Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avancerad: Kölddelta ?  (läst 2879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avancerad: Kölddelta ?
« Svar #15 skrivet: 08 november 2019, 16:02:03 »
När du sänker hastigheten på pumpen så bör KB-in stiga och KB-ut sjunka.
Du kollade tydligen bara KB ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad marre74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump IVT HE C11
SV: Avancerad: Kölddelta ?
« Svar #16 skrivet: 08 november 2019, 17:24:28 »
jo jag var rädd att det blir för kallt ut istället in var ganska oförändrad den lilla stund jag testade. kb diff är ca 3 även om dom är minus ! så jag kör på 10 tills vidare ! nu jobbar jag 4 12 timmars pass så jag får fortsätta laborera nästa vecka ! tummenupp
är det normalt att kb pumpen droppar kondensvatten å vissa rör är isiga ?
Värmepump IVT HE C11 , 200m borra, suteräng 160kvm radiatorer/golvvärme. nyisolerad kallvinda 60cm ecofiber. kulvert till fristående garage/varmförråd
ca 90 kvm beläget i kalix.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avancerad: Kölddelta ?
« Svar #17 skrivet: 08 november 2019, 18:16:37 »
Orörd temperatur i berget borde väl vara ca 5 grader i kalix, att det ligger under 0°C efter 2 veckors drift tycker jag känns lågt, men jag har å andra sidan inte sett så många loggar från personer i så nordliga delar av landet.
Finns det bra med flöde genom borrhålet är det å andra sidan inte säkert att det blir mycket lägre - just nu är vattentempen troligen 0 grader och den energi som utvinns nu är övergångsvärme som finns lagrat i vattnet innan frysning, att inkommande temp är under 0 beror på att slangen inte hinner överföra mer energi till köldbärarvätskan. Skulle hålet börja frysa kan det däremot bli riktigt tråkig läsning.

Enligt min karta går isotermen för 4 grader rakt genom Kalix men jag tror inte kartan bygger på så många mätvärden så där finns en osäkerhet. Temperaturen på vattnet som strömmar förbi borrhålet måste hålla samma temperatur som berget, alltså ett antal plusgrader. Frågan är om det spelar så stor roll om borrhålet fryser igen. Sprickorna i berget som vattnet strömmar genom finns kvar, det är möjligen bara alldeles i närheten av borrhålet de kan frysa igen.

Jag håller med om att det inte är roliga temperaturer med tanke på att pumpen har varit igång så kort tid och den riktiga vintern inte har kommit än men jag tycker det är för tidigt att döma ut det. Jämfört med kompisens värmepump kommer den här att dra 10-15% mer el för samma producerade värmemängd. Å andra sidan fick kompisen betala för mer än 200 meter mer borrhål. Det går att köpa en hel del el för de pengarna.

Det är normalt att en del rör blir isiga. När pumpen står still smälter isen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad marre74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump IVT HE C11
SV: Avancerad: Kölddelta ?
« Svar #18 skrivet: 08 november 2019, 18:27:45 »
HÃ¥ller med om att det är för tidigt att döma ut borran. Jag är nog för orolig i onödan 🤔 vi fÃ¥r se vad loggningen visar till vÃ¥ren/sommaren 👍 är ju bara ca 6 mÃ¥nader till vÃ¥ren kommer 😉
Ja elen är inte dyr ! Synd bara på alla avgifterna man får betala oavsett.
Värmepump IVT HE C11 , 200m borra, suteräng 160kvm radiatorer/golvvärme. nyisolerad kallvinda 60cm ecofiber. kulvert till fristående garage/varmförråd
ca 90 kvm beläget i kalix.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!