grader.
Ett alternativ är att ställa om driften till VARMVATTEN.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2013, 15:22:27 »
Precis, nu är den inställd på 17 grader....
Så antingen sänker jag till 15 grader eller ställer jag den på enbart varmvatten?

Vilket ja gör spelar ingen större roll eller?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2013, 15:26:24 »
Ställer du ner gränsen för värmestopp så sköter den sig själv. Ställer du den på enbart varmvatten måste du slå på värmen manuellt när det blir kallare ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2013, 19:57:55 »
Precis, nu är den inställd på 17 grader....
Så antingen sänker jag till 15 grader eller ställer jag den på enbart varmvatten?

Vilket ja gör spelar ingen större roll eller?

Jag har haft min inställning på 15 grader 3 senaste år, behöver aldrig fundera över värmen
den sköter sig själv hela tiden, det finns kyligare väderlek ibland på våren och hösten som
kan bli kyligt inne annars.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2013, 16:05:25 »
Jag tycker man kan ställa ned värmestopp rejält, eller ställa den i enbart varmvatten, visst kan det bli nattkallt i början på sommarn, men som regel har man ju ändå för varmt i huset från dagen innan, så att värmepumpen startar och värmer på natten/morgonkvisten brukar vara helt i onödan.
Någon gång mellan 5 och 15 maj brukar vi lägga över all värme till poolen, så efter det värms huset aldrig av värmepumpen, trots att det ibland är nära 0 grader ute på nätterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

pletten.

  • Gäst
pletten.
SV: Ändra inställningar på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2013, 23:10:26 »
Min erfaring er at om du normalt er tett på hysteresen så må integralet/gradmin justeres noe ned når det blir varmere i været.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!