Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥g för avfrostningsvatten  (läst 1545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danca

  • Gäst
Danca
Tråg för avfrostningsvatten
« skrivet: 28 augusti 2018, 21:11:15 »
Hej, har förstått att några konstruerat rörsystem med värmekabel för att leda bort avfrostningsvattnet från husgrunden. Funderar på att göra liknande konstruktion för att leda bort vatten från mina två luftvärmepumpar då jag tröttnade på ishanteringen vintern som var. Min fråga är hur har ni som gjort detta har löst frågan med uppsamlingstråg under pumpen. Hur har ni löst detta? Vad har ni använt för material? Finns bilder för inspiration?

Tack på förhand
Daniel

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tråg för avfrostningsvatten
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2018, 09:10:07 »
Jag använde droppskål typ "L" med värmeslinga http://www.entradeshop.se/Produkter/Tillbehor/Droppskalar_(Nyheter!)/_Droppskal_typ___L__,_med_varmekabel_60W_50W_?id=HADT97. Måste köpas via någon installatörsfirma, går ej som privatperson. Gjorde stenkista på frostfritt djup och ner med slang/rör med frostskyddskabel i. Avloppshålet i droppskålen kan sättas igen av små löv och annat som blåser runt i luften så man måste se till den någon gång emellanåt annars kan tråget svämma över. Brukar ta nätet från en uppäten talgboll för fåglar och sätta i hålet som ett slags grovfilter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!